Trollet_ Skrevet April 30, 2012 Forfatter Share Skrevet April 30, 2012 Marshastigheter på 190-210 Km/t er det dessverre ikke så ofte man opplever på Autobahn lenger. Man kan være heldig om natten midt i uken, men selv på dette tidspunktet er det såpass mye trafikk i Tyskland at man ikke kan holde slike hastigheter i særlig lang tid av gangen. Vår E46 318d Touring har forøvrig ca. 3500 rpm i 170 Km/t. 150-160 Km/t er også den hastigheten som er lettest å holde lenge på Autobahn hvis man først skal kjøre hurtigere enn den øvrige trafikken (som typisk går i 120-130 Km/t). Det vet jeg ikke om jeg er så enig i altså, rundt de største byene stemmer nok det du sier. Men på "landet" er venstrefila stortsett alltid tom. Synes alle transportetappene i tyskland var ganske fort unnagjort kontra Nederland, Frankrike, Italia og Østerike, rpm/kmt for 530'en er forøvrig 3200rpm ved 180km/t, 3600rpm ved 200km/t. Uten og overdrive vil jeg tørre og hevde at gjennomsnittlig marsfart utenom byene var for vår del 165-185km/t (dagtid imellom klokken 10 og 14), klokkeslettene rundt 14.30-17.00 var det noe mer traffikert og litt tregere (125-150km/t). Rundt om 17.30 og utover var det ganske fint. At det som sagt på rette tiden av dagen gikk i (perioder) i venstrefil med 190-210km/t er det ingen tvil om. Husker blandt annet at jeg hang meg på en Audi A4 Cab 3.0Tdi og en A5 (ukjent motor) som holdt konstruktiv hastighet over 200km/t i kansje 10-13 minutter. Med kun korte perioder under hvor vi tok igjenn andre som kjørte forbi i venstrefila. Hun i passaskjersetet synes etter hvert det gikk litt over styr så vi slakket av til ca 180km/t og lot audiene suse avgårde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2012 Share Skrevet April 30, 2012 Det varierer nok litt etter hvilken Autobahn man kjører. Noen Autobahner er mindre trafikkerte enn andre. De siste årene har jeg stort sett kjørt nr. 7 (E45) og nr. 5 (E40/E52) direkte sydover fra Jylland mot Basel i Sveits. Her er det massivt med trafikk stort sett hele døgnet, men man kan være heldig å oppleve enkelte partier nogenlunde lett trafikkerte midt på natten. Det er flere utfordringer når det gjelder det å holde virkelig høye hastigheter på Autobahn. Først og fremst må selve Autobahnen være egnet for dette og det er ikke alltid tilfellet. Veidekket kan være for slitt, for mange svinger hindrer utsyn, for kuppert terreng hindrer utsyn (typisk i Harz området), kun to filer i hver retning gjør forbikjøringer farlige (man ser f.eks ikke hva som foregår foran en stor trailer). I tillegg kommer trafikken, fartsbegrensninger i og rundt de store byene, fartsbegrensninger ved alle større veikryss, køer, begivenheter (f.eks større messer i Hannover) og ikke minst bør man ta hensyn til vær og føreforhold. Tyske myndigheter har også på enkelte Autobahner med jevne mellomrom innført fartsbegrensninger som rene "sjikaner" for å forhindre at farten blir for høy. Autobahnen mellom Frankfurt am Main og Karlsruhe er f.eks snorrett, har 3-4 spor i hver retning og har moderne betongbelegning, men allikevel er det kun korte strekninger der det er lovlig fri fart. Tilsvarende finner man også på Autobahnen nord for Hamburg mot Danmark. Hvorvidt folk følger disse fartsbegrensningene er imidlertid en annen sak... Det er ingen hemmelighet at tyske myndigheter gjerne skulle ha innført 130 Km/t grense på Autobahn i likhet med mange av nabolandene, men bilprodusentenes lobbyister har så langt klart å forhindre dette. Med mindre tekniske hjelpemidler som f.eks aktiv GPS overvåking blir tilgjengelig tror jeg at fri hastighet på Autobahn lever på lånt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 18, 2013 Share Skrevet Februar 18, 2013 For ikke og snakke om stelviopasset, kommer bilder derifra Skal laste opp resten av bildene en gang i Juni når jeg får tid Åssen ble det med resten av bildene her da, er en stund siden Juni nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet Februar 22, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2013 Du mener Juni for to år siden? joda, har en plan om og fullføre reisebrevet så snart jeg får tid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå