Gå til innhold

E28 525i Toppakning bytte, mye jobb?Hva annet kan være galt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

God kveld.

Har en E28 525i. Kom olje i vannet og kokte, så er veldig sikker på at toppakning er søppel.

Hva annet kan være galt? Har hørt noe om varmeapparat register?

Er det mye jobb å bytte toppakningen? Toppen er jo aluminium så regner jo med at jeg må plane den.

Daniel

Skrevet

Se etter sprekker i toppen. Bør nok planes ja. Dersom varmeregisteret er ødelagt så vil det komme kjølevæske inn i bilen, dersom "varmeradiatoren" ligger inni bilen. Hvilken motor står i 525 e28? m20?

Skrevet

Skrudde litt i går, så fikk av toppen. Var ingen sprekker heldigvis.

Også er det to ting jeg lurer på.

Hvor mye ventilklaring skal det være?

Hvor mye moment skal jeg dra til toppen med?

Skrevet

Ventilklaring:

-Kald motor: 0,30mm

-Varm motor: 0,35mm

Jeg har tre forskjellige fremgangsmetoder som jeg har funnet på nettet:

Bytte toppakning:

1) Sylindertopp M30 med torxbolter:

-Moment 30Nm

-Dra 90 grader

-vent

-Dra 90 grader

2) Sylindertopp M30 til og med -87:

-Moment 60Nm

-Vent 15 minutter

-Dra 33 grader

-Kjør motor på tomgang i 25 minutter

-Dra 33 grader

3)Sylindertopp M30 til og med -87:

-Stram til med 58-62 Nm

-Vent 20 minutter

-78-82 Nm

-Kjør motor i 25 minutter

-Stram 30-40 grader

6e7q2pbt1389nademz8e.jpg

Skrevet
Hvordan er det med registerkjede når man skal av med toppen. Hvordan fungerer den som strammer detta?

Fått det på igjen?

Kamhjulet regner jeg med du har skrudd av kammen og stripset opp i et fast punkt. Når toppen er på så passer bare kamhjulet på kammen på en bestemt måte, så det skal passe bra på igjen.

Løsne den store pluggen helt framme på blokka under eksosmanifolden på fremste sylinderen. Hell olje inn sylinderen mellom strammeskinna og den pluggen du løsnet. Trykk inn skinna til du før ut olje/luft ved pluggen. Dra til pluggen. Pump gjentatte ganger på skinna til den strammer seg. Skal bli ganske stram etterhvert.

Gjenta operasjonen om det ikke lar seg gjøre på første forsøk.

Skrevet

Har ikke fått på toppen, mangler toppakning. Skal få henta pakning til tirsdag.

Er en del prøver på skolen til uka, så får nok ikke skrudd no mer før til helga.

Skrevet

Har skrudd en hel haug i dag. Fått på den nye pakningen, og tror at det er bedre nå. Varmeapparatet ble ikke varmt (ble heller ikke det før vi bytta), så satt på et T stykke isteden for den lille elektriske saken til venstre for motoren. Da ble det varme foran ved ruta, men ikke i alle ventilene foran i dashen. Skal det komme varmluft ut der?

Lurte på tenningstidspunkt, hvor mange grader?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...