Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg idag skrudde av min radiator oppdaget jeg at det var rød kjølevæske på den, må jeg bruke rød, eller kan jeg gå for blå som jeg har stående fra før?

Skrevet

M50 motorene har aluminiums topp og skal ha rød frostvæske. Det har med korrosjon og gjøre.

Skrevet

Tull, det der er en myte. Rød er en form for "longlife". Ellers samme funksjon. Det eneste er at rød IKKE må blandes med vanlig blå/grønn.

Skrevet

Etter hva jeg har lest meg opp på tidligere kan feil frostvæske føre til skader og tæring på kjølesystemet i og utenfor motoren. Da gjerne kompositt-impeller og plast og gummislanger/-kanaler. Valget er selvfølgelig helt og holdent opp til hver enkelt, men jeg velger rødt som er anbefalt på min bil.

Om du bytter til grønt må du iallfall være nøye med å flushe systemet med rent vann først.

Skrevet

Enig. Men tror advarslene vedrørende å blande disse to har ført til en aldri så liten myte. Når de blandes mister de nemlig egenskapene. Har har tappa av vanlig kjølevæske fra alumotorer som levert fra fabrikk, så farlig er det ikke.

Skrevet

Selv kjører jeg med Biltema's blå/grønne på min M52B25 motor, har hatt denne på i 2 år nå, har aldri hatt noen problemer eller merket noe mer korrosjon e.l.

Skrevet

Er originalt grønn kjølevæske på M50. Rød er noe VW har kommet med.

Men har du rød kjølevæske må du etterfylle rød. Er ikke noe dårligere, bare "annerledes" :)

Skrevet
er vel feil at M50 mottoreen er av aluminium? er vel ikke før M52 det ble det vel?

M50 Støpejernsblokk og aluminiumtopp, M52 Aluminiumsblokk og aluminiumstopp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...