Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har en splitfelg som er 8x16 med et11mm og bytter yttering så felgen blir 9tom, hva blir innpresset da? Innpresset er jo avstanden fra en tenkt senterlinje til anlegget på felgen.1tomme er jo ca25mm så da blir vel den tenkte senterlinjen halvparten altså 12.5mm lenger ut på felgen og innpresset blir da minus 1.5mm eller er jeg helt på jordet nå??

Skrevet

Flytter du kanten 1" ut, så flytter du vel senter linja også 1" ut?

Blir vel -14.4 i innpress da?

Hvorfor tror du at man flytter senter linja med halvparten?

Er litt usikker på dette selv, har gjort akuratt det samme ser du.

Skrevet

Tror innpresset blir -1,7mm.

Senter på felg flytter seg 1/2" utover, og blir 114,3mm (4,5") fra ytter-/innerkant, mens annlegsflate på nav forblir med samme backspacing (4"+11mm=112,6mm). Ergo blir innpress 114,3-112,6=1,7mm.

Skrevet
Hvis man har en splitfelg som er 8x16 med et11mm og bytter yttering så felgen blir 9tom, hva blir impresset da? Impresset er jo avstanden fra en tenkt senterlinje til anlegget på felgen.1tomme er jo ca25mm så da blir vel den tenkte senterlinjen halvparten altså 12.5mm lenger ut på felgen og impresset blir da minus 1.5mm eller er jeg helt på jordet nå??

Korrekt det der, ja :)

Skrevet

Kan du forklare hvorfor man skal bare bruke halvparten av det man legger til? Altså 1/2" når man legger til 1"

(nei jeg er ikke nebbete, jeg vil forstå)

Skrevet
Kan du forklare hvorfor man skal bare bruke halvparten av det man legger til? Altså 1/2" når man legger til 1"

(nei jeg er ikke nebbete, jeg vil forstå)

For å finne Et0, må du ta felgens totalbredde og dele på 2. Si at du har en felg som er 200mm brei, da er senter på felgen 100mm. Hvis du da legger til si 20mm på felgbredden, vil totalbredden være 220mm og senter (et0) vil da være 110mm.

Hvis felgen er et10 i utgangspunktet, vil det være 110mm fra innerkant til navet og 90mm fra nav til ytterkant. Hvis man da legger til 20mm på utsiden, vil det fremdeles være 110mm fra innerkant til navet. Siden den nye bredden på felgen er 220mm, betyr det at de restrerende 110mm vil ligge mellom nav og ytterkant. Dermed ender man med et0 i overnevnte tilfelle.

I ditt tilfelle er felgene dine 203.2mm brede. Et0 er 101.6mm og ET 35 vil da bety at du har 136.6mm fra innsiden av felgen til navet. På utsiden har du 66.6mm.

Legger du til 1", blir ny bredde 228.6mm. Senterlinja er 114.3mm. Siden innerkanten er den samme, har du fremdeles 136.6mm der. Tar du posisjon på navet minus senterlinje (136.6 - 114.3) ender du opp med ET22.3.

Håper det var forstålig forklart.

Skrevet

Yes, da ble jeg klokere på det! Man må ta hele mattestykket eller bare enkelt ta det man legger til å dele på 2 slik som trådstarter forklarer.

Skrevet

Tror ikke det kan forklares særlig mye bedre enn hva Yngvejos gjorde over her.

For å si det på en annen måte så skal innpresset alltid trekkes fra/legges til halvparten av bredden man tilfører eller fjerner fra en felg.

F.eks. hvis man bredder 1" ekstra på utsiden av felgen så blir det halvparten av 1" (dvs. ca.12.5mm) som skal trekkes fra på innpresset.

Hvis man bredder en felg innover så blir det akkurat på samme måte, men allikevel helt motsatt. Da legger man til 12.5mm på innpresset istedet for å trekke fra.

Mulig dette var en håpløs forklaring, men men :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...