Gå til innhold

Vinterdekk til E61

BayernMV
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk!

Ny på forumet med ny bil. Har kjøpt meg en E61 og er strålende fornøyd.

Jeg må imidlertid ha nye vinterdekk til denne og har i den forbindelse noen spørsmål til dere:

Jeg skal ha dekk til de orginale m-tech 18"-felgene.

- Hvilken dimensjon anbefales?

- Piggdekk eller piggfri?

- Noen anbefalinger på merke og pris?

På forhånd takk for alle innspill.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen leveres jo orginalt med Nokian Hakkapelitta piggfri! Mine foreldre har kjørt på Nokian Hakka RSI piggfri i flere år nå på sin E60 520d og det er dekk som fungerer helt topp til denne bilen! Om du trenger pigg eller ikke avgjør jo litt forholdene og føret der du bor men forskjellene mellom pigg og piggfri blir mindre og mindre bortsett fra under noen enkelte forhold.

Personlig så ville jeg ha valgt piggfri Hakkapelitta R til denne bilen, skal selv ha dem på min E90 325d! De kom vel på andreplass totalt tror jeg i testen de utførte så det bør være gode dekk detta! Continental ContiVikingContact er jo også veldig gode dekk men flere sier at disse har sin hovedstyrke på framhjulsdrevene biler og at Hakka da er bedre alternativ til biler som BMW og Mercedes! Er vel en grunn til at biler som VW, Audi, Ford, Volvo osv leveres med Continental og BMW og MB med Hakka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttig og utfyllende svar.

Hvilken dimensjon anbefales, vet du det?

Har hatt BMW Touring tidligere og var ikke veldig fornøyd med denne på vinterføre, så gikk da for pigg. (Dette var en eldre modell).

Går ut ifra at E61 er mye bedre på glatt føre pga all elektrolikken så ønsker i utgangspunktet piggfri.

Noen som kan si noe om hvordan denne er på vinterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er standard er vel 225/55 R16 på en 5-serie, det var iallfall det mine foreldre hadde på sin 520d! Men siden du har 18" M-sport felger så vil jeg tro at du kanskje må opp en bredde til 235, vis du da ikke kan få på 225! Jo smalere jo bedre vet du, selv om det kan gå ut over kjøreegenskapene :wink: Hadde selv så smalt som 205 bredde på min E39, men med Hakka RSI så kom den utrolig godt fram! Skal selv ha 225/55 R17 på min bil :)

Nyere BMWer er veldig gode på vintern, takket være en veldig effektiv antispinn og 50 50 vekt fordeling! De står ikke tilbake for framhjulsdrevene biler lengre :) Enkelte eldre BMWer var ikke det helt store på vinterføre, noen var bedre enn andre! Vet f eks at E36 Touring og Compact ikke var de beste på vintern, E34 er mye bedre og da særlig sedan etter hva jeg har hørt av en lokal "BMW guru" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for nyttig svar.

Kjører innom dekkbutikken på vei hjem fra jobb å hører hva de har.

Forhåpentligvis får jeg på 225 dekk, tror det blir optimalt.

Takk! :D

Det er bare hyggelig å kunne være til hjelp! 225 dekk er nok det beste på din bil vil jeg tro ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en E61 selv,og på den så står det 245/40R18 på vinterhjula,har også org.mtech hjul!

Mener ganske sikkert det er den dimensjonen som er levert med orginalt på msport hjula,men du kan fint bruke 225 også,men da ville eg gått for 225/45R18:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå for dekkbredde 225 bør du definitivt gå for 45 i profil. Spør du meg er det mest korrekte på denne type bil 245/40 R18 som gir minst avvik mht. rulleomkretsen. Jeg har kjørt med 225/55 R16 på en E60 og 245/40 R18 på en E61 med Nokian Hakkapelita RSi på de begge og jeg opplevde faktisk sistnevnte dimmensjon som langt bedre på denne type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Hei,

Låner denne tråden jeg, siden jeg også har tenkt på vinterdekk til e61. Har nå 245/35-19 på sommer, men finner bare 245/40-19 eller 235/35-19 på vinterdekk (Nokian Hakkapelitta 7 eller R). Hvilken får mest riktig rulleomkrets av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Har nå 245/35-19 på sommer, men finner bare 245/40-19 eller 235/35-19 på vinterdekk (Nokian Hakkapelitta 7 eller R). Hvilken får mest riktig rulleomkrets av disse?

Da skal du ha 235/35-19 (-1,04%). 245/40-19 gir 3,78% differanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...