Gå til innhold

Handle familie vogn...

ls44mm
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor fant du den infon om 528i auto. fredrik?

Her står det nemlig at den bruker 7.7sek på 0-60mph, greit nok at det er kun 97km/h men 1,1 sekunder på 3km/h? doubt it! :lol:

Googla det! Talla var for 1998 modell 528IA Touring, altså stasjonsvogn og automat blir alltid den daueste! Men Broom oppgir hele 9,1 sekund for samme bil! E39 528I har jo heller aldri vært spesiellt spreke biler da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:mrgreen:

Hei ls44mm.

Dog sent ute i rekken må jeg jo ønske velkommen til forumet.

Mitt tips ville være å holde på tanken rundt 00 eller nyere 530i.

Dette er den første rekke6 til BMW med større slag-lengde en boring og sammen med vanos'ene gjør det sitt til en mer moment sterk og bensinvennlig motor. For noen mnd siden sto jeg med ene benet i Sverige og dette var førstevalget mitt! I motsetning til hva mange tror bruker ikke en større motor mer drivstoff, innenfor en grense da! Jeg tenker som deg, hvorfor sitte med gassen i bunn på en 2liter når en kan ha en behagelig kjørestil med en større motor.

Bilen e39 burde vært levert med minste alternativ som 523!

Men kikk litt rundt på forumet, vet du litt om bilhistorie kan vi trygt gå utfra at den siste kvalitets BMW var e34, du finner side opp og side ned med tullefeil på e39, men det gjør du også på en tilsvarende MB etter W124, eller Volvo eller Auda eller hva det er av nytt.

Plusset til e39 er at jeg synes den ruster mindre enn andre merker.

Nyere bil med mindre motor er vel og foruftig men en eldre med større motor gjør akkurat samme nytten dog til en litt høyere driftskostnadd selvsagt, men så har man mer kjøreglede også :)

Fredirk 90 BMW e39 vet du mer om enn meg men start kalkulatoren din nå!

Jeg anbefaler å holde på BMW tanken men som andre biler bør du nok ikke handle deg blakk, for at du får ekstra "vedlikeholds-utlegg" på den tviler jeg ikke på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Back to topic :)

Takk Espen.

Ja, skal ihvertfall holde meg til 01 pluss... Da de kom med facelift...

Føler at med 530 så kan jeg kanskje klare meg uten presse, men med 525 blir jeg blakk etter ess besøk :S

Og ang "vedligholds-penger"" så er de der om det blir w211 eller vag, så det kommer man ikke bort ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør vel åpne med å si at jeg vet alle har meninger om motorer men ærlig sagt vil ikke jeg engang vurdert 2.5 om du har budsjettet til en 3.0.

Jeg mener 525 har 245nm ved 3700? og 192hk ved 5800?

530 har 300nm ved 3200 og 231 ved 5800?, jeg tror tallene stemmer så nogelune :shock:

Bryr du deg ikke om forbruk kikker du på ettermarkedet der det leveres opptil 265hk-kit til 530 som sugemotor. 530n er også lavere giret og sammen med 3.0L bruker du neppe no mer bensin enn 2.5. Denne motoren i e39 minner mest om en gammel e34 men jeg har ikke prøvd den, jeg sier det fordi den har kortere slag enn bor og dermed er mer en turtalls-motor.

Utviklingen blir feil vei for meg ved å velge disse små kontra 3.0. Hadde jeg kjørt 523 hadde i veien vært lang til ombygging til 528 av den enkle grunn at denne har likt bor og slag og innbyr til en helt annen kjørestil enn 523, ja disse har jeg prøvd.

Det ble vist et lite stykke men moro at du vurderer litt, sto jo mistenklig familievogn over her så jeg forventa enda en: "Kikka på 520ia og regner med kjøp" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt både 525I E60 og 525I E39 og mitt inntykk var at de var ikke akkurat noen racerbiler de heller i likehet med E39 520en min, de hadde noe mer bunndrag men slik jeg oppfatet det var det også alt! Kjørte en E39 528I Touring også men denne var gått over 300 000 km og var sliten, så jeg fikk ikke noe særlig inntrykk av den!

Ville ikke en gang tenkt på noe annet hvis jeg hadde budsjett til 3,0 litern! Er vel den eneste av rekkesekserene i E39 som virkelig får fart på vogna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke en gang tenkt på noe annet hvis jeg hadde budsjett til 3,0 litern! Er vel den eneste av rekkesekserene i E39 som virkelig får fart på vogna!

Det er først og fremst automatgearet på de tidlige E39 versjonene som er utfordringen. Med manuelt gear er forskjellen på 528i/T og 530i/T relativt marginal når det gjelder ytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst automatgearet på de tidlige E39 versjonene som er utfordringen. Med manuelt gear er forskjellen på 528i/T og 530i/T relativt marginal når det gjelder ytelser.

Det er klart autolaten stjeler litt, men det er jo nesten 40 hk/ 20 nm forskjell mellom 528 og 530. e39. Burde vel ha noe å si?

Når jeg prøvekjørte en e39 528ia så følte jeg at den kom mere på slutten av registre. Fra og med midten og hele veien opp til sperra. Føltes ihvertfall sånn på andre og tredje. Og siden jeg er smule lei slappe biler og aldri unner meg noe som faktisk har litt motor (på skilter vel å merke) så bestemte jeg meg at 528 er minste kravet til motor oppi en e39. Evnt 525 med kompressor. Men seff, aller aller helst en 530ia :D

Men hva er greia med at e39 har åpen diff utenom m5? Jeg mener, hallo? Ble skuffa over at 528 hadde åpen diff, begynte å lese på nettet, og fant ut at til og med 540 kom med åpen diff. (ref. bmw forum i stater/uk) Sukk :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt både 525I E60 og 525I E39 og mitt inntykk var at de var ikke akkurat noen racerbiler de heller i likehet med E39 520en min, de hadde noe mer bunndrag men slik jeg oppfatet det var det også alt! Kjørte en E39 528I Touring også men denne var gått over 300 000 km og var sliten, så jeg fikk ikke noe særlig inntrykk av den!

Jeg benytter disse to innleggene til å suplere meg selv, takk skal dere ha :D

Jeg tenker ikke så mye på ytelse mer det faktum at du drar på 1700kg bil og en 520 har lite egenvekt i motoren og dermed må "gjetes" mens en 530 har en egenvekt i motoren som passer bedre til vekten den skal dra på. 520= 333ccm på/sylinder og 66 i slaglengde, momentet på denne er borimot ikke eksiterende, 190nm på 4200???? MAO ingenting å dra e39 med og jeg ser på den som minste alt i e36. Eneste grunn til at de kommer i 520 er vel sånne land som norge :D

530 har 500cc pr/bøtte og 89 i slag, denne motoren virker faktisk motsatt av 520n fordi den nå har evnen til å dra seg selv opp i fart ved hjelp av vekten. Defor nevnte jeg 2.8L Bor/slag 84/84 og det gjør den litt artig for meg for da er du på en motor som har helt proposjonal effekt-kurve. Alle motorer med mindre slag enn bor hos BMW er motorer som trives best sammen med en aktiv kjørestil. Jaja ls44mm jeg håper du fremdeles synes vi er i topic :D

Vi skriver vist samtidig men åpen diff. Vi sender en sur sokk til BMW for å nå tro blindt på antispinn istedet for å huske at vi bruker bilene på vinterføre, ser ut som tenden fra e39 er ikke sperre men antispinn-bryter. Hvilket jeg har prøvd i praksis og om mulig er jeg enda mer skuffet en deg :cry:

Se på denne, min opel 2.5 med sperre fulgt av en e39 523ia med antispinn:

Tragedien ser du selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart autolaten stjeler litt, men det er jo nesten 40 hk/ 20 nm forskjell mellom 528 og 530. e39. Burde vel ha noe å si?

Det er klart at 38 ekstra hestekrefter har betydning, men kanskje ikke så mye som man skulle tro utover topphastigheten. 20 ekstra Newtonmeter merker man dessverre ikke så mye til.

BMW oppgir 0-100 Km/t på 7,5 og 7,1 sekunder for hhv. 528i og 530i med manuelt gear. Tilsvarende tider med automatgear er hhv. 8,8 og 7,6 sekunder. Det gammeldagse automatgearet er uten tvil den store synderen i forbindelse med 528i´s relativt langsomme akselerasjon her.

Som Touring går det helt galt med automatgear på 528i... 0-100 Km/t på temmelig daffe 9,3 sekunder. 530i Touring med automatgear klarer derimot disiplinen på mer fornuftige 7,9 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Espen

Bare så jeg har fått det inn med teskje. En 525/528 må de piskes oppi høyre turtal for å få noe action iom at de har mindre slag enn bor? Mens på 530 er det ikke nødvendig siden den har større slag enn bor?

Inrømmer at jeg måtte lese innleget ditt par ganger hehe

@Fredrik

Ok. Jeg skjønner hva du mener. Ang topphastighet så er det ikke så farlig. Er jo skjeldent man føler seg lucky og flesker maks fart her til lands. Derimot hvordan den jobber i registret er mere spennende, da det er faktisk det du bruker når du tråkker på gjennom svingete vei og har en del av og på gassing.

Flott med mye gode tilbakemeldinger. Det ser ut som 530 er eneste fornuftige valget for min del. Om det blir e39. Så da får vi se da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver vist samtidig men åpen diff. Vi sender en sur sokk til BMW for å nå tro blindt på antispinn istedet for å huske at vi bruker bilene på vinterføre, ser ut som tenden fra e39 er ikke sperre men antispinn-bryter. Hvilket jeg har prøvd i praksis og om mulig er jeg enda mer skuffet en deg :cry:

Se på denne, min opel 2.5 med sperre fulgt av en e39 523ia med antispinn:

Tragedien ser du selv :D

Geit nok at E39 kun kommer med antispinn, men dette er tilgjengjeld en veldig effektiv antispinn som gjør at E39en bla tar seg meget godt opp bakker på vinterføre! Sett samme type vinterdekk på en E39, MB E-klasse, Omega eller Scorpio (siden vi snakker 90 talls biler) og BMWen vil kunne klatre mye bedre fram opp svingete bratte bakker med glatt føre. Godt hjulpet av antispinn men også 50 50 vekt fordeling!

Jeg har hatt nyere A6 med tung V6er over framhjula og med nye vinterdekk, likevel synes jeg E39en var minst like god på vinterføre om ikke hakket bedre!

520i (Motortype M54B22) på 2,2 liter og 170 hk som sitter i facelift har dobbel Vanos som gir bedre bunndrag og 210 nm! 520I (Motortype M52B20 med enkel Vanos) på 2,0 liter sitter i 96- 98 modell av E39 og har i likhet med M52TUB20 (Dobbel Vanos, kom i 98) 150 hk og 190 hm! M54B22 blei forøvrig også brukt i E60 520I fram til 2006, dog med en annen automatkasse!

Så når det ramses opp 0-100 tider på 528en over her så bør det taes i betraktning om det er før eller etter 1998 modellen tallene gjelder, da enkel eller dobbel Vanos utgjør noen hundredeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke antispinn knappen på e39 anti-skrens også? Har ikke e39 antiskrens? Ikke etter 01 en gang? Gjensidige har det som et alternativ når man tegner forsikring. Og det sparer jeg faktisk noen kroner på

Jo facelift har både antispinn og antiskrens i samme knapp! Når det gjelder prefacelift så er jeg sikker på at iallfall 98 og oppover også har dette men for 96 og 97 er jeg litt usikker faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når det ramses opp 0-100 tider på 528en over her så bør det taes i betraktning om det er før eller etter 1998 modellen tallene gjelder, da enkel eller dobbel Vanos utgjør noen hundredeler!

Akselerasjonstidene jeg brukte i mitt eksempel vedr. E39 er hentet fra den siste årsmodellen med M52B28 motoren og den siste årsmodellen med M54B30 motoren.

Selvfølgelig forteller aldri 0-100 Km/t hele historien, men når forskjellene er så store som de er i dette tilfellet gir tidene en klar indikasjon på hvordan bilene vil oppleves i virkeligheten også. Jeg tror derfor ikke at man i norske hastigheter merker så stor forskjell på 528i vs. 530i med manuelt gear. Den nyere modellen har helt sikkert overtaket, men forskjellen er ikke stor. På kontinentet der hastighetene er høyere vil imidlertid de 38 ekstra hestekreftene komme mer til sin rett og dette gjør at 530i føles signifikant hurtigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke rote vekk meg selv tar jeg det i rekkefølge :shock:

Som Touring går det helt galt med automatgear på 528i... 0-100 Km/t
Hehe du har en herlig måte å ordlegge deg :D men tenk også på vekten på bilen, den stiger prop med motorstr, 02 530i 1605kg/ 96 528 1535kg. Nevner det bare for mer du akselerer langs veien jo mer bensin bruker du på vekten, legg på 100kg på touring!
Geit nok at E39 kun kommer med antispinn, men dette er tilgjengjeld en veldig effektiv antispinn
Det har du helt rett i men jeg bor et sted som mest er egnet for 4x4, jeg liker ikke sånne biler og jeg tror at ut fra min garasje enkelte dager så er opelen suveren fordi den har sperre kombinert med antispinn. Men ja for normal-opplevelser synes jeg å e39n virker bra så lenge bilen er i bevegelse.
Er ikke antispinn knappen på e39 anti-skrens også? Har ikke e39 antiskrens? Ikke etter 01 en gang?
Tillegsutsyr til 02 og deretter standard (98% sikker)
innleget ditt par ganger hehe
Da leser du nok dette flere ganger :D

Vanskelig å forklare med få ord men jeg prøver. Ser du på siden har jeg en e34, denne blir det aldri liten motorserie i fordi bilen da er giret 1:1 på 5te gir, stor6erne derimot er giret 1:1 på 4de gir, dette gir oss at 5 gir på de små er ment som aks/manøver gir mens 5te på de store er ment som et rent hvilegir. Dette gir oss at de små motorene ikke har så mye moment fordi de da er ment til å virke på noe høyere turtall, tilbake til 2.0 som har max moment på 4200 og hester på 5900, tallene kommer fordi du nå må ha egenvekten i en viss fart for at den skal gi skyv-krefter/moment eller for at egenvekten skal løpe fritt. Bor og slag 80/66 gir oss at den roterende massen i motoren (Veiv-aksel/råder/stempler) nå befinner seg innefor en liten diameter og derved kan lettere snurre ved høyt turtall. 3.0 bor slag 84/89 gir oss en roterende masse som er lenger ut og derved en sterkere massebevegelse, når slaget er lenger enn bor oppnår du at skyvkraften begynner fra bunn og du får en motor som ikke ville vært så villig på turtall om det ikke var BMW6er, jamfør feks Volvo 3.0L R6 på turtall :D Artig nok begynte jeg med giringen men dette er naturlig bare et resultat av motorkarakteristikken, ærlig sagt så er de små motorene i BMW så svake at eneste måten og få utnyttet veigrepet på er å gire de små motorene på denne måten, jamfør BMW e34 M5. Men før BMW folket henger meg så ja jeg vet om V8 serien men igjen er de giret pga veigrep, en 540 V8 er mer responsiv pga giroppdelingen, men igjen en motor som yter max moment ved 4000.

Jeg håper det ble til mer hjelp enn forvirring men ærlig sagt er jeg opptatt av det da jeg velger bil til meg uavhengig om det står BMW på den. For tiden kjører jeg opel V6 og denne har 223nm på 3200 og gir da en viss dynamikk fra start, også selvf 1:1 på 4gir :D

Men ja jeg lurer på den gamle e34 men da som 535 eller diesel men opelgirkasse nettopp for å få giringen jeg liker. Liker du en bil som skyver fra bunn og som jeg liker fordi jeg mener de gir meg mer kontroll velger du stor eller hensiktmessig motor, er du en type som liker å ha riktig gir i henhold til enhver situasjon og liker å røre med spaken turbotrimmer du en 520 :D

Det ble vist et tilleg :D

På kontinentet der hastighetene er høyere vil imidlertid de 38 ekstra hestekreftene komme mer til sin rett
Det er faktisk akkurat motsatt, for å marsje en bil i hastighet trengs det ikke så mye krefter men for å kjøre norges berg og dalbaner trenges de!

Aks inn på autobahn greier du fint med en 520 :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...