Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Så lenge det ikke blir andre vei er jeg fornøyd! :)

Hehe :) nyere mini og de nye firesylindrede turbomotorene til bmw kommer fra PSA (peugeot citroen group) forøvrig en knallmotor! 1.6hdi motoren til peugeot finner man også under panseret på citroen (ofc), volvo, mazda osv :) også en god motor.

Den eneste peugeoten som har noe med mitsubishi å gjøre er 4007 (outlander, c-crosser) disse er alle samme bil stort sett.

Jeg driver for det meste med toyota på jobben og et par koleger virker fullstendig hjernevasket, alt annet enn toyota og lexus er bare møkk :P

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hehe :) nyere mini og de nye firesylindrede turbomotorene til bmw kommer fra PSA (peugeot citroen group) forøvrig en knallmotor!

Jeg tror faktisk ikke at BMW´s nye N13 motor som bl.a kommer i F20 116i/118i er helt identisk med den eldre "Prince" motoren som bl.a finnes i dagens Mini Cooper S. Motorblokken er den samme, men resten av motoren er unik for BMW. N13 motoren deler det meste av teknikken med N20 motoren som bl.a finnes i F30 328i.

Skrevet
Dette er også et spørsmål om definisjoner. Alpina får det meste fra BMW. Wiesmann bruker BMW motorer. Rover brukte både BMW motorer og BMW chassis (Rover 75 har E39 chassis). Veritas har brukt BMW motorer. Morgan har brukt BMW motorer. Land Rover har brukt BMW motorer. Rolls Royce bruker BMW motorer.. osv.
At the time of the launch there had been speculation within the media that the Rover 75 used the BMW 5-Series platform, perhaps due to the overall size of the model, the apparent presence of a transmission tunnel and the use of the parent company's rear suspension system. This was in fact not the case; Rover engineers had used the concept of incorporating a central tunnel which had been explored by BMW as part of their own research into front wheel drive chassis design. As the 75 took shape, this core engineering was passed over to Rover and evolved into the Rover 75 structure[citation needed]. The tunnel concept, along with the rear suspension system, was also used by the Rover engineers for the design of the MINI.

Sier ikke at det er sånn, men noen som vet ?

Skrevet

Det har lenge vært snakk om at M-B og BMW skal samarbeide om 8-12 syl. motorer. Ettersom 4-syl blir laget i England og Diesemotorer i Østerrike blir det ikke mye motorproduksjon igjen i Bayern.

Skrevet

Med tanke på at jeg ønsker kunne kjøre BMW med samme opplevelse av merket som jeg får idag, som når det en dag blir batteri/hydrogen drift som er tingen, så er det en god ting at BMW bytter til seg batteriteknologien til toyota mot å gi dem dieselmotorer. Det er jo ingen som har brukt like mye penger på å utvikle teknologi til el-bil verden som toyota foreløpig. Så i fremtiden så er jo dette noe som går til BMWs fordel, i tillegg til at toyota idag får litt avkastning av innvesteringen i batt.teknologi i form av lavere byggekost på bilene sine...

Skrevet
Dette er også et spørsmål om definisjoner. Alpina får det meste fra BMW. Wiesmann bruker BMW motorer. Rover brukte både BMW motorer og BMW chassis (Rover 75 har E39 chassis). Veritas har brukt BMW motorer. Morgan har brukt BMW motorer. Land Rover har brukt BMW motorer. Rolls Royce bruker BMW motorer.. osv.
At the time of the launch there had been speculation within the media that the Rover 75 used the BMW 5-Series platform, perhaps due to the overall size of the model, the apparent presence of a transmission tunnel and the use of the parent company's rear suspension system. This was in fact not the case; Rover engineers had used the concept of incorporating a central tunnel which had been explored by BMW as part of their own research into front wheel drive chassis design. As the 75 took shape, this core engineering was passed over to Rover and evolved into the Rover 75 structure[citation needed]. The tunnel concept, along with the rear suspension system, was also used by the Rover engineers for the design of the MINI.

Sier ikke at det er sånn, men noen som vet ?

Nå ble jeg plutselig veldig usikker mhp. relasjonene mellom Rover 75 og BMW E39. Jeg mener å huske at jeg allerede da Rover 75 kom på markedet leste i det britiske bilmagasinet CAR at modellen hadde et chassis fra E39. Dette er noen år siden nå og bilmagasinene er dessverre kastet for min del så jeg kan dessverre ikke dokumentere påstanden. Det er imidlertid rimelig sikkert at Rover 75 og Range Rover P38A deler både designløsninger og tekniske løsninger med flere av BMW´s samtidige modeller... om ikke et komplett chassis og konkrete deler utover M47 og M51 motorene.

Skrevet
Rover 75 er ikke E39, det er vel også en bil med feilhjulsdrift. Motorene er egenutviklet (grøss og gru), bortsett fra en diesel som de fikk fra BMW..

http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_75

http://no.wikipedia.org/wiki/Rover_75

Det finnes en V8 utgave med bakhjulsdrift, men heller ikke den er BMW.

http://rover75.bplaced.net/v8.html

Det er ingen som påstår at Rover 75 er en BMW... og heller ikke jeg. I 1994 kjøpte imidlertid BMW Rover Group (Rover, Land Rover og MG) og dette fikk betydning for bl.a Rover 75 som kom på markedet i 1999. Spørsmålet er hvor stor betydning.

Helt sikkert er det at Rover har en variant av BMW´s Z-bakaksel som man også finner i E39 (samt bl.a E36 og E46). Noen kilder sier at chassiset på Rover 75 er et BMW design, mens andre kilder sier at chassiset er et E39 design. Chassiset er uten tvil et BMW design, men det er usikkert om det er en variant av E39 chassiset. BMW var involvert i utviklingen av chassiset og chassiset er tilpasset BMW´s Z-bakaksel. BMW solgte imidlertid relativt overraskende Rover Group allerede i 2000 og dette kan ha vært avgjørende for at Rover 75 først utnyttet muligheten for bakhjulstrekk i 2002. En passende motor og drivlinje måtte først kjøpes (fra Ford) og utvikles.

Store deler av det sentrale elektriske anlegget i Rover 75 er et BMW design og derfor også kompatibelt med tidsmessige tilsvarende systemer i E46, E39 og E38 (bl.a BMW´s Can BUS system inkl. NAVI systemet). Det er heller ingen tvil om at Rover 75 deler elementer av designtemaet på E46 Compact (fronten) som kom på markedet i 2001. Dette designet er såpass spesielt at jeg tror at designet egentlig var ment å skulle være Rover´s nye designtema (først implementert på flaggskipet Rover 75). Det er heller ikke umulig å tenke seg at at E46 Compact var ment å skulle erstatte den aldrende Rover 400. Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men det er såpass mange løser tråder i historien om BMW og Rover at selve tanken etter min mening ikke er umulig.

Skrevet

Dette visste jeg faktisk, kom bare ikke på det i farta.. Da gir jeg meg, men dere skjønte hva jeg ville frem til? :P Feks, Citroen, Peugeot, Fiat, mitsubishi har jo stort sett samme karosserier, og deler, og de bilene er like nesten ned i hver lille detalj. Da blir egenheten, det spesielle med feks å kjøpe seg en Peugeot (om man liker det) borte, da det er flere andre bilmerker og modeller som er helt like, bortsett fra emblemene.. Men dette er jo egentliget ganske vanlig fenomen pr.dags dato, når det kommer til bilindustrien.

Kanskje ikke det gjør noe alikevel? Merker vi som kjører Bmw noen forskjell om toyotaen til naboen har Bmw motor? Er det negativt for rykte til Bmw at andre fabrikater vil ha deres motorer? Jeg tror kanskje det kan ha en positiv effekt, at alt lager Toyota slipper å bli tilbakekalt, og at hvis han derre naboen med Toyota ikke liker Bmw'en din, og kommenterer at du kjører "pakkistralle" så kan du slenge tilbake, at du har Bmw motor i bilen din også, æda bæda! :P Eller?

Ser du ser på det som negativt at det tilbakekalles biler?Og det har aldri skjedd med BMW?Fordi de aldri har hatt problemer med sine biler?Eller?

Skrevet

Derimot Swirl Flaps på div. varianter av M57 motoren... samt ganske mange turbo og pumpehavarier på M47 motoren har BMW absolutt hatt problemer med... :roll:

Skrevet
Rover 75 er ikke E39, det er vel også en bil med feilhjulsdrift. Motorene er egenutviklet (grøss og gru), bortsett fra en diesel som de fikk fra BMW..

http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_75

http://no.wikipedia.org/wiki/Rover_75

Det finnes en V8 utgave med bakhjulsdrift, men heller ikke den er BMW.

http://rover75.bplaced.net/v8.html

Det er ingen som påstår at Rover 75 er en BMW... og heller ikke jeg. I 1994 kjøpte imidlertid BMW Rover Group (Rover, Land Rover og MG) og dette fikk betydning for bl.a Rover 75 som kom på markedet i 1999. Spørsmålet er hvor stor betydning.

Helt sikkert er det at Rover har en variant av BMW´s Z-bakaksel som man også finner i E39 (samt bl.a E36 og E46). Noen kilder sier at chassiset på Rover 75 er et BMW design, mens andre kilder sier at chassiset er et E39 design. Chassiset er uten tvil et BMW design, men det er usikkert om det er en variant av E39 chassiset. BMW var involvert i utviklingen av chassiset og chassiset er tilpasset BMW´s Z-bakaksel. BMW solgte imidlertid relativt overraskende Rover Group allerede i 2000 og dette kan ha vært avgjørende for at Rover 75 først utnyttet muligheten for bakhjulstrekk i 2002. En passende motor og drivlinje måtte først kjøpes (fra Ford) og utvikles.

Store deler av det sentrale elektriske anlegget i Rover 75 er et BMW design og derfor også kompatibelt med tidsmessige tilsvarende systemer i E46, E39 og E38 (bl.a BMW´s Can BUS system inkl. NAVI systemet). Det er heller ingen tvil om at Rover 75 deler elementer av designtemaet på E46 Compact (fronten) som kom på markedet i 2001. Dette designet er såpass spesielt at jeg tror at designet egentlig var ment å skulle være Rover´s nye designtema (først implementert på flaggskipet Rover 75). Det er heller ikke umulig å tenke seg at at E46 Compact var ment å skulle erstatte den aldrende Rover 400. Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, men det er såpass mange løser tråder i historien om BMW og Rover at selve tanken etter min mening ikke er umulig.

Det var jo du som skrev at Rover 75 hadde E39 chassi, det er ikke riktig.

Sitat fra deg : " Rover brukte både BMW motorer og BMW chassis (Rover 75 har E39 chassis)."

Skrevet

Nå kverulerer du fælt Kjell... jeg skriver også at din kommentar gjør meg usikker. Jeg påstår med andre ord hverken at Rover 75 er en BMW og/eller at den har et chassis fra E39. Jeg påstår derimot at BMW har utviklet chassiset og at bakakselen er en BMW Z-aksel.

Skrevet

Når ble det kverulering å rette opp en åpenbar feilopplysning? Jeg er ikke særlig begeistret for å bli kalt kverulant på det grunnlaget. Både du og jeg og andre må tåle å bli rettet på når vi feilinformerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...