Daniel.B Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 God kveld. Har en E28 525i. Kom olje i vannet og kokte, så er veldig sikker på at toppakning er søppel. Hva annet kan være galt? Har hørt noe om varmeapparat register? Er det mye jobb å bytte toppakningen? Toppen er jo aluminium så regner jo med at jeg må plane den. Daniel
joar_92 Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Se etter sprekker i toppen. Bør nok planes ja. Dersom varmeregisteret er ødelagt så vil det komme kjølevæske inn i bilen, dersom "varmeradiatoren" ligger inni bilen. Hvilken motor står i 525 e28? m20?
Daniel.B Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Kommer jo ikke kjølevæske inn i bilen. Er m30 motor i den.
joar_92 Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 da trenger du nok ikke bekymre deg for varme registeret. dersom det hadde vært ødlagt, så kommen der væske inn på gulvet i bilen
Daniel.B Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Takk for svar. Skal se om jeg får av toppen til helga.
Daniel.B Skrevet November 27, 2011 Forfatter Skrevet November 27, 2011 Hvordan er det med registerkjede når man skal av med toppen. Hvordan fungerer den som strammer detta?
ole_m7 Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Toppen kan være skjeiv. dette er en simpel jobb igrunn.. Gjort på noen få timer..
Daniel.B Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Skrevet Desember 4, 2011 Skrudde litt i går, så fikk av toppen. Var ingen sprekker heldigvis. Også er det to ting jeg lurer på. Hvor mye ventilklaring skal det være? Hvor mye moment skal jeg dra til toppen med?
ShellMotul Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Ventilklaring: -Kald motor: 0,30mm -Varm motor: 0,35mm Jeg har tre forskjellige fremgangsmetoder som jeg har funnet på nettet: Bytte toppakning: 1) Sylindertopp M30 med torxbolter: -Moment 30Nm -Dra 90 grader -vent -Dra 90 grader 2) Sylindertopp M30 til og med -87: -Moment 60Nm -Vent 15 minutter -Dra 33 grader -Kjør motor på tomgang i 25 minutter -Dra 33 grader 3)Sylindertopp M30 til og med -87: -Stram til med 58-62 Nm -Vent 20 minutter -78-82 Nm -Kjør motor i 25 minutter -Stram 30-40 grader
Evopower Skrevet Desember 4, 2011 Skrevet Desember 4, 2011 Hvordan er det med registerkjede når man skal av med toppen. Hvordan fungerer den som strammer detta? Fått det på igjen? Kamhjulet regner jeg med du har skrudd av kammen og stripset opp i et fast punkt. Når toppen er på så passer bare kamhjulet på kammen på en bestemt måte, så det skal passe bra på igjen. Løsne den store pluggen helt framme på blokka under eksosmanifolden på fremste sylinderen. Hell olje inn sylinderen mellom strammeskinna og den pluggen du løsnet. Trykk inn skinna til du før ut olje/luft ved pluggen. Dra til pluggen. Pump gjentatte ganger på skinna til den strammer seg. Skal bli ganske stram etterhvert. Gjenta operasjonen om det ikke lar seg gjøre på første forsøk.
Daniel.B Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Skrevet Desember 4, 2011 Har ikke fått på toppen, mangler toppakning. Skal få henta pakning til tirsdag. Er en del prøver på skolen til uka, så får nok ikke skrudd no mer før til helga.
Daniel.B Skrevet Desember 9, 2011 Forfatter Skrevet Desember 9, 2011 Ventilklaring:-Kald motor: 0,30mm -Varm motor: 0,35mm Er det ikke forskjell på innsug og eksos?
ShellMotul Skrevet Desember 9, 2011 Skrevet Desember 9, 2011 Nei det er ikke det. Så med en god bladsøker kommer du langt.
Daniel.B Skrevet Desember 10, 2011 Forfatter Skrevet Desember 10, 2011 Har skrudd en hel haug i dag. Fått på den nye pakningen, og tror at det er bedre nå. Varmeapparatet ble ikke varmt (ble heller ikke det før vi bytta), så satt på et T stykke isteden for den lille elektriske saken til venstre for motoren. Da ble det varme foran ved ruta, men ikke i alle ventilene foran i dashen. Skal det komme varmluft ut der? Lurte på tenningstidspunkt, hvor mange grader?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå