kamro Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2012 Dette er et resultat etter et møte med fru fjellvegg;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 hvor er dette bildet tatt?? ser så kjent ut:D? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kamro Skrevet Januar 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2012 Det bilde har jeg tatt på jobben:), Bjørndal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Det kan så være at det var ekstrautstyr, men du må jo også se på hvilken prisklasse bilene lå i. Nå hadde jeg tilfeldigvis en 2.5 V6 også, og da er vel de kanskje litt mer utstyrt av kunder enn de billigste utgavene, men det er ikke poenget. 365.900,- kostet min Mazda 626 2.5 ny i 1994, mens en 525i kostet 536.300,-. Du kan derfor ikke sammenligne direkte. Min Mazda veide 1285 kg med fører, mens min nåværende 525 veier 1600kg med fører. Du kan da ikke mene at disse to bilene er direkte konkurrenter? Klart jeg føler meg mest komfortabel i min tysker tanks som veier 300kg mer enn min gamle bil, men den har ikke mer sikkerhetsutstyr. Det er ganske utrolig med tanke på at den kostet nesten 200.000,- mer da den kom. Nå sammenliknet jeg på ingen måte 626 med E34, nevnte bare at E34 fikk ABS i 88 som standard! 626 konkurrerer direkte med E36 som kom året før, og 626 2,5 V6 sikter seg inn mot 320I som konkurrent! E36 hadde ABS som standard og den hadde også airbag på begge sider fra 91, ergo den er en sikrere bil(Er usikker på om Airbagene var standard fra 91)! Jeg tørr påstå at på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet så hadde tyske bilprodusenter større fokus på sikkerhet enn Japanske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 trodde 626 var 5-serie konkurrent jeg...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 trodde 626 var 5-serie konkurrent jeg...? Nei, Xedos 6 konkurerer med 5-serien! I tillegg til tidligere 929! I dag har ikke Mazda noen reel konkurrent til 5-serie, iallfall ikke på det Norske markedet Xedos 9 er etterfølgeren til 929, men denne konkurrerte mot 7-serien! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Konkurrerte er vel litt vel vidt begrep... En 929 var vel aldri i nærheten av E32 på den tiden tror jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Konkurrerte er vel litt vel vidt begrep... En 929 var vel aldri i nærheten av E32 på den tiden tror jeg... Nei det er sant, Mazda har egentelig aldri vært en reel konkurrent til BMW! Men nå var 929 på 80 tallet mer i samme klasse som E28, selv om de ikke var direkte konkurrenter! Da Xedos 9 kom i 1993 så havna den i samme klasse som 7-serie og A8, særlig på det amrikanske markedet. Var bare Toyota som var tøffe nok trynet til å yppe seg mot BMW med sin Lexus IS 200, vi så jo hvordan det gikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Poenget mitt var bare at japsene hadde tilgang på de samme sikkerhetsløsningene, men når du skal selge en bil til nesten 200.000,- mindre, så må man kanskje ta litt bort når det kommer til standardutstyr. Poenget mitt var at man kunne få det, hvis man ville ha det. Størrelsesmessig var vel 626 en bil imellom e34 og e36, men nærmere e36. 626 GE som kom i 92 var en helt ny konstruksjon, så det er ikke helt rettferdig å sammenligne den med e34 som kom i 88. En ting skal sies, min gamle bil hadde like stor motor, men den var betydelig mer avansert. Bl.a. hadde den et VRIS system som fungerer litt på samme måte som VTEC. Dette gjorde at den brukte mindre bensin, var raskere og hadde en morsommere karakteristikk. Dette har dog lite med sikkerhet å gjøre. Du har nok rett, at tyskerne hadde mer fokus på sikkerhet enn japsene på den tiden, men det er også et kostnadsspørsmål. En ting som har litt med sikkerhet å gjøre er styresystemet. Noen som kan fortelle meg hvorfor BMW (og Mercedes) holdt fast på snekkestyring såpass lenge? På dette punktet var japsene langt foran. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Du har nok rett, at tyskerne hadde mer fokus på sikkerhet enn japsene på den tiden, men det er også et kostnadsspørsmål. En ting som har litt med sikkerhet å gjøre er styresystemet. Noen som kan fortelle meg hvorfor BMW (og Mercedes) holdt fast på snekkestyring såpass lenge? På dette punktet var japsene langt foran. Ja når det kommer til teknologi og nyvinninger så kan det slå begge veier! Tok lang tid før den føsrte japsen kom med Xenon, antispinn, antiskrens eller parksensor, men så styrte Lexus med kartbasert navigasjons allrede på slutten av 80 tallet! Og det lenge før tyskerne tenkte i de baner Men nå har vi sporet kraftig av her, får komme oss tibake til tråden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Det kan så være at det var ekstrautstyr, men du må jo også se på hvilken prisklasse bilene lå i. Nå hadde jeg tilfeldigvis en 2.5 V6 også, og da er vel de kanskje litt mer utstyrt av kunder enn de billigste utgavene, men det er ikke poenget. 365.900,- kostet min Mazda 626 2.5 ny i 1994, mens en 525i kostet 536.300,-. Du kan derfor ikke sammenligne direkte. Min Mazda veide 1285 kg med fører, mens min nåværende 525 veier 1600kg med fører. Du kan da ikke mene at disse to bilene er direkte konkurrenter? Klart jeg føler meg mest komfortabel i min tysker tanks som veier 300kg mer enn min gamle bil, men den har ikke mer sikkerhetsutstyr. Det er ganske utrolig med tanke på at den kostet nesten 200.000,- mer da den kom. Nå sammenliknet jeg på ingen måte 626 med E34, nevnte bare at E34 fikk ABS i 88 som standard! 626 konkurrerer direkte med E36 som kom året før, og 626 2,5 V6 sikter seg inn mot 320I som konkurrent! E36 hadde ABS som standard og den hadde også airbag på begge sider fra 91, ergo den er en sikrere bil(Er usikker på om Airbagene var standard fra 91)! Jeg tørr påstå at på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet så hadde tyske bilprodusenter større fokus på sikkerhet enn Japanske. E36 hadde IKKE airbag som standard i 91, dobbel airbag kom i 95 ABS og singel Airbag ble standard i 93 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Feil! ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Feil!ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Niks fikk levert uten abs og uten servo også faktisk airbag kom november 92 som 93 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Feil!ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Niks fikk levert uten abs og uten servo også faktisk airbag kom november 92 som 93 modell Tror det er rett som CrZyWiz sier! Husker å ha lest en sammliknings test i ett gammalt nummer av bladet BIL fra 1993 hvor E36 320I, Audi 80 2,3 og Volvo 850 2,5 ble testet! Da ble det gitt stort pluss for at BMWen og Volvoen hadde ABS og Airbag som standard! Husker ikke hvilket nummer det var og det går selvsagt ikke ann å søke lengre tilbake enn 1996 i nettdatabasen dems! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Feil!ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Niks fikk levert uten abs og uten servo også faktisk airbag kom november 92 som 93 modell Tror det er rett som CrZyWiz sier! Husker å ha lest en sammliknings test i ett gammalt nummer av bladet BIL fra 1993 hvor E36 320I, Audi 80 2,3 og Volvo 850 2,5 ble testet! Da ble det gitt stort pluss for at BMWen og Volvoen hadde ABS og Airbag som standard! Husker ikke hvilket nummer det var og det går selvsagt ikke ann å søke lengre tilbake enn 1996 i nettdatabasen dems! Har eid MANGE e36 uten airbag, så de kom ikke med det fra 91 dobbel kom ikke før facelift dashbordet kom. men samme det, uansett så var e36 revolusjonerende når den kom i forhold til e30 som de laget helt fram til 93 eller ford sierra for eks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå