Gå til innhold

Bomring i københavn


inflames662
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne kan jeg liksom ikke helt se for meg at vinklingen i denne saken er reel. Er det virkelig en så stor enighet for en bomring i København som belaster folk udemokratisk og som bringer med seg store administrasjonskostnader?

En viktig ting Aftenposten glemmer her, er vel det faktum at det ikke finnes noe ringvei rundt Oslo, og at man i så måte også tvinger langtransport og folk som ikke har noe ønske om å kjøre gjennom oslo til å betale for bedre trikk og buss. Kan aldri tenkte meg at Danmark vil gå for den samme modellen som Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne kan jeg liksom ikke helt se for meg at vinklingen i denne saken er reel. Er det virkelig en så stor enighet for en bomring i København som belaster folk udemokratisk og som bringer med seg store administrasjonskostnader?

En viktig ting Aftenposten glemmer her, er vel det faktum at det ikke finnes noe ringvei rundt Oslo, og at man i så måte også tvinger langtransport og folk som ikke har noe ønske om å kjøre gjennom oslo til å betale for bedre trikk og buss. Kan aldri tenkte meg at Danmark vil gå for den samme modellen som Norge....

Ikke ringvei i Oslo? Synes jeg har kjørt på noe som heter Ring 3 mange ganger jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ringveien i Oslo er jo bare en spøk, mer som en lokalvei i Oslo å regne. Man må uansett gjennom bommen... Hadde de gjort som i de fleste andre større byer, nemlig lagd en ring rundt fra f. eks e 16 i sandvika og bortover mot Lillestrøm/jessheim eller noe hadde vi snakket ringvei. Er jo planer for å bygge dette i Stockholm etter at de startet med bomring. I København er det vel litt annerledes, da hovedveien også der går ganske tett innpå byen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg... men jeg finner det meget rart at københavn ser til en modell som de fleste er enige om er lite kostnadseffektiv. Nesten alle kan jo være enig om at å bygge vei med lånte midler for så å kreve de inn igjen gjennom en bompengeordning ikke er særlig effektivt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel generelt så stor motstand mot dette i danmark at det neppe blir realisert. Ser jo i tillegg at regjeringen skal se på dette på nytt, så tror ikke det blir noe av dette, når det er sagt så har vel københavn et bedre tilbud av offentlig transport enn oslo, men byen er å en go del større å har mye bedre veier enn oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart ikke politisk enighet om en bomring rundt København, men regjeringen har flertall for prosjektet. Den store forskjellen på Oslo og København i denne sammenhengen er at København har flere store ringveier der den største (Ring 3 som er en motorvei) ligger et stykke utenfor sentrum av byen. Ring 3 i Oslo er ikke en regulær motorvei selv om den er planløs. Oslo mangler med andre ord en Ring 4 (motorvei) rundt selve byen, men fordi man ønsker å bevare Nordmarka som et helhetlig naturområde kan en slik vei ikke bygges. København har ikke dette problemet iom. at det ikke finnes tilsvarende naturområder i nærheten av byen. Nordmarka er unik og bør helt klart vernes for ettertiden.

Et alternativ er å bygge ringen syd for Oslo (altså ikke så langt utenfor byen som dagens Oslofjordtunnel), men dette krever en bro eller en ny tunnel (alt. senketunnel) under Oslofjorden. Utfordringen er at fjorden er dyp og at en bro vil måtte bli på størrelse med Golden Gate i San Francisco pga. fjordens bredde og skipstrafikken. Et slikt prosjekt vil under alle omstendigheter koste mange milliarder kroner og dette er det ikke politisk flertall for i Norge. Det er sikkert en øy med 20-30 innbyggere som først skal ha fast landforbindelse. På den annen side er det ingen tvil om at svært mange vestlandsveier absolutt bør moderniseres. Norge har dessverre et gigantisk etterslep når det gjelder trafikkal infrastruktur (minst 20-30 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi legger vel noe sånn som 20 år etter Sverige i allfall når det kommer til veier! Det man trenger er en firefelts motorvei fra Kr sand-stavanger-Bergen-Trondheim-Oslo! Firefelts Kr sand- Oslo er jo ikke så mange åra unna, nå åpner jo staks E18 fra Langangen og da er det bare Porsgrunn- Grimstad igjen! Arendal- Tvedestrand håpes å være ferdig i 2017 så det går jo ikke akkurat unna :roll: Vi kan iallfall kjøre firefelts uavbrutt ut av Oslo ned i europa da, via sverige :wink: Veinettet kommer seg, men det er MANGE år til vi er det vi egentelig skulle vært med tanke på våre naboland.

