Gå til innhold

Clutchen gitt seg over natta?? Null motstand! [LØST!]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

var ute og kjørte på mandag og bilen fungerte feilfritt..

Stoppet som vanlig og satte den i 1. gir med clutchen inne. Når jeg i går(3 dager etter den ble kjørt sist) skulle starte den, tråkket jeg inn clutchen for å sette den i fri, men der var det absolutt null motstand. Så clutchen fungerer ikke i det hele tatt.. Kan ikke si jeg har så altfor mye peiling på clutch, til å fikse den selv.

Det var ingen lekkasjer som jeg kunne se der den hadde stått.. Brems og servo fungerer som det skal. (Men det har vel kanskje ikke noe med saken å gjøre..?)

All hjelp og tips mottas med stor takk!

Må kjøre mer mens snøen enda er her! :mrgreen:

edit: Det er snakk om en E36 316.. '92 modell.

Skrevet

Dette er sikkert latterlig dumt for noen av dere, men hvor sitter den?

Er den gåen mener du? :)

Skrevet

Hovedpumpa sitter bak pedalen, slavepumpa nede på kassa. Tror det er hovedpumpa som er problemet siden det verken lekker eller er motstand :) Dvs at den lekker kansje "innvendig" i pumpa, slik at det ikke blir trykk.

Skrevet
Hovedpumpa sitter bak pedalen, slavepumpa nede på kassa. Tror det er hovedpumpa som er problemet siden det verken lekker eller er motstand :) Dvs at den lekker kansje "innvendig" i pumpa, slik at det ikke blir trykk.

Men om den lekker inne i pumpa, ville det vel vært noe motstand? Det er ikke engang tegn til motstand, annet enn fjøra som dytter den tilbake igjen..

Det er jo så fryktelig knotete å komme til overalt.. Har fått dyttet bilen ut på bukken, så var og tittet litt under etter lekkasjer eller noe som kunne se ut til å være galt, men kan ikke si jeg så noe som virket helt feil hvertfall.

Åssen vil jeg se om den ene eller den andre pumpa er gåen?

Servo og clutch.. Går vel ikke på samme olje det?

Servoen bruker vel en ATF olje? Forrige eier sa at den lakk litt servoolje. Har fylt på litt, så nå er det nok på den hvertfall.

Skrevet

Prøvd å pumpe en stund for å se om du klarer å bygge opp trykk?

Slavesylinderen sitter nede på venstre (?) side av girkassa. Prøv å få en til å sitte i bilen og pumpe clutch, så vipper du av manchetten på slavesylinderen og ser om det lekker ut bremsevæske.

Er det ikke den er det sannsynligvis hovedpumpa som sitter inne bak pedalen. Denne er jeg usikker på hvordan er å komme til, men søker du på nett finner du nok noe! Du er garantert ikke førstemann som har tatt en hovedclutchpumpe på disse bilene :)

Skrevet

Prøvd å pumpe lenge ja. En liten stund trodde jeg nesten det var litt motstand, men tipper det var ønsketenking..

Prøvde også at noen pumpet mens jeg skrudde av på slavesylinderen ja. (Det jeg er rimelig sikker på er den hvertfall.. haha!) Uten at jeg ble stort klokere av det egentlig..

Skrevet

Viste seg å være fryktelig lite bremsevæske på, og luft i systemet. I mørket så det ut som at det var nok væske, men da tok vi feil..

Brukte denne metoden for å lufte

Det var kjempelett! :) Ut og sladde!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...