sigvald Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Hei, Jeg har lenge lurt på om man på generelt grunnlag kan stole på innebygde forbruksmålere i biler? Da tenker jeg ikke bare på den nåla som vi med BMW har, men også den i kjørecomputer på alle nyere biler som viser gjennomsnittsforbruk. Er det noen form for kontroll på disse noe sted? Må jo være fristende for enhver bilprodusent å pynte litt på forbruket... PS. Hvordan måles forbruket? Er det turtall*gasspådrag/ fart?
awt Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Jeg skrev ned kilometerstand, forbruk, antall liter jeg fyllte osv. hver gang jeg fyllte bensin på e46-en over en lengre periode (2-3 år). Reelt forbruk over denne perioden var ca. 0.1l/mil mer enn det indikatoren sa.
Odd-M Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 De aller fleste er optimistiske, altså de viser mindre enn reellt forbruk. Typisk 5-10% for lite. Min nåværende E61 viser faktisk 10-15% for mye. Måler på tripteller og pumpe for hver eneste tank. Så nei, etter min erfaring kan man sjelden stole på forbruksmåleren.
S.Hafsmo Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Man kan vel korrigere forbruksmåleren? Det kan man ihvertfall på min, med en korreksjonsfaktor, som man finner om man låser opp OBC. På min viste den også rundt 0.1 for lite, i snitt.
Espen02E30 Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 De aller fleste er optimistiske, altså de viser mindre enn reellt forbruk. Typisk 5-10% for lite. Min nåværende E61 viser faktisk 10-15% for mye. Måler på tripteller og pumpe for hver eneste tank. Så nei, etter min erfaring kan man sjelden stole på forbruksmåleren. Tripteller er vel ikke det beste å bruke om man skal være 100 % nøyaktig, de viser jo alltid for mye...
Odd-M Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 Da har du for små hjul. Den skal være korrekt
awt Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 De aller fleste er optimistiske, altså de viser mindre enn reellt forbruk. Typisk 5-10% for lite. Min nåværende E61 viser faktisk 10-15% for mye. Måler på tripteller og pumpe for hver eneste tank. Så nei, etter min erfaring kan man sjelden stole på forbruksmåleren. Uten at jeg har sjekket forbruket på vår e61 på andre måter enn kjørecomputeren, synes jeg det er noe høyt i forhold til e46-en (og kjørecomputeren der), så er godt mulig de fungerer bedre på nye biler. Tviler på forbruket er så forskjellig på disse to bilene.
Alpejohn Skrevet November 27, 2011 Skrevet November 27, 2011 I min e39 viser den så godt som nøyaktig etter mye måling. Jeg regna ut for eksempel 0,81 på en tank, med km og på pumpe regna jeg ut 0,82. Var også borti og ende på 0,818 ,Altså tett på 0,82 som måleren i bilen viste Så jeg vil påstå at miner temmelig rigtig.
sigvald Skrevet November 28, 2011 Forfatter Skrevet November 28, 2011 Virker jo til å være nokså bra på e-39 da Alpejohn. Har selv e39, dog med bensin, og har intrykk av at den er nokså ærlig på telleren. Men jeg har aldri sjekket det opp skikkelig slik som dere tydeligvis gjør
Alpejohn Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Grunnen til at jeg har gjort det, var fordi jeg rota borti kalibreringa til måleren Plutselig var den helt feil, men så satte jeg den på det rette tallet (0 skal være fra fabrikk, men på min var den 5 eller 6). Derfor målte jeg hver gang etterpå for å sjekke at jeg traff rett
Kjell Z3 Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 På mine BMW'er har aldri computeren vist mer enn 0,01 liter feil sammenlignet med fylling/trippteller.
Odd-M Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Rart.. Min erfaring er ikke bare fra BMW. Også Audi, VW, Subaru, Toyota, Honda, Renault etc. Kjørte mye leiebiler gjennom jobb over 4-5 år. Stort sett alle viser for lavt forbruk i computer.
Espen02E30 Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Da har du for små hjul. Den skal være korrekt Den "skal" være det ja, men er aldri det fra fabrikk av flere grunner. Sjekk mot en GPS når du kjører...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå