blckwtr Skrevet Desember 6, 2011 Share Skrevet Desember 6, 2011 Hei, jeg trenger litt faghjelp angående motor og girkasse på e61... Jeg vurderer å kjøpe en 530xd, men har også vurdert en 525...spørsmålet er om man kan chippe 525 til å få samme prestanda som 530, er det nesten samme motor? Og hva er rent teknisk de forskjellige egenskapene ved de? Når det gjelder girkassen har jeg hørt man skal være forsiktig når det gjelder chipping, gjelder det alle girkassene og hvor stort problem er det egentlig? Er det forskjellig girkasse på 525 som på 530? Jeg tenker hovedsakelig på sportsautomat etter facelift... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 6, 2011 Share Skrevet Desember 6, 2011 Mange spørsmål, men ja du kan chippe 525 til samme effekt og nm som en 530d. Stort sett så trenger man ikke være bekymret for at girkassene skal ta kvelden, sålenge man ikke tra lyskryss dragrace hver eneste dag. Jeg vet ikke om det er forskjellige girkasser, men vil tro det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spretter Skrevet Januar 30, 2012 Share Skrevet Januar 30, 2012 Løfter denne litt... Så 40-50 hk ekstra og 100Nm stresser ikke kassa for mye i en E61 530XD? Dyttet fra stillestående er heftig nok med 235hk og 500Nm, men mye vil ha mer... Kvordan takler kassa kick-down, 0-100++++ osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blckwtr Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2012 Vel, det jeg har hørt er at et "bra" kit gjør at elektronikken merker når girkassen står i fare for å bli ødelagt ved en for stor påkjenning. Det vil si, ved start, kick-down, fullt gasspådrag (i begynnelsen). Men hva er så et "bra" tuning kit?? Ellers så kan man jo være forsiktig selv, ved eksempelvis ikke å trå gassen umiddelbart i bånn ved forbikjøringer, start etc., snarere rolige bevegelser... Men dette vet jeg svært lite om, så må jo bilen i seg selv være slik at alle kan kjøre den uten å være redd for at man gruser kassa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddaBMW Skrevet Januar 31, 2012 Share Skrevet Januar 31, 2012 Hei! Alle sier det er samme motor i 525 og 530 LCI, men har aldri sett at du kan tune ein 525 opp til samme effekt som ein 530 med chip. Tenker på BSR som kan gi ein 525 249hk/519nm mens ein 530 kan du få 285hk/615nm!! Så noe forskjell må det være utenom kun software eller?? Er i dag eier av ein 530XDAT 08 og er faktisk meget imponert av denne bilen!! Skal ha en rimelig mektig bensinmotor for å få samme følelse av effekt........... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snappy79 Skrevet Januar 31, 2012 Share Skrevet Januar 31, 2012 530da har en automat kasse som tåler mer moment. Mener denne er god for 600nm. Samme kasse som på 535da. Motoren er er den samme i 525, 530 og 535d. 525 og 530 har samme turbo også, men 530d har større dyser. Derfor kan man trimme 530 mer en 525. Og har derfor et større potensiale. 535 vs 530 er en turbo til, og gjerne enda større dyser. Når det gjelder trimming så vil en 525d trimmet med f.eks BSR være merkbart raskere en en orginal 530. Dette har jeg testet selv. Kan faktisk ikke sammenlignes. Om kassene får for mye moment, vil den kutte, eller rettere sagt gå i safe mode. Da må tenningen slås av, og bilen må startes på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spretter Skrevet Januar 31, 2012 Share Skrevet Januar 31, 2012 Aha, og dette er 100% sikkert? Men hva med xdriven? Er det noen svake punkt der? GA6HP26Z har alle, men kan innmaten være forsterket på de sterkere modellene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Januar 31, 2012 Share Skrevet Januar 31, 2012 Hei, jeg trenger litt faghjelp angående motor og girkasse på e61... Jeg vurderer å kjøpe en 530xd, men har også vurdert en 525...spørsmålet er om man kan chippe 525 til å få samme prestanda som 530, er det nesten samme motor? Og hva er rent teknisk de forskjellige egenskapene ved de? Når det gjelder girkassen har jeg hørt man skal være forsiktig når det gjelder chipping, gjelder det alle girkassene og hvor stort problem er det egentlig? Er det forskjellig girkasse på 525 som på 530? Jeg tenker hovedsakelig på sportsautomat etter facelift... etter 08 er det samme motor og gear.. bare forskjellig effekt. mulig det er noen små forskjeller, men ubetydelig.. Hvordan de nye sportsautomat kassene er vet jeg ikke, men automat på e39 fra 01-03 tåler fint chip tuning, men det blir veldi individuelt.. Alt kommer an på hvordan du bruker bilen.. Motoren trenger du ikke tenke på. DEN HOLDER;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blckwtr Skrevet Februar 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2012 Hei, takker for mange gode innspill her, og i samme slengen kan jeg bare si at jeg skal hente bilen min i Hønefoss til helga, en 530xd touring 2008. Nå har jeg forhørt meg litt rundt dette, grunnen til at jeg spør i utgangspunktet er at jeg er redd jeg skal kjøpe katta i sekken og få en delvis ødelagt girkasse eller drivverk... I tillegg er jeg veldig ute etter å vite forskjellen på interiøret etter "facelift", altså den med ny navigasjon, stor stereo etc. etc. Er det noen som har skikkelig peiling på dette så sender jeg gjerne annonsen og utstyrsliste... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 1, 2012 Share Skrevet Februar 1, 2012 E60 fikk facelift 03/2007, mens den nye navigasjonen ikke kom før 03/2009. En 2008-modell vil derfor ha den gamle navigasjonen. Biler produsert etter 09/2008 (2009-modeller) fikk nytt iDrive-kontrollhjul, men fortsatte med den gamle navien frem til 03/09. Dette gjelder kun biler med navigasjon professional. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spretter Skrevet Februar 1, 2012 Share Skrevet Februar 1, 2012 Fant dette et sted.. - GA6HP19Z (designed for maximum torque of 400 Nm) - GA6HP19Z TU (designed for maximum torque of 400 Nm) - GA6HP26Z (designed for maximum torque of 600 Nm) - GA6HP26Z TU (designed for maximum torque of 650 Nm) - GA6HP32Z (designed for maximum torque of 750 Nm) GA6HP26Z i 520d og 525d har max 400Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blckwtr Skrevet Februar 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2012 Så hvilken girkasse står det i 530xdT 2008, og er den 6 eller 7-trinns ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spretter Skrevet Februar 1, 2012 Share Skrevet Februar 1, 2012 GA6HP26Z TU, der 6HP står for 6 trinn, og TU står for facelift eller, LCI hvis du vil. Så i følge den skal kassene våre takle 650Nm, men som kjent så er ikke alt som er skrevet på nettet nødvendigvis sant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Februar 1, 2012 Share Skrevet Februar 1, 2012 Fant dette et sted..- GA6HP19Z (designed for maximum torque of 400 Nm) - GA6HP19Z TU (designed for maximum torque of 400 Nm) - GA6HP26Z (designed for maximum torque of 600 Nm) - GA6HP26Z TU (designed for maximum torque of 650 Nm) - GA6HP32Z (designed for maximum torque of 750 Nm) GA6HP26Z i 520d og 525d har max 400Nm Er det ikke rart at 525d med 400Nm kun har en girkasse som er designet for max 400Nm og dermed helt på grensa for hva girkassa tåler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spretter Skrevet Februar 1, 2012 Share Skrevet Februar 1, 2012 På 530d og 535d er delennr på torque converteren det samme. Flere Audier med automat er levert fra fabrikk med mer, eller tett oppunder, max Nm av det ZF sier er max. I følge realOEM sitter det en GA6HP19Z i 525d. 530d og 535d har GA6HP26Z med samme torque converter. Så da vet vi at 530d kassa tåler chip, men takler fordelingskassa til xdriven det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå