Gå til innhold

Prosjekt: Ombygging av fordører E39 (56k advarsel)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite prosjekt på gang og er i planleggingsfasen, har kjøpt inn deler og mottar det snart i posten!

Litt forhistorie

Jeg er meget opptatt av lyd og hadde tidligere en bil til 5000kr og et anlegg til 40000kr. Så jeg lærte veldig mye på min kjære E34 som ble vraket for litt over en mnd siden. Etter kjøpet av en god E39 så er jeg fortsatt misfornøyd hver gang jeg skrur volumet over 40 på spilleren. Platt, kjedelig og rotete.

Tanken er å lage en fullstendig løsning som ikke krever dedikert sub i bagasjerommet for å kunne spille all type musikk. Etter hvert er planen å lage en bandpasskasse med bassrefleks inn i kupéen. Dette var en løsning som fungerte svært bra i E34 som jeg hadde før.

Litt bilder fra gamlebilen og oppsettet der: http://min.us/mwfOqBlHb

Oppsettet fungerte meget bra og jeg var godt fornøgd med tanke på lydbilde. Desverre tok basskassen og den permanente installeringen rimelig stor plass. I tillegg til at jeg var misfornøgd med at det var ikke allverden med bass fremme i kupéen, selv med 2 6.5".

Planen for E39

I hver framdør skal det sitte et 8"-element for å sørge for en punch og bassopplevelse framme som man sjeldent finner i biler. Denne skal spille oppover frem til den møter et 4" element som skal spille mellomtoner helt til diskanten tar over.

4" og diskanten skal vinkles mot fører for å skape et godt lydbilde. 8" er ikke fullt så viktig siden den skal spille opp mot 250Hz før 4" tar over. Bass er mye mindre retningsbestemt enn det øvrige toner så det viktigeste her er at installasjonen er solid og at ingenting skal riste.

Det jeg ikke er helt sikker på enda er om jeg skal lage små "pods" til mellomtonen og diskanten som skal sitte i fremruten. Eller bruke OEM-plassering at med vindusruten + 4" høyt på dørtrekket.

Noe lignende slik, foruten en helt annen utforming:

fronteanteriore.jpg

Tanken er da å få de så langt vekk fra lytter som mulig. Dette vil skape en større scene i lydbilde.

Det siste leddet blir å hive inn en 15" i en bandpasskasse som skal ha bassrefleksrørene rett inn i kupéen. Må da såklart skjære hull gjennom hattehylle-platen osv osv. Dette skal vere en løsning som skal vere mulig å ta ut, så det her kan bli litt tricky. Målet er å egentlig slippe en 15", men jeg vet det ikke kommer til å gå i lengden da jeg til slutt vil savne at det kiler i neseborene på grunn av trykket.

Merk, jeg har enda ikkje kjøpt 4" elementene, så innspill til andre element blir tatt imot med glede.

Oppsett og deler

Mp9Nm.jpg

Diskant: Focal TN52 tweeter

Mellomtone: Focal 100 KRS woofer: http://www.focal.com/files/ft-100-krs.pdf

Basselement: DLS Nobelium 8.2: http://www.extremeaudio.co.uk/products/ ... m-8-2/143/

Forsterkere:

2-channel: Audison LR.x 2.9

http://www.audison.eu/xml/products/pdf/ ... ech_EN.pdf

4-channel: Ground Zero GZNA 4350X

http://www.ground-zero-audio.com/english/08_na4350x.htm

Monoblokk: Cadence ZRS 7500D

http://www.cadencesound.com/pages/ZRS2-Amplifiers.html

Innspill

Dette trenger jeg noen innspill på.

• [*:lfezvsek] Valg av 4"-element
    [*:lfezvsek] Krysningspunkt for deling mellom mellomtone og diskant, er litt usikker hvor dette burde vere.

Fremover

• [*:lfezvsek] Få samlet delene og kjøpt inn material til bygging.
    [*:lfezvsek]Skissere opp diagram for forsterkerene og grunninstillingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående diskant plassering så må du ha veldig liten diskant for og få plass i orginal plasseringen som er øverst på døra, og den andre orginal plassen til diskant vil med føre VELDIG feil vinkling på diskant, hørtes helt jævlig ut når jeg testet det i min egen bil

ville også delt dette aktivt med prossesor/spiller så du får tidskompensering, osv istede for å mikke til noen passive filter

og angående 8" i døra er det veldig lite og feste dette i døra uten om i ytterkant av døra, så kan bli vanskelig og få døra stiv nok til et såpass stort element

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg fått dørtrekka og DLS'ane. Har også vore innom biltema og kjøpt diverse til glasfiberarbeidet. Må handle inn litt kryssfiner/MDF til ringane eg skal bruke imorgon. Så er det full rulle. Hiv inn bilete etter kvart som tida går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem til å bli veldig likt som det Nautilz posta. Men går ut i frå at det der er 6.5"? Har ikkje plass til 8" utan å skjære.

Er også litt delt på om eg skal bygge kasse eller om elementet skal spele fritt i døra.

Eg rekner med at det blir vel ein pioneer spiller og 4-vegs aktiv deling?

Heilt rett, har ein Pioneer 9800BT-spelar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk gjort litt idag. Laga treringar, kutta i dørpanela og kjøpt inn meir som eg mangla (limpistol etc)

Eit par bileter:

1. Starten

jwmKDVqpAtfeU.jpg

2. Plassering

jTu7tOkLlIXMF.jpg

3. Elementet

jpt03s2DOtlRm.jpg

Det er ikkje forferdeleg djupt og massivt. Bra! Er litt redd for om det er kraftig nok :|

4. Patentband for å holde på plasseringa. Enkelt å tilpasse!

jbbWU0bvKyJuS2.jpg

Drit i denne delen, gå rett for å sage ut ein ring. Fest patentband til ringen om du vil gjere dette steget.

5. Saging!

jbk8txidVcTOxB.jpg

jBNTFbYch2RBu.jpg

6. Passar nesten.

jljTwQAOyh8qv.jpg

Etter litt justering, fits!

j8NGmD9MMFZ1m.jpg

Treverket var LITT vel tjukt for dette bladet.

jHBtrosSpyf5t.jpg

7. På plass, ved hjelp av limpistol og små trebitar

jbqb3k9LWTejuY.jpg

jzwoW1kNFZIfZ.jpg

OBS! For alle som planlegg å gjer noko av det same.

Ikkje bygg langt utanfor døra innover i kupéen. Dørene er allerede ganske djupe og der er ikkje stor plass å rutte på, vi snakkar eit par cm til gode. Det er verdt å følge konturane og "flyten" til resten av døra.

Alt på bilde 7 må takast opp igjen fordi dei stakk for langt ut. Test undervegs #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såder! Har tilpassa igjen, og lagt glasfiber.

Eit par bileter frå gårsdagen.

1. Etter tilpassinga igjen

jKOJWG1hB2jXa.jpg

Dei går ikkje mykje utanfor døra.

jSYytX5XEtHrh.jpg

2. Trekte opp stoff for fasong

jbqDgxQqMgk4yH.jpg

3. Har ikkje bilete, men kledde alt i plastfolie då eg skulle ha eit skall å jobbe med.

4. Glasfiber

jbnTAARTtQCoPq.jpg

jbmo9glKdIAu2O.jpg

Då er neste steg å sparke å styre på.

Nokon som veit kor eg kan få tak i kunstskinn i denne fargen? Går ut i frå det er standard BMW grått interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig med glasfiberen - kanskje. For å vere første gong eg har jobba med glasfiber så gikk det greit. Men vart noko tynt eit par stadar. Har lært til neste gong at det er berre å mate på med vev og polyester.

1. Før behandling

jPYL9s5VTHnYA.jpg

2. Ganske ujevnt, men undersida skal kuttast vekk uansett.

jX4sYzCPqSr4u.jpg

3. Har ingen bileter av sjølve kuttinga, men er ikkje spesielt interessant. Brukte ein liten luftdremel med kutteskive.

4. Endeleg kutteresultat

jbnmfO6kNu1w0F.jpg

jbclaGdAKkkhf.jpg

jc9CefUkMy4Yr.jpg

OBS! Dagens lærdom: Ikkje bruk plastfolie kjøpt på Biltema. Klistrar seg fast og er meget vanskeleg å fjerne frå baksida.

Neste steg er sparkel og pussing, deretter trekking og fastliming til døra.

Det som gjenstår for anlegget totalt er:

- dørsidene

- pods til a-stolpane for mellomtone og diskant

- trekking av kablar

- justering, justering og atter justering av anlegg (denne biten tek nok lenger tid enn sjølve bygginga :P )

(- 15" sub og kasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom endelig de gamle dørtrekkene mine til sin rett. Jeg ser du lurer på hva slags farge det er så er koden STOFF VELOURS/GRAU (B7TT). Har forøvrig Swissvax skinnfarge liggende (N6TT) som er fabrikkscannet opp mot skinnfargen på dørtrekket dersom du er intr. i dette også (send evt. PM) og ikke finner riktig match på nytt skinn.. Gleder meg til å følge utviklingen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk å gjere litt på laurdag, men hadde ikkje forma til å arbeide no idag.

Satte høgtaleren ned i og sparkla rundt. Dette for å gjere høgtalaren litt "nedfellt" i dørtrekket.

Var ein tur ut på BassBrothers og fekk handla eit DLS PS4-sett for halv pris! :D Total pris for høgtalerane no er 2945kr, eigentleg pris 6600. Gjeld å finne gode tilbod :P

jg8a2QZza3ZXv.jpg

jHWnScl9vkMCM.jpg

jboNw5KBP0yzTs.jpg

Neste steg er finsparkling og pussing og pods til a-stolpane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...