Gå til innhold

Handle familie vogn...

ls44mm
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke antispinn knappen på e39 anti-skrens også? Har ikke e39 antiskrens? Ikke etter 01 en gang?
Tillegsutsyr til 02 og deretter standard (98% sikker)

Sånn tenker jeg det var ja! Om det er 01 eller 02 skal jeg ikke kverrulere på :) Vet iallfall at ved facelift i 2001 så blei en god del utstyr standard i Norge for å holde en aldrene E39 attraktiv! De fleste nye E39er blei levert som Executive med Xenon, Skinn, Alarm, Oppvarmet mulitiratt(forøvrig standard på E39 siden 1996 i Norge), antiskrens, regnsensor og cruisecontroll som standard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:mrgreen:

Sånn tenker jeg det var ja! Om det er 01 eller 02
Ja nå hakka jeg ikke på deg Fredrik 90 :D Kikka på biler et halvt år da jeg planla sverige så jeg tok det rett ut av praksisen.

Fant en del 01 530 uten mutifunk ratt og antiskrens men også feks 528 før 00 med, men mener jeg ikke fant noen etter 02 så da var jeg litt påståelig utfra utvalget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg det var ja! Om det er 01 eller 02
Ja nå hakka jeg ikke på deg Fredrik 90 :D Kikka på biler et halvt år da jeg planla sverige så jeg tok det rett ut av praksisen.

Fant en del 01 530 uten mutifunk ratt og antiskrens men også feks 528 før 00 med, men mener jeg ikke fant noen etter 02 så da var jeg litt påståelig utfra utvalget

Nei jeg tok det overhode ikke som hakking så ikke tenk på det :)

Kan nok stemme det du sier der ang Svenske biler! Norske BMWer har tro det eller ei mye stanardutstyr i forhold til f eks Svenske og Tyske BMWer! Ikke uvanlig at du finner en 530I i Tyskland med stoffseter og uten multiratt! En nabo her har en 520I fra 96 som er tyskimportert, den har så si ikke noe utstyr! Ikke multiratt, tåkelys, metalliclakk eller el vinduer bak. Ingenting har den :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontinentet der hastighetene er høyere vil imidlertid de 38 ekstra hestekreftene komme mer til sin rett

Det er faktisk akkurat motsatt, for å marsje en bil i hastighet trengs det ikke så mye krefter men for å kjøre norges berg og dalbaner trenges de!

Dette er delvis en misforståelse iom. at det er hastigheten kombinert med bilens gearing som er avgjørende for hvor stor del av motorens effekt som til enhver tid brukes. Dette ligger fast i forbindelse med motorens effektkurve. E39 530i yter ved 5900 rpm maksimalt 231 HK og dette skal i 5. gear tilsvare ca. 250 Km/t (bilens topphastighet). Dette skal igjen tilsvare at bilen bruker ca. 115 HK ved ca. 125 Km/t (det halve av topphastigheten i 5. gear)... forutsatt at motorens effektkurve er nogenlunde lineær (og det tror jeg at den er).

Dette betyr imidlertid ikke at det i fysisk forstand er nødvendig å bruke ca. 115 HK for å opprettholde hastigheten på ca. 125 Km/t. Min E46 318d Touring yter f.eks maksimalt 115 HK ved 4000 rpm og dette tilsvarer i 5. gear ca. 200 Km/t. Ergo bruker min bil i 5. gear kun ca. 75 HK i ca. 125 Km/t.

Dette fenomenet forteller flere ting, men i denne sammenhengen viser eksempelet tydelig hvorfor E39 530i er en mye hurtigere bil enn en E46 318d Touring. På den annen side viser eksempelet også hvorfor E46 318d Touring bruker mye mindre drivstoff enn E39 530i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når det ramses opp 0-100 tider på 528en over her så bør det taes i betraktning om det er før eller etter 1998 modellen tallene gjelder, da enkel eller dobbel Vanos utgjør noen hundredeler!

Akselerasjonstidene jeg brukte i mitt eksempel vedr. E39 er hentet fra den siste årsmodellen med M52B28 motoren og den siste årsmodellen med M54B30 motoren.

