Gå til innhold

E39 530d: Low pre supply pressure - ** FIKSA **

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå hatt problemer med fusking ved ca 3500 rpm en stund. Sist jeg hadde samme problem, var det matepumpa under førersetet som var gåen, da dura den fælt. Så kjøpte ny brukt fra tyskland. Nå har lignende problem kommet tilbake. Pre supply pressure var lavt, så regnet med den pumpa var gåen også, så jeg kjøpte ny uorginal på ebay. Macoplex eller hva den het. Denne bråka fælt! Trykket gikk fra 3.6 til ca 3.7 men altså ingen forbedring. Har og konstantert at pumpa i tanken surrer og går, og hører at dieselen flyter i slanger frem i motorrommet med kun denne tilkoblet. Men hører også noen bobble lyder hvert andre til 3 sekund bak i tanken. Vet ikke om dette er normalt?

Har målt trykket med INPA, når jeg klemmer på noe jeg tror er returslange, så fikk jeg trykket opp fra 3.7 til 3.9 bar.

Det var da jeg begynte og lure på om noen av ventilene på returslangene kan lekke slik at pumpa ikke klarer og skape nok trykk?

Eller er den nye billige pumpa for dårlig?

Jeg har nå montert på den gamle igjen, da den nye bråka fælt når jeg skrudde på tenninga. Etter dette har jeg montert et manometer etter dieselfilteret (som jeg også bytta før jeg bytta pumpe, noe som forandra litt på fusken ved 3500 prm, dette var et uorginalt filter) der jeg målte 2.5 bar! :shock: På tomgang sef. Når jeg trykker på gassen og ruser den opp litt, så synker nåla til ca 2 bar :? Menst på INPA med orginal gamle pumpe vises trykket om 3.6 bar. Også under kjøring med lite gass. Men om jeg gir på litt synker det fort under 3 bar. Feilkodene har indikert så lavt som 1.9 bar ved 3500 rpm.

Og ut i fra det jeg har funnet ut, skal trykket ligge stabilt på rundt 4-4.1 bar. Tenkte jeg skulle koble til manometer forran dieselfilteret, og koble vekk fødepumpa og kun ha tilkoblet den i tanken, for og se om denne generere noe som helst trykk. Men også for og sjekke trykket inn til trykk sensor og se om det stemmer med INPA.

Og nå sitter jeg her og ikke helt hva neste trekk bør være, skal jeg skifte slangene mellom filteret og høytrykks pumpa, der ventilene sitter, eller skal jeg kjøpe ny orginal pierburg pumpe?

Om noen sitter på fakta, som sier noe om hvilket trykk som skal være hvor, så jeg kan sjekke dette opp i mot det som faktisk er på min bil, hadde det vært fint :)

Kan foresten legge til at bilen går som en klokke, starter veldig lett varm som kald, fusker ikke noe som helst på veien opp til 3500 prm. Mister bare krefter og rykker og napper.

Håper det er noen der ute som kan kaste litt lys over problemet mitt! :) På forhånd, takk! :)

Update Edit:

Da har jeg vært på en liten kjøretur, og sjekka railtrykket, og det ser helt fint ut vil jeg påstå, ut i fra noen tall jeg fant på et engelsk forum.

Om noen har korrekte tall på dette, så hadde det vært fin om dere kan dele dem med meg her :)

-Tomgang: 290-300 (348?) bar

1000rpm: 368

2000rpm: 501

3000rpm: 624

Jeg hadde over 368 på 1000 rpm mener jeg :)

Her er et bilde når bilen går på tomgang:

20111204_204919.jpg

Her er et bilde opp en liten tunell med litt gass fra 30 til 60:

20111204_203957.jpg

Ellers steig trykket lett til over 1000 bar, gassa på så mye jeg vet går før den begynner og fuske, og da mener jeg den var opp i 1500 bar, det var ikke på full gass heller, kanskje 3/4. Så der er masse av trykk der, ligger vel på rundt 500 bar i 60 med jevn gass.

Fredrik

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hva har du i railtrykk på tomgang?

Har du fått sjekket returen på dysene?

Det kan var trykkregulatoren din som har indre lekkasje.

Hvor mye viser din luftmassemåler under full belastning?

Skrevet
Hva har du i railtrykk på tomgang?

Har du fått sjekket returen på dysene?

Det kan var trykkregulatoren din som har indre lekkasje.

Hvor mye viser din luftmassemåler under full belastning?

Har ikke fått sjekket dyser, men ut i fra hva jeg har lest, så burde bilen fuske og være vanskelig og starte om dysene lekker såpass, da den fårproblemer med og få opp rail trykket under start. Kan det stemme? Men skal se om jeg får testet dem :)

Trykkregulator, hvor sitter denne, og hva regulerer den? Rail trykk eller matetrykk til høytrykks pumpe? :)

LMM sjekket jeg for en tid tilbake, den besto testen i DIS med glans. Var godt innenfor alle målsatte verdier. Men har ikke sjekket hva den viser, dette får man vel lest av i INPA kanskje? :)

Takk for tilbakemelding :)

Skrevet

Trykkregulatoren den som regulerer trykket fra el.høytrykk pumpa din

Den skal holde fast og finn trykk heiletiden.

Sånn jeg har forstått det så har du byttet el.høytrykk pumpa din tiligere.

Disse pumpene lagere veldig fint gullstøv når dem slites og den støven går igjenom dieselfiltret og gjør at dyser og regulatoren svikter.

Jeg vil ha byttet regulatoren din som står bakom mekanisk pumpa din.

Skrevet
Trykkregulatoren den som regulerer trykket fra el.høytrykk pumpa din

Den skal holde fast og finn trykk heiletiden.

Sånn jeg har forstått det så har du byttet el.høytrykk pumpa din tiligere.

Disse pumpene lagere veldig fint gullstøv når dem slites og den støven går igjenom dieselfiltret og gjør at dyser og regulatoren svikter.

Jeg vil ha byttet regulatoren din som står bakom mekanisk pumpa din.

På høytrykkspumpa på motoren ja?

Men har den noe med matetrykket og gjøre da? :? Er ikke den kun for og justere trykket på railen?

Skrevet
Hva har du i railtrykk da? Vist den har indre lekasje så mister du rail og matetrykk.

Skal av sted og handle litt nå, så skal sjekke da. :)

Skrevet

1500bar, da er det noe galt. Originalt skal ikke denne kunne gi mer enn 1350. Sensoren leser ikke mer enn 1500, alt over dette fører til trøbbel (om motoren umiddelbart stopper eller bare går i nød husker jeg ikke).

Skrevet
1500bar, da er det noe galt. Originalt skal ikke denne kunne gi mer enn 1350. Sensoren leser ikke mer enn 1500, alt over dette fører til trøbbel (om motoren umiddelbart stopper eller bare går i nød husker jeg ikke).

Har en video også, men var dårlig fokus, men den går vertfall over 1000 :) Men er det såpass bra trykk at det vertfall ikke er for lavt da? :)

Edit:

Var opp på 1100 bar :) Det var ikke på full gass. Og har fått flere feilkoder på at pre supply er for lavt.

Skrevet

tror du skal holde deg på lavtrykksida ja. og ventilen på cp1 pumpa regulerer høytrykksiden (i motsetning til cp3 som reguleres på en annen måte). Men det er noe ventilstyr på lavtrykksida også, men har aldri plukka i det. Forøvrig er det uten tvil for lavt matetrykk under belastning.

Skrevet
tror du skal holde deg på lavtrykksida ja. og ventilen på cp1 pumpa regulerer høytrykksiden (i motsetning til cp3 som reguleres på en annen måte). Men det er noe ventilstyr på lavtrykksida også, men har aldri plukka i det. Forøvrig er det uten tvil for lavt matetrykk under belastning.

Akkurat :-)

Leste om noen som mente at uorginale filter kunne lage tøbbel, samme med uorginale pumper, at dem ikke leverte det dem er oppgitt som. Men kipt og kjøpe enda ei pumpe om det ikke hjelper :-/

Men ser ikke annet en det ventilgreiene mellom HT pumpa og filter som kan redusere trykket, om den slipper for mye i retur liksom.. :-/

Men om jeg finner ut hvilken slange som går til retur i tanken, kan jeg koble av denne og legge den i ei flaske, da vil jeg se om mengden her øker med høyre turtall, som da indikerer at ventilen lekker? :-)

Har du oversikt over hvilken av slangene som fungerer som retur?:-)

Fredrik

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

• 7 months later...
Skrevet

Hei i tråden!

Bare for og avslutte denne tråden så bytta jeg endelig matepumpa i dag!

Det resulterte i at fuskingen er borte. :)

Jeg mistenkte vel pumpa helt fra start, men da jeg kjøpte en ny macoplex pumpe på ebay.de som ga litt høyere trykk på tomgang, men trykket forsvant like fort når jeg ga litt gass og den rykte og fuska fortsatt. Dessuten bråka denne pumpa noe jævlig! Da ble jeg usikker på om det kunne være noe annet, så da ble det mye om og men..

I dag har jeg altså bytta pumpa til en helt ny pierburg pumpe, den summer men på langt nær den dritt macoplex pumpa, og den høres mye "friskere" ut i hastigheten når den går i forhold til den gamle.

Så noen tall:

Før jeg bytta pumpa lå trykket på tomgang på ca 3.60 bar, ga jeg full gass (fra tomgang, kun rusing) til nåla passerte 2000 rpm så så jeg trykket falle helt ned i 2.6-2.7 bar for så og stige og stabilisere seg på 3.6 igjen. Om jeg holdt stabilt 2000 rpm datt trykket ned på 3.3 bar og ble stabilt der.

Med den nye pumpa:

Tomgang viser den 3.85 bar, ved full gass til turtallet passerte 2000 rpm datt trykket til kanskje 3.4-3.5 men det gikk fort opp til 3.8 igjen. Jevnt turtall på 2000 rpm lå trykket på 3,75 bar.

Etter en prøvetur viser det seg at ved mye gass detter trykket ned på 3,0 men stiger veldig fort opp til 3,5-3,6 og ligger der ved full gass.

Med gamle pumpa datt trykket lett under 3 bare ved lett gass på rett turtall.

Så nå kan jeg endelig friskemelde kjelken min! :D

Men for all del!!!! LIGG UNNA MACOPLEX PUMPER PÅ EBAY! DET ER NO FORBANNA DRITT PUMPER SOM IKKE ER VERD PAPPEN DEM KOMMER INNPAKKET I!!! :evil:

• 3 months later...
Skrevet

Tar oppgijen denne her, da det har kommet mer informasjon om dette problemet :)

Som sagt tidligere så retta problemet seg for meg ved og montere ny pierburgpumpe. Men syns trykket mitt fortsatt var LITT lavt.

Jeg hadde en tråd om dette problemet på bmwland.co.uk også. For et par dager siden oppdaget jeg at det var en som hadde hatt samme problem som meg, og han bytta også pumpe da dette ordnet mitt problem. Men det viste seg ta det hjalp bare pittelitt med han.

Det viste seg da at det var denne returventilen hans om lekket trykk tilbake i tanken (?).

Del nummer 11 på denne linken:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... fuel_pipe/

Jeg mistenker at denne lekker litt hos meg også, siden trykket ikke er like høyt som det skal være.

Kommer sikkert til og bytte denne til sommeren. Og kommer tilbake med resultat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...