Forøvrig så vil jeg tro at Oslo rett og slett ikke er stor nok til at det er behov for en "Ring 4" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod da for et års tid siden på fvn.no at 4-felt Kristiansand - Oslo var noe som ville bli realisert i 2050 hvis de fortsatte i samme tempo som nå... Når man starter med å sette opp en bom som det ikke er lokal vilje for i Lillesand, som skal dekke administrasjonskostnader til planleggingen av nye e18 mellom Arendal og Tvedestrand, viser jo det bare hvor bakstreversk det norske systemet er. Porsgrunn til Grimstad er over 120 km. Dvs. over 1/3 av strekningen til Oslo. Og når man tenker på at Motorveien fra Asker til Drammen stod ferdig i 1977 viser jo det bare hvor ekstrem lang tid ting tar i Norge.

Når jeg selv har vært i København har jeg ikke fått så mye inntrykk av en ring 3, men sikkert bare det at jeg ikke har kjørt nok der. At vi skal ta vare på Nordmarka er jeg helt enig i, men jeg ser ikke helt at en ringvei i delvis tunnel gjennom Nordmarka vil ødelegge så mye.... Det viktige er å stoppe med veien og ikke dra det enda lengre. At veien også burde gått over oslofjorden er for så vidt riktig. Nå bygde de jo vitterlig en underdimensjonert tunnel (Oslofjordtunnelen) under fjorden, og folk fra Vestfold som skal til Østfold/Sverige kjører jo sjelden gjennom Oslo, men tar båten eller tunnelen. Hadde som Fredrik sier disse alternativene vært ordenlige motorveier hadde langt flere tatt den veien, også folk som skal oppover Gudbrandsdalen.

Bare tenk på hva en ringvei nord og sør for Oslo ville gjort med levevilkårene for nesten 1 million mennesker. I dieselbilens tid ville jo miljøbesparelsene alene vært enorme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja så langt som 2050 tror jeg nok det ikke tar, men rundt 2020 så kan man nok kjøre firefelts fra Kr sand til Oslo! I år kan man kjøre firefelt fra Langangen og bare det hjelper på reisetiden! Men tatt i betrakting at planleggingen av firefelten mellom Kr sand og Grimstad begynnte i 1986 og sto ferdig i 2009, som første ledd i firefelts Kr sand-Oslo så bør det stemme bra at strekningen blir en realitet i 2020 etter en 34 år lang prosess :wink:

Strekningen Risør-Porsgrunn vil bli neste prosjekt etter Langangen er ferdig, da det er stor trafikkbelastning og et stort press på politikerene til å gjøre noe med denne! Men tiden vil vise om de klarer å få fingern ut, folk dør på denne strekkningen hvert år pga elendig standard.

Firefelten mellom Drammen og Lier (Akershus) sto forøvrig ferdig allerede i 1967! Dette innebærer strekket fra Drammen, via Kjellstad og Fosskolltunellen! Den tidligere Kjellstadbommen fra 1975 var forøvrig Norges første veibom som finansierte bla Drammensbrua som sto ferdig i samme år! Veistrekket videre mot Oslo ble fullført fra 73-75. Problemet er bare de at når Drammensbrua var ferdig så skulle de bare fortsatt innover i Vestfold, det skulle altså gå 25 år før man kunne fortsette på firefelts motorvei i rettning det solfylte sørland :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... jeg tror 2020 er å ta litt vel i. Da må det komme helt andre finansieringsmodeller på banen og statlig styring. Slik det er nå bygger de ved Langangen for så å ta en pause og diskutere videre hvordan de skal bygge fordi Larvik til bommestad. I andre enden ved langangen har de jo nylig laget midtdeler og den fine 4-feltsveien, som forøvrig bare en noen km lang slutter fint i en gammel 2 felts bro. Jeg forstår ikke at lokalpolitikere kan sitte å styre viktige innvesteringer slik de holder på nå. Man bygger liksom til kommunegrensa, så stopper man opp fordi neste kommune er uenig om hvor veien skal gå. Likeså må man starte alle prosesser på nytt med konseptutvalgutredning osv osv….

Er litt som med nye E-16 i Bærum. Brukte 15 år på å få til planleggingen av en vei, så bygger de en vei på noen km som i ettertid er bygget alt for dårlig, med ekstremt mye telehiv. Så tar de attpåtil en pause på flere år før de skal starte å bygge de siste kilometerne inn mot Sandvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" I rapportene blir foreslår Veivesenet eksempelvis å lage en splitter ny bomring rundt ring 2 i Oslo, og nye bomringer rundt tettsteder som Lillestrøm, Jessheim, Sandvika og Asker."

Det er helt vanvittig at de vurderer bomringer langt ute på landet.

Bærumsfolk risikerer å kjøre gjennom fire stk bomringer på ti minutters kjøring inn til Oslo (Asker/Sandvika/Lysaker/Skøyen).

Lillestrøm og Jessheim har da ingen store trafikale problemer!

Jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...