Selvfølgelig forteller aldri 0-100 Km/t hele historien, men når forskjellene er så store som de er i dette tilfellet gir tidene en klar indikasjon på hvordan bilene vil oppleves i virkeligheten også. Jeg tror derfor ikke at man i norske hastigheter merker så stor forskjell på 528i vs. 530i med manuelt gear. Den nyere modellen har helt sikkert overtaket, men forskjellen er ikke stor. På kontinentet der hastighetene er høyere vil imidlertid de 38 ekstra hestekreftene komme mer til sin rett og dette gjør at 530i føles signifikant hurtigere.

Det aller meste av den tapte tiden en 528iA har i forhold til man. gir er jo i starten, men den aksen er vel ikke så viktig? Det viktigste er etter min mening at det drar godt fra ca 30 km/t og oppover. Men noen er selvsagt mer opptatt av rivstarter enn andre. Den har vel forøvrig 80% dreiemoment ved 1800 omdr, så at en 2,8 må piskes på høye turtall er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av den tapte tiden en 528iA har i forhold til man. gir er jo i starten, men den aksen er vel ikke så viktig? Det viktigste er etter min mening at det drar godt fra ca 30 km/t og oppover. Men noen er selvsagt mer opptatt av rivstarter enn andre. Den har vel forøvrig 80% dreiemoment ved 1800 omdr, så at en 2,8 må piskes på høye turtall er ikke riktig.

Jeg mener ikke at M52B28 motoren skal piskes på høyt turtall for å yte sitt beste. Tvert imot... den er som du påpeker kjent for å være relativt laidback og sterk på lavt turtall. Mitt poeng er at den opplevde forskjellen på M52B28 motoren vis a vis M54B30 motoren er liten i norske hastigheter, men at forskjellen på motorene i høyere hastigheter vil kunne oppleves pga. den nyere motorens effektovertak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er delvis en misforståelse iom
Helt enig for vi to mener egentlig det samme! Det jeg også sier tidligere er at en 530 er giret lavere enn 520 og da er vi egentlig tilbake på dynamikken eller harmonien mellom delene. Marsjer du 160 med 3.0 vil en si at motoren flyter på sin egen egenvekt og dermed ikke bruker så mye krefter/ bensin mens en 2.0 vil du mer eller mindre presse fremover med gasspedalen i samme hastighet, og du bruker dermed mer krefter og igjen mer bensin. Det kan selvfølgelig deles til tallenes verden men vi holder oss til praksis :D
lineær (og det tror jeg at den er).
Dette er ikke noe du tror, dette vet du :D

Kun 528 som har lineær virkningskraft/effektkurve, 84/84!

Blir det mye om igjen lesing Is44mm så tenk deg diagrammene fra skolen: Sett 0 i v.hjørne og tegn en strek til h merket hk, fra 0 og opp skriver du moment. her kan du enkelt tegne opp kurvene på ønskemotorene og løselig tenke deg vekten på drømmeskyssen. Stor ytelse mot 0 vil gi deg en bil som tar igang vekten med engang mens en liten ytelse til å begynne med vil gjøre at du flater ut vektbevegelsen over hele kurven.

Norske BMWer har tro det eller ei mye stanardutstyr
Ja det forundret meg også, jeg kikket to ganger når jeg fant 01 530i i sverige som så fin ut på utsiden men stoff, det kjipeste rattet og uten el-ruter bak! Ærlig forventer jeg noe mer på en sånn utgave!

Siden jeg ikke er noe fan av norge benytter jeg også denne muligheten til å si at jeg tror det har noe med at en i andre land kan velge etter behov :mrgreen: Så dyre som bilene er i norge forventer vi som meg selv å få litt for pengene! Et lite faktum er at om Is44mm bestemmer seg for en 01 530i så prater vi faktisk om en bil til fra 20t til 40t, resten er den evige avskrivningen av avgifter som vi forbukere betaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig forventer jeg noe mer på en sånn utgave!

Siden jeg ikke er noe fan av norge benytter jeg også denne muligheten til å si at jeg tror det har noe med at en i andre land kan velge etter behov :mrgreen: Så dyre som bilene er i norge forventer vi som meg selv å få litt for pengene!

Er nettopp det jeg også har tenkt! Siden vi i Norge betaler så mye i avgifter for biler så er importørene så "snille" at vi får litt mer utstyr på kjøpet som plaster på såret.

En vanlig Norsk premiumbil har jo som regel utstyr som Varmeseter, lyktespylere, regnsensor, Hifi anlegg, cruisecontroll, Xenon og tåkelys som standard! Dette er jo alltid ekstra på øvrige lands modeller.

