Hawkon88 Skrevet Februar 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2012 Nei. Du har framdeles feil. Ved b sertifikat tar man alltid hensyn til at bil og tilhenger har maksimal vekt i henhold til vekter i vognkortene. Ved be har man lov til å kjøre tilhenger som har tillatt totalvekt OVER bilens begrensninger, så lenge aktuell vekt er under. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 Nei. Du har framdeles feil. Ved b sertifikat tar man alltid hensyn til at bil og tilhenger har maksimal vekt i henhold til vekter i vognkortene. Ved be har man lov til å kjøre tilhenger som har tillatt totalvekt OVER bilens begrensninger, så lenge aktuell vekt er under. da anbefaler jeg deg å lese her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger siterer: Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt OVER 750 kg dvs det jeg skrev at ALLE klasse B biler kan dra en 750kg tilatt totalvekt henger på B lappen er riktig. man kan dra tyngre ja (med campingvognregelen), men stemmer fortsatt det jeg sier. men er ikke sikkert den kan lastes full, spørs på vognkortet på bilen, de fleste kan laste den full med brems, men er mange biler som ikke får lov til å dra 750kg uten brems. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 Hei haakonw88 Ser det er litt delte meninger så jeg gjør som de andre, legger ut mine. benene mine er nå så dårlig at jeg har satt BMW-prosjektet på vent da jeg nå må ha aut-gir som første-bil. Jeg er nok født med en liten cowboy-hatt på innsiden av hodet og da vurderer jeg kun AM-pickup!!!! 3mulige kandidater: Chevrolet EX-Cab med 6.5TD, Ford F250 7.3TD, Dodge Ram 5.9TD, mener de alle er rundt prisen din og jeg kom frem til. Kræsj-sikkerhet: Dodge = Elendig, Ford, noe bedre enn elendig, Chevy = Dårlig. 4x4-system: Dodgen skiller seg ut ved ikke å ha frihuls-nav men om jeg har skjønt det, sjalting av drivaksler inne ved diffen. Det gjør at jeg ikke kjøper Dodge, uten å ha noe vektig mot det så favoriserer jeg biler der forhjulene virker uavhengig drivverk. Intreør: Ford har det kjipeste og med mindre du er god på og bygge om intreør styrer du unna ford. Dodgen har V-app stående og det klarer ikke jeg så jeg synes Chevy er trivligst inni. Både Chevy fra 97 og Ford har knapper til firehjulstrekk-sjalting mens Dodge har sjaltespak, smak og behag spør du meg...... Summen min blir Chevy pga pris og inni + manuell sjalting av 4x4 (før 97)! Chevy har Allison-diesel, Dodge Cummins og Ford Navistar, uslitelig om du server de! Derfor ville jeg ikke engang vurdert Europesik til jobb-oppgaver! En jallapickup (Thank U fredrik90 ) er bygget større etterhvert pga utvikling mens en AM 4x4 er et dårlig konstruert lokmotiv til å begynne med MAO større marginer ved tøffe tak. Plusset du får er at hunden trives i bilen og det er ingen andre pickup'er tekoppen smaker så godt som de amerikanske Jeg prøvde selvf å legge ut en kort snutt med hunden å meg i den forrige vår (92 Chev Ex-Cab) men jeg har så dårlig internet at det ble "general error", bor på landet ja Dette med førerkort har ikke jeg satt meg inni, det er vel kun bompenger som skiller en B fra C1 i praksis...?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 VW Transporter T5 2,5TDI 4Motion! Kan trekke 2500kg. Burde holde for de fleste! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 Takk, KingB. En som er enig med meg. Jeg hadde gått for en Transporter om jeg skulle hatt trekkbil. Og jeg hadde vel egentlig driti i hvor godt kaffen min smaker i en amerikans pick-up, eller hvor flott bikkja mi så ut i den. Helt ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingB Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OTffs Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 Nei. Du har framdeles feil. Ved b sertifikat tar man alltid hensyn til at bil og tilhenger har maksimal vekt i henhold til vekter i vognkortene. Ved be har man lov til å kjøre tilhenger som har tillatt totalvekt OVER bilens begrensninger, så lenge aktuell vekt er under. da anbefaler jeg deg å lese her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger siterer: Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt OVER 750 kg dvs det jeg skrev at ALLE klasse B biler kan dra en 750kg tilatt totalvekt henger på B lappen er riktig. man kan dra tyngre ja (med campingvognregelen), men stemmer fortsatt det jeg sier. men er ikke sikkert den kan lastes full, spørs på vognkortet på bilen, de fleste kan laste den full med brems, men er mange biler som ikke får lov til å dra 750kg uten brems. Har du ikke BE, har du ikke lov å beregne vekten på hengeren, dvs. du må gå ut i fra at hengeren er fullastet hele tiden! ..Selv om hengeren er tom Med BE kan du beregne vekt selv, og kan i teorien dra henger med tillat totalvekt 4000kg, så lenge du ikke laster den med mer enn det bilen kan dra i flg. vognkortet Og jeg vil da gå ut i fra at om du ikke har BE, og bilen har tillatt hengervekt på under 750 kg, kan du da ikke dra henger med den bilen, uten BE. Men dette fant jeg ikke noe skriftlig om, så er ikke 100% sikker på akkurat dette punktet, men det er "logisk" med tanke på lovverket EDIT: Sorry off topic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Og jeg hadde vel egentlig driti i hvor godt kaffen Som nevnt i innlegget sofaking, delte meninger så det var mine. Ble ordlyden for trivelig for deg beklager jeg det, må være fælt å ha humør som tilmed gjorde at du tok det negativt. UP YOURS og kos deg videre med den kjønnsløse boksen din, det dummeste jeg ser etter veien er folk på min egen alder som har fått beskjed av kjerringa å være fornuftig (Les kjøpe famile-buss) for så prøve å hotte opp brødbilen med 19"ere Og sånt sett var det vel snakk om den mest HOLDBARE trekk-bilen Til dere andre: Takk for førerkortdisk, jeg er alt for sløv med sånt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Nei. Du har framdeles feil. Ved b sertifikat tar man alltid hensyn til at bil og tilhenger har maksimal vekt i henhold til vekter i vognkortene. Ved be har man lov til å kjøre tilhenger som har tillatt totalvekt OVER bilens begrensninger, så lenge aktuell vekt er under. da anbefaler jeg deg å lese her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger siterer: Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt OVER 750 kg dvs det jeg skrev at ALLE klasse B biler kan dra en 750kg tilatt totalvekt henger på B lappen er riktig. man kan dra tyngre ja (med campingvognregelen), men stemmer fortsatt det jeg sier. men er ikke sikkert den kan lastes full, spørs på vognkortet på bilen, de fleste kan laste den full med brems, men er mange biler som ikke får lov til å dra 750kg uten brems. Har du ikke BE, har du ikke lov å beregne vekten på hengeren, dvs. du må gå ut i fra at hengeren er fullastet hele tiden! ..Selv om hengeren er tom Med BE kan du beregne vekt selv, og kan i teorien dra henger med tillat totalvekt 4000kg, så lenge du ikke laster den med mer enn det bilen kan dra i flg. vognkortet Og jeg vil da gå ut i fra at om du ikke har BE, og bilen har tillatt hengervekt på under 750 kg, kan du da ikke dra henger med den bilen, uten BE. Men dette fant jeg ikke noe skriftlig om, så er ikke 100% sikker på akkurat dette punktet, men det er "logisk" med tanke på lovverket EDIT: Sorry off topic prøve å avslutte det her da man kan beregne vekt på b og, bare at campingvognregelen gjelder hovedsaklig. er stort sett bare et "problem" om bilen veier mer enn tillatt hengervekt på bilen. min 325ix e30 er sånn, veier 1425 inkl fører, men kan bare dra 1200kg på kroken. siterer det som kommer på tilhengerkalkulatoren med bilen min på vegvesen.no "Tilhenger med bremser Tilhengeren kan maksimalt veie 1200 kg (egenvekt + last). Tilhengeren kan ha en tillatt totalvekt på maksimalt 1425 kg (se tilhengerens vognkort), men den kan ikke lastes full. Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t. Maksimal fart 80 km/t Tilhenger uten bremser Tilhengeren kan maksimalt veie 500 kg (egenvekt + last). Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. (Hvis tilhengeren veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Som nevnt i innlegget sofaking, delte meninger så det var mine. Ble ordlyden for trivelig for deg beklager jeg det, må være fælt å ha humør som tilmed gjorde at du tok det negativt. UP YOURS og kos deg videre med den kjønnsløse boksen din, det dummeste jeg ser etter veien er folk på min egen alder som har fått beskjed av kjerringa å være fornuftig (Les kjøpe famile-buss) for så prøve å hotte opp brødbilen med 19"ere Og sånt sett var det vel snakk om den mest HOLDBARE trekk-bilen Det er bare å rulle inn puppen. Jeg sa min mening og. Og, familien har hatt flere VW, og aldri hatt feil med dem, så derfor ville JEG valgt en Transporter, fordi JEG syntes dem virker HOLDBARE. Kose meg med den kjønnsløse boksen? Hva snakker du om? Jeg ville valgt en. Jeg har ingen banebil, og tviler på at jeg noen gang kommer til å ha det. Jeg delte bare meningen min, Espen. Så den UP YOURS kommentaren din kan du dra ut bak fra meg, og skyve langt ned i halsen på deg sjæl. Ikke vær så hårsår for at jeg har en annen mening om hvor god kaffen min er i en VW Transporter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 VW Transporter T5 2,5TDI 4Motion!Kan trekke 2500kg. Burde holde for de fleste! Takk, KingB. En som er enig med meg. Jeg hadde gått for en Transporter om jeg skulle hatt trekkbil.Og jeg hadde vel egentlig driti i hvor godt kaffen min smaker i en amerikans pick-up, eller hvor flott bikkja mi så ut i den. Helt ærlig. x2! Har en slik stående her i gården, graver seg fram med tung last uansett vær og føre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Seriøst ingen som har nevnt Hiace? Dårlig svingradius og ikke de beste å kjøre, men det er HOLDBART. Er ikke det halve poenget med en trekkbil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Hiace er noe dritt.. Eneste plusset med Hiace er at det er holdbart, men det er T5 transporter også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Alle biler er vel holdbare til en viss grad! Å sammenligne holdbarhet mellom hiace og t5 blir for dumt.. På en hiace ryker de nedre bærekulene omtrent når motor eller kasse ryker på en t5... Er enig i at hiace ikke er direkte komfortabel å kjøre men om en flytter skilleveggen litt så en har litt mer å gå på med setet så kan nok de fleste leve med det.. Har kjørt 8-seter hiace city traveler (full innredning) og der er ikke støynivået noe høyere enn en caravelle.. Bakdelen er at det går dårlig. Men det går... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Februar 9, 2012 Share Skrevet Februar 9, 2012 Det er bare å rulle inn puppen. Mulig sarkasmen gikk for langt. Følte du jeg strakk den til uhøflighet beklager jeg men tenk heller litt på åssen du selv skriver. Ble det rart for deg at jeg forteller hvorfor jeg trives i en bil? Bør jeg være like negativ når du forteller hvorfor du kjører BMW? Enkelt for meg! En jallapickup passer for de som bor på landet, transporteren ser jeg på som en egnet budbil og ja trenger du noe HOLDBART ser du på stål-stutene. Men håwkon mulig jeg legger mye vekt på 4x4 fremkomligheten, trenger du en bil med kjørekomfort over lengre tid er jeg enig med sofaking, komfort er jo ikke en AM-4x4 sin sterke side. Så kanskje jeg å bør si at om du ikke ser poenget med fremkomelighet på det nivået bør en kanskje tenke i retning av VW-rosinboksen.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå