Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke på samme måte med felger som med senkesett, at man kan kontakte produsenten for å skaffe TUV papirer?

Sendte mail til Sharif angående et sett ASA felger, og spurte etter om de skaffet papirer på disse.

Det kunne de ikke gjøre siden innpresset var stemplet inn i felgen.. Regner jo så klart med at i disse papirene så skal jo innpresset stå..

Har da skaffet papirer på senkesett der alt har vært stemplet..

Skrevet

Var hos Sharif i dag. Da sa de at jeg ikke trengte papirer siden felgene ikke overskred de 5% som var lovlige, så kunne bare vise den og få den godkjent.

Mener jeg bestandig har hørt at du må ha papirer uansett jeg da, så lenga de ikke er orginale..

Har måtte hatt papirer på de 2 settene jeg har godkjent før...

Skrevet

Det varierer nok veldig med hvilken kontrollør du kommer til. Ser bilen nogen lunde fornuftig ut (les: ikke neonlys, blodsenka bil, 100 wonderbaum i vundet osv), man har et skikkelig språk og går i normale klær (les: ikke bukse på knærne, caps bakover osv) og har noen ålreite hjul så pleier kontrolløren å være like ålreit. Så fremt de går innenfor +-5% regelen, 7,5mm endring i innpress per side og at de tilfredstiller de generelle kravene til felger/dekk. Jeg har godkjent flere sett uten TÜV og dette har gått smertefritt.. :)

Skrevet

Alldrig sett eller hørt om tuv godkjenning på felger ?

Det er std. dimensjonen fra fabrikken som bestemmer størrelse på felg og dekk. Rullediameteren kan avike 5%

En " Godkjent" felg er jo ikke godkjent med et dekk som har mer enn 5 % avik fra std. dimmensjon !

Skrevet

TÜV finnes på de mer kostbare og grommere felgene og dersom det står i disse papirene at de er godkjent på en gitt bil med bredere dekk enn fabrikken tillater, så blir dette godkjent uten problem ettersom det foreligger dokumentasjoner.

Skrevet

Saltkjelen, ser ut som du har peiling. Har et spørsmål til deg her:

7,5mm endring på hver side i innpress sier du. Mener jeg las en plass at man ikke kan endre sporvidden på bilen. Om man går fra 7,5" til 8,5" felger, så vil man jo øke bredden på felgen med 2,54cm (2,5 for å gjøre det enkelt). Hver felg bygger ut 1,25cm ekstra, gange to felger er 2,5cm. Ved standard innpress vil man da altså øke sporvidden med 2,5cm. Man kan endre innpress 0,75cm hver side, altså 1,5cm til sammen. 2,5cm økt sporvidde-1,5cm kompansering med innpress = 1cm økt sporvidde.

Er dette lovlig å kjøre med uten å få det stemplet i vognkort?

Skrevet

Så vidt jeg vet gjelder det kun bilens innpress på totalt 15mm, eller 7,5mm per side. Dvs. at dersom bilens innpress originalt er ET20 foran og bak må felgene være innenfor ET 12,5 eller ET 27,5. Dersom innpresset endres ytterligere enn dette må det dokumentasjon til.

Skrevet

Endring i sporvidde beregnes ut fra endret bredde på felg, i tillegg til innpress. Om man slipper gjennom ved at de kun kontrollerer innpress på felgene blindt mot hverandre gjør ikke kontrolløren jobben sin korrekt. Forskriften spesifiserer nettopp sporvidde.

Skrevet

Jeg mener at sporvidde er avstanden mellom senterlinje på felgene, og at det derfor kun er innpresset som påvirker sporvidden. Har du f.eks. ET20 i innpress, så blir sporvidden den samme uansett om felgen er 7, 8 eller 9 tommer bred.

Skrevet

Jeg trodde sporvidden var enden av gummien på ene siden til enden av gummien på andre siden, men når jeg googler det kan det se ut som du har helt rett ogee1. Da blir jo min problemstilling tullete!

Skrevet

Tullete er vel å ta i. :) Det er jo krav til at dekkene skal på innsiden av skjermene også, selv om det ikke har direkte med de 15mm i maksimal sporviddeendring å gjøre.

Skrevet

Hehe, kanskje ikke tullete. Men synst det virka som det var vel strenge regler sånn som jeg tolka de.

Er det 17x7,5 som er original felg på e36m3?

Skrevet
Er det ikke på samme måte med felger som med senkesett, at man kan kontakte produsenten for å skaffe TUV papirer?

Sendte mail til Sharif angående et sett ASA felger, og spurte etter om de skaffet papirer på disse.

Det kunne de ikke gjøre siden innpresset var stemplet inn i felgen.. Regner jo så klart med at i disse papirene så skal jo innpresset stå..

Har da skaffet papirer på senkesett der alt har vært stemplet..

Etter det jeg selv erfarer, må man ikke ha TÜV-godkjenning fra felgprodusenten, det skal holde at man har TÜV papirer på felg med samme mål (bredde, høyde og innpress), som de felgene du selv har.

Dette finner man (selvfølgelig) hos de tyske felgprodusentenene, f. eks ATS, Rial, Ronal osv sine nettsider.

Selger jo felger selv, og når kunder har hatt problemer med godkjenning, har jeg funnet felger med samme mål, og printet ut TÜV-papirene, og da har det gått bra.

Felgleverandørene sier at det ikke skal være nødvendig med TÜV-godkjenning, så lenge innpressforandringen ikke er mer enn +/- 7,5mm. Men har vært borti at biltilsynet er vrange selv om innpressforandringen er innenfor +/- 7,5mm. Men det løste seg med TÜV-godkjenningspapirer på felger med samme mål.

Hvis du har målene på felgen din, innpress på felgen, og hvilken bil det er til, så vil jeg mest sannsynlig kunne finne godkjenningspapirer til deg.

Skrevet

Det hadde vært flott. :)

Felgene er 8,5x19. ET 40. De heter ASA Revolution. Bilen er en E36 Touring.

Vet ikke om det spiller noen rolle, men dekkene er 235/35 19.

Skrevet
Det hadde vært flott. :)

Felgene er 8,5x19. ET 40. De heter ASA Revolution. Bilen er en E36 Touring.

Vet ikke om det spiller noen rolle, men dekkene er 235/35 19.

Uff, finner ingen i farta...

Det som er dritt, er at det finnes TÜV-godkjenninger helt ned i ET30 (og det vil vel si at felgene står langt utenfor skjermene på en E36, DET er godkjent, men ET40, som står innenfor skjermene er IKKE godkjent...)

Skal sjekke litt mer, og se om jeg finner noe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...