Men det er klart at det vi betaler ekstra for bilene her i landet så kunne vi jo fått en god del ekstrautstyr i forhold til hva svenskene betaler for en standard bil. Men i Danmark har dem det værre, der betaler de mer for standardbilene og har i tillegg avgift på utstyret. Er en grunn til at de fleste biler i Danmark er stort sett er kjedelige modeller med minste motor og null utstyr. Mye fransk og smått som preger salgstatestikkene i Danmark. En E91 320d kommer fort opp i millionen der nede :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plaster på såret
:lol:
En vanlig Norsk premiumbil
Ja der la jeg merke til noen detaljer, bare skinn med varmestoler standard i utlandet og lyktespylere ser ut til å tilhøre en eller annen "nordisk pakke"....? Ser lite av det.
r en grunn til at de fleste biler i Danmark
Ja danmark ser jeg på som noe jeg reiser i mellom så jeg vet lite om det men jeg anbefaler "pytt i pannen" :D
En E91 320d kommer fort opp i millionen der nede
Hva er det du sier... :shock:

Siden vi sporer av tar jeg med noe til ls44mm som jeg merket meg..... Etter hva jeg kan se er en 530i 01mod egentlig identisk med 535V8 (96-03) driverksmessig sett, samme utveksl, gir.

Sier litt om momentet i 3.0 6eren, vanosene hjelper litt men uansett :mrgreen:

Du nevner også sikkerhet i 1ste innlegg, kom ikke e39 med sideairbager rundt 01???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Danmark har dem det værre, der betaler de mer for standardbilene og har i tillegg avgift på utstyret. Er en grunn til at de fleste biler i Danmark er stort sett er kjedelige modeller med minste motor og null utstyr. Mye fransk og smått som preger salgstatestikkene i Danmark. En E91 320d kommer fort opp i millionen der nede :shock:

Fullt så ille er det heldigvis ikke, men man kommer fort opp i 650K. E91 320d med 184 HK koster veiledende 652K, men dette kan den ikke selges for i dagens økonomiske klima i Danmark og derfor er prisen satt ned til 520K inkl. komfortpakken og den store navipakken. Xenonlys koster 15K, automatisk klima 16K, aktiv cruisekontroll med bremsefunksjon 7K, BMW Individual High End Audio System 46K osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe var en del lesestoff her gitt :)

Good good good, liker når folk er engasjerte, selvom ikke alt er 100% topic, men sånn er det overalt :) meget fornøyd med responsen

Den 530´n jeg ser på nå har gått som varebil, men har fått bakseter satt inn i år, og har nå hvite skilter.

Er det noe jeg bør tenke på ang det, eller er det ikke noe stress? (den har ikke blitt brukt som varebil, bare kjørt, siden han ikke hadde behov for flere seter)

Ellers så er det ikke noe mer hokus pokus med den. Eu godkjent nå nylig. Full historikk.

Eieren nevnte bla det var noe vannlekasje i bakluka, men det hørtes ut som pakning rundt vindue på bagga. Venter på å høre fra han ang den.

Var å kjørte en tur med kompis i 00/01? 528 automat, og må si at, jo, den har bånndrag, men den kommer sterkt på slutten av kurven å. Jeg la spessielt merke til det. (altså ikke no vtec eller turbo eller ketchup effekt, men som sugemotor om dere skjønner hva jeg mener)

Det som får meg til å glise litt til er jo at 530´n går enda bedre hehe så om det går i boks med e39, så ser jeg fram til 3 liter´n :D

Dennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, driver å sondere marked for ny familiebil. Har en tds i dag som har gått 470' som er klar for spikerpressen for lenge siden :)

Finner det litt morsomt at det snakkes om 0-100 i en familiebil tråd, hehe.

Jeg ser utelukkende e39 facelift, fortrinnsvis diesel men har blitt mer åpen for bensin da jeg synes prisene på 525d eller 530d er for høye i forhold til km. 520d er som regel dårlig utstyrt, desverre.

Kommentar iht antispinn og antiskrens så har E39 ASC eller DSC, hvor ASC er antispinn og DSC er antispinn/antiskrens. DSC er ekstrautstyr også på facelift utgavene, mens ASC er standard.

Angående importbiler så vær oppmerksom på at disse ofte leveres med noe mindre effektfult varmeapparat, hvor det blant annet ikke kan justeres for varmluft i spjeldet til baksetene. Mange import bilder har heller ikke varme i setene.

