Gå til innhold

"Effektforsterker" i 99' E38?


Anbefalte innlegg

Er det mulig og koble opp en form for effektforsterker etter DSP forsterkeren i en E38?

Tenker da og bruke utgangene som går til f.eks bassene i hatthylla, og koble disse på inngangen til en 4-kanaler (med enten overgang, eller forsterker bygget for formålet)?

En annen ting, leste et sted at noen av høyttalerene har dobbelkoil, for å kunne virke sammen med bilens handsfree anlegg. Er det da snakk om at en av høyttalerene har dette, eller er det flere? isåfall, hvilke burde jeg ikke bytte ut for å kunne beholde bilens originale telefonanlegg?

Er ikke så interessert i å bytte ut DSP forsterkeren, da jeg ønsker å beholde alle bilen originale funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På e39 er det iallefall høgtalerene i dørene framme som har 2 innganger.

Eg veit ikkje korleis det er på bilen din, men du klarer vel kanskje å lokalisera kva slags høgtalere det gjelder?

Er vel berre bass som går til basshøgtalerene. Skal forsterkeren brukes til alle høgtalerene eller berre basshøgtalerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle høyttalerene i døra? eller bare mellomtonen (5.25)?

Skulle gå fint og finne det ut selv om man demonterer døra ja, men hadde litt lyst til å kjøpe alle elementene på forhånd, så man slipper og dra av klipsene unødvendig ofte.

vedr. effektforsterkeren, var det bare et forslag og ta det på bassene. Dersom det er dobbelcoil på mellomtonene i dørene fremme, går det vel ikke å sette noe uoriginal forsterker på disse?

Bruker telefonen en egen forsterker når man bruker handsfree systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var antagligt berre melomtonen i e39 (5,25" høgtaler)

Kvifor skal det ikkje gå an å ha på uoriginal forsterker på høgtalerene i dørene?

Har du tenkt på å ha andre høgtalere til tlf? (flytte dei til ein annen plass)

Ellers har eg ikkje so mykje peiling på dette, men må da være andre som har gjort litt med anlegget i sin e38/e39 som kan svare på dine spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne selvfølgelig lagt opp egen høyttaler til telefonen. Bare man klarer og gjøre dette uten at det synes. :-k

Vurderer og supplere med kraftigere forsterker, da jeg er usikker på om DSP forsterkeren klarer og drive Focalhøyttalerene jeg har liggende.

Skal dog prøve først på originalforsterkeren, og se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig og koble opp en form for effektforsterker etter DSP forsterkeren i en E38?

Tenker da og bruke utgangene som går til f.eks bassene i hatthylla, og koble disse på inngangen til en 4-kanaler (med enten overgang, eller forsterker bygget for formålet)?

Jeg koblet meg innpå di 2 midterste subwooferutgangene til hatthylla med en forsterker med høynivå innganger. Den forsterkeren brukte jeg til en basskasse.

Det er visst mye arbeid å koble bort dsp forsterkeren har jeg lest. Synes ikke det var så aller værst lyd i det dsp anlegget jeg hadde.

Bassen var riktignok ikke så bra da.

Stemmer at det er høytalerne fremme i dørsiden som også brukes til telefonen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja jeg vurerer er liten basskasse ala Bav. Soundwerks sin løsning, men skal først prøve og få inn noen skikkelige 5.25'er hatthylla, og se om det blir noe futt. Får vel sjekke om det er høynivåinnganger på Cadence 4-kanaleren jeg har liggende.

DSP-anlegget er sikkert helt greit om det virker, men hos meg er bl.a alle 4 diskantene fremme ute av drift (evt. noe galt med forsterker), så jeg har forferdelig dårlig lyd i bilen for tiden. Må forske litt på det når jeg kommer hjem fra sjøen.

Kanskje du vet hvilke klipps jeg burde handle meg før jeg går løs på interiøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er noe usikker nå, men tru om blaupunkt har en sånn pnp forsterker for dsp også?

det beste trur jeg vil bli og enten bytte elementene i dsp subben og montert en egen forsterker på disse.

-eller så er bsw subben et greit alternativ. jeg har denne, og den er helt klart den cleaneste løsningen om man skal ha noen ettermontering. den spiller ikke rutene utav bilen, men det var ikke det jeg ville ha heller ;)

min kan du se her. riktignok ikke ferdigmontert men

viewtopic.php?f=6&t=160014&hilit=bsw&start=300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSW-subben er nokså dyr da, men absolutt en løsning verdt og vurdere på sikt. Er det forsterker i BSW-subben?

Har sett litt på disse PnP-forsterkerene, men tror ikke det eksisterer noe som erstatter DSPen, og beholder dens funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...