Gå til innhold

Throttle delay i bmw`s bensin6ere?


Erebus
 Share

Anbefalte innlegg

Leser på flere forum at BMW sine store 6`ere i bensinutførelse har forsinkelser på opptil 1 sekund fra du trykker på gassen til respons, kalt "throttle delay". Dette kommer av at den er elektronisk styrt og ikke kabel? Det skal visst være mye bedre i den lille N52, som bare er en tiendel eller to.

Har noen opplevd dette? Må være tråkig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe forbanna piss og er direkte jævlig å kjøre med om man har hatt en bil med ganske grom gassrespons.. :(

Min E39 var slik, men fikk triksa den litt bedre (er fortsatt skammelig treg).

Men om man ser på f.eks E90 325i eller E60 525i (N52) så er de kvikke som bare det, og de har tilogmed valvetronic. Må ligge en saftig delay i programmet til DME, skulle tro det går ann å programere bort av tuningfirma o.l :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har M54B30 og synes den er ganske kvikk jeg, blir overrasket når jeg kjører den hvis jeg har kjørt merca (230TE W124) en stund, men får jo kjøpt sånn forsterker man monterer bak gasspedalen som man kobler til også forsterker den signalene til ECU, så man får bedre gassrespons. Var en link på det her forleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som er mer sensitive på det enn andre.

Jeg kanke si at min M54B25 er særlig treigere enn kompis sin M52TUB20..

Den er dog riktignok en del tregere enn fattern sin N52NB30.

M52TUB20 er vel en sånn semi elektrisk greie er det ikke?

Kan ikke akkurat si jeg er søkkimponert over gassresponsen i den heller :P

MEN! det som er rart er at i z4 med 2,2 (samme motor som i min bil) er gassresponsen av en annen verden. Mulig det er samme forskjell mellom E39 og E46, har ikke forsket så nøye på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei M52TUB20 er vanlig vaier.

Nei imponert sa jeg heller ikke jeg var, men det er jo ikke sånn at man stamper pedalen gjennom gølvet Il Tempo Gigante style for å få bilen fremover :)

Ja angående Z4 2,2 litern så er det vel også en annen motorstyring på den, MS45, og den skal visst være hakket kvikkere. Er bare MS43 som de klager over de jeg har sett i hvertfall. Kan jo være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke vil ha den der er at den lurer motorstyrenheten til å tro at du trør pedalen mye lengre inn enn du egentlig gjør.

Kunne tenkt meg en programmering helst, for det er jo tydelig der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig som kenneth sier, dette er et ecu/programmerings problem. Akkurat det samme ble gjort som e39 525tds (som er litt mer mitt fagfelt). E34 har i praksis samme motorstyring, men er mye kjappere. Så ja, det finnes map som kontrollerer dette, en flink tuner, som evt har tilgang til damos for denne motoren, og gidder sette seg inn i det, kan fint fikse det. (jeg har ikke sett på det da jeg "bare" driver med diesel, men er fult klar over fenomenet, og det er noe møkk som rett og slett ødelegger mye av kjøreopplevelsen).

forøvrig som en notis, det sprint boosteren gjør er det mange tunere som gjør i software, slikt kan man fint kalle skitten tuning, og det fungerer heldigvis bare på de litt mindre følsomme av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ingen som vet hvor jeg kan få tak i en kar som fikser dette?? Et annet problem er jo at turtallet "henger" lenge etter man slipper gassen, spesiellt ved turtall under ca 2000-2500. Det er særdeles irriterende! Snakket med et BMW verksted, de sa at det var laget slik pga at ikke hjulene skal blokkere så lett når det er glatt. Ved rolig kjøring på landeveien er det faktisk ganske behagelig, man får veldig myke overganger ved gasspådrag og når man slipper gassen. Men det er slitsomt ved bykjøring, man får liksom ikke skikkelig kontroll på turtallet, det er vanskelig å beregne riktig i forhold til clutchen når man skal gire. Det er jo nesten umulig å ruse motoren til f.eks 1200 omdreininger og holde den der.

Jeg er villig til å betale mye for å dette på stell, det ødelegger for kjøregleden. :(

Problemet er ikke like ille når motoren er kald, da er den mer responsiv, og turtallet følger gasspedalen mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...