På 525d og 530d kan det være at det ikke er tilleggsvarmer for å få raskere varme på kalde dager, uten tilleggsvarmer vil den bruke lengre tid på å få driftstemp.

Regner med det blir noen flere timer på finn.no framover (kona er allrede lei hehe ) , lykke til med 'nybil' kjøp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille er det heldigvis ikke, men man kommer fort opp i 650K. E91 320d med 184 HK koster veiledende 652K, men dette kan den ikke selges for i dagens økonomiske klima i Danmark og derfor er prisen satt ned til 520K inkl. komfortpakken og den store navipakken. Xenonlys koster 15K, automatisk klima 16K, aktiv cruisekontroll med bremsefunksjon 7K, BMW Individual High End Audio System 46K osv.

Når jeg sjekka så er det mye mulig det var før se satte ned prisene! Men i allfall så husker jeg at jeg bygde en E91 320XD med ALT utstyr på BMW.dk og den kom på 1 030 500 eller noe! Nå er det tydligvis ikke mulig å bygge BMW på den danske siden lengre og pris på 320d med X-drive finner jeg heller ikke!

Litt ardig at X1 forøvrig kan fås som varebil mens her i landet er det så vidt en Tahoe får være varebil :wink:

Kommentar iht antispinn og antiskrens så har E39 ASC eller DSC, hvor ASC er antispinn og DSC er antispinn/antiskrens. DSC er ekstrautstyr også på facelift utgavene, mens ASC er standard.

Nei! Faceliften hadde DSC som standard! Nå har jeg vært på loftet og hentet 2001 brosjyra på E39 og her står det sort på hvit at Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inkl DBC (Dynamisk bremsekontroll) er standard på alle modeller! I DSC funksjonen ligger også antispinn fordi ASC er det ikke noe som heter på Facelift E39 og jeg husker selv at ved ett trykk på DSC knappen så daktiverte man antisladden og ved å holde den inne i 5 sek så gikk antispinn og av!

I samme slengen tok jeg med meg brosjyra på 1996 E39 og 1998 E39 Touring og her står det at ASC+T (Automatsik stabilitetskontroll + Traktion) er standard fra og med 1996 modell! På Touringen fra 1998 er DSC kun tilgjengelig på 528I og 540I mens noe som heter DSC III er kun tilgjengelig på 540I fra 1996!

Det opplyses også at 528IA touring gjør 0-100 på 9,3 sekunder med den berømte dobble Vanosen, og det er daut synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Faceliften hadde DSC som standard! Nå har jeg vært på loftet og hentet 2001 brosjyra på E39 og her står det sort på hvit at Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inkl DBC (Dynamisk bremsekontroll) er standard på alle modeller! I DSC funksjonen ligger også antispinn fordi ASC er det ikke noe som heter på Facelift E39 og jeg husker selv at ved ett trykk på DSC knappen så daktiverte man antisladden og ved å holde den inne i 5 sek så gikk antispinn og av!

I samme slengen tok jeg med meg brosjyra på 1996 E39 og 1998 E39 Touring og her står det at ASC+T (Automatsik stabilitetskontroll + Traktion) er standard fra og med 1996 modell! På Touringen fra 1998 er DSC kun tilgjengelig på 528I og 540I mens noe som heter DSC III er kun tilgjengelig på 540I fra 1996!

Det opplyses også at 528IA touring gjør 0-100 på 9,3 sekunder med den berømte dobble Vanosen, og det er daut synes jeg!

Det finner jeg merkelig at DSC er standard på alle facelift e39 har sett flere E39 facelift på finn med kun ASC, blant annet denne: http://cache.finn.no/mmo/2011/11/27/6/320/121/86_2129518266_xl.jpg .

DSC III er den varianten som man finner på E39 facelift blant annet. Jeg mener at den første med ASC+T var BMW 850 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner jeg merkelig at DSC er standard på alle facelift e39 har sett flere E39 facelift på finn med kun ASC, blant annet denne: http://cache.finn.no/mmo/2011/11/27/6/320/121/86_2129518266_xl.jpg .

DSC III er den varianten som man finner på E39 facelift blant annet. Jeg mener at den første med ASC+T var BMW 850 :)

Bildet viser en i såfall en importert Facelift iom at den mangler setevarmere, som også er standard i Norge. Er du sikker på at bildet er fra Faceliften, interiørlistene ser ikke ut som den man fikk i facelift men prefacelift!

Har du ikke resten av bilen i linken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...