Gå til innhold

chiptuning 520d f11?


trond67
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på nettet, og funnet disse datoene for lansering av Powerkit:

- tidlig sommer

- sommer

- desember 2012

Så får vi se når det kommer. Blir sikkert for dyrt uansett :evil:

Men fant denne siden: http://www.superchips.co.uk/search?make ... riant=2338

Der står det at de remapper ECU. Står ingen plass som jeg har sett at det er Powerbox de setter i. Betyr dette at de har kommet forbi BMW sine sperrer? (I så tilfellet ryker uansett garantien ved neste service, men jeg har bare ett år igjen, da bilen er tyskimportert)

Her er en link til BMW M Performence Parts katalogen: http://www.bimmerfest.com/pdf/m_perform ... atalog.pdf

Liker ikke at det står at Hk og Nm er oppgitt med samme verdier for både Man og Aut. 200Hk og 420Nm. Håper Jon Erik har rett, med at de kommer med 210Hk og 460Nm for Automat kassen.

EDIT: Her er en Nordmann som har fått installert BMW Performence kit i Tyskland på sin 520d med Automat (163Hk versjon)

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=664808

Pris 1300 Euro = 9900Nkr i Tyskland med arbeid. Ca pris i Norge med arbeid er 23.000 ref linken.

Men vil fortsatt ha 210Hk og 460Nm. Noen som vet om dette kittet kommer i tillegg?

Hvordan sperre prater du om? TRF sier at man kan ikke omprogrammere via obd kontakten, ECU må åpnes. ESS ordner blant annet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan sperre prater du om? TRF sier at man kan ikke omprogrammere via obd kontakten, ECU må åpnes. ESS ordner blant annet dette.

Kikket på hjemmesiden til ESS, men fant ikke F10/F11 der. Har også sett på den hjemmesiden tidligere.

Anngående sperre, så har jeg sikkert misforstått dette i rødt:

finnes fremdeles ingen løsning for låst edc17 via obd. De aller fleste ble låst medio 2009, og noen som var fra før dette har blitt låst via den livsviktige "softoppdateringen" fra bmw (som egentlig bare hadde som misjon å låse de som ikke allerede var det).

Det er de som lager prog verktøy som kan svare på når dette kommer via obd, og siste jeg hørte var at det så mørkt ut, veldig mørkt ut. Men det gjorde det også med edc16 når det kom, og vips kunne vi ta dem via obd. Problemet som jeg har forstått det har med "RSA keys" å gjør, hvor hver eneste bil har en unik kryptering med dette, og ikke vil la seg programmere annet enn online med bmw hvor den får "neste" nøkkel. Jeg mener de har greid å gå forbi dette på enkelte biler, problemet er bare at løsningen er verdiløs, da du bare har en løsning til den enkelte bilen.

De viktigste fremskrittene er at om man har "det beste og nyeste" (som jeg har, og seriøse aktører bør ha) kan man fint lese og forsøke å programmere uten at du tar helt livet av styreenheten, dersom den var låst og du ikke fikk opp varsel om det vil ikke bilen starte på modifisert fil, men det er ikke noe problem å legge inn original fil igjen, og alt er ok. Slik var det ikke før, da man lett kunne ende opp med en "låst/død" styreenhet.

Håper dette oppklarte litt. Jeg utvikler ikke verktøy, men software til biler, så jeg kan ikke gi noen avhandling på hvorfor det er slik, det bare er sånn foreløpig. De første som kan tilby verktøy som tar låst edc17 kommer til å tjene mye penger.

Angående den bosken, jeg har demontert noen slike, mer skal jeg ikke si.

Jeg trudde da at hver bil var sikret med en kryptert nøkkel, og at det var kun BMW som kunne forandre software da.

+1 crywiz, vi kan fint trimme disse, men ecu må åpnes. Det blir et godt synlig inngrep, samt ikke direkte risikofritt.

superchips; ljug og fanteri.

Når du skriver ikke direkte risikofritt, mener du da at man egentlig ikke bør chip trimme disse bilene? Og kan man lett kan få problemer med at det blir oppdaget av veivesen eller forsikringsselskap ved skade/ulykke?

Dere får ha tålmodighet med meg, er bare en fersking som prøver å lese seg opp litt og se på muligheter. Er veldig interresert i å få trimmet motoren, men ikke for en hver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prater om risiko så er det fordi flere har endt opp med å skade selve ecu under denne prossessen (enda ikke jeg, bank i bordet :P), da de er litt keitete lagd.

Sperra ungår man ved å sette styreenheten i boot mode (som før, f.eks før edc16 kunne tas via obd), og å koble til nytt ekstra utstyr som da kommer seg forbi denne krypteringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prater om risiko så er det fordi flere har endt opp med å skade selve ecu under denne prossessen (enda ikke jeg, bank i bordet :P), da de er litt keitete lagd.

Sperra ungår man ved å sette styreenheten i boot mode (som før, f.eks før edc16 kunne tas via obd), og å koble til nytt ekstra utstyr som da kommer seg forbi denne krypteringa.

Mail sendt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...