Gå til innhold

Sonora metallic 1 Serie E87 2006 Mye utstyr++ Luftes for eventuelt salg!


 Share

Anbefalte innlegg

Vært så sykt mye å gjøre på skolen i det siste, så nå har det blitt litt lite skriving her inne :)

Har ikke skjedd så mye mer med bilen enda, men har noen planer!

 

Har bestilt dobbel eksostupp siden jeg nå har M-sport fangeren med plass til dobbel, og jeg har en spinkel enkel eksos fra 116i.. fyller ikke akkurat hullet i fangeren.. så det skal jeg få gjort noe med :D

ux_a13122400ux0531_ux_g03.jpg

 

Og så har jeg fått bakrute spoiler av kjæresten min :D

$_35.JPG

 

Så skal jeg bytte fra xenon til hvitt halogen i tåkelysa! Er så lei av at det kommer vann på ballaster og tull så de slutter å lyse!

Så nå blir det lovlig tåkelys for engangs skyld! :D

$_35.JPG

 

Så har jeg også bestilt meg et par logic 7 høytallere til å sette i framdørene! :) Har ikke noe original forsterker eller fancy lyd anlegg fra fabrikk i min bil, men har en pioneer spiller og tenkte at det blir vel sikkert bedre lyd uansett ved å bytta ut de originale med et par logic 7 dørhøytallere! Eller hva tror dere om det? Noe vits? Kosta 150kr for 2 nye på ebay, kan ikke klage på den prisen!

 

$_57.JPG

 

Og sååå har jeg endelig fått lysa mine til å fungere igjen!! :)
Jeg var litt uheldig for et par uker siden.. og klarte å bricke hele lysmodulen min.. hvordan jeg klarte det, er et meget godt spørsmål! :o

 

Jeg lastet ned et nytt program som het for "BMW Rheingold" som er en desktop versjon av BMW ISTA/P.
Den er gull verdt, og fungerer med K+Dcan ledning, og man slipper å styre med vmware! Bare trykke på snarveien så er programmet oppe å kjører på null komma niks. Veldig raskt er det også!

 

Skulle teste ut programmet, og kjørte en "identification" test på bilen min hvor den leste ut alle moduler og informasjon om bilen. Alt gikk smertefritt og jeg fikk opp et kart over alle moduler i bilen!

Så veldig fancy ut! :D

post-67554-0-64222600-1396597684_thumb.j

 

Så skulle jeg bare trykke på "ECU functions" knappen som gir meg alle funksjoner jeg kan gjøre på hver modul, som å få alle led lys til å lyse i IHKA displayet for eksempel osv.. Så trykte jeg på FRM (lysmodulen) min for å opp funksjonene, og da skjedde det merkligste. Av en eller annen grunn så bestemte FRM modulen seg for å bare krasje helt når jeg gjorde det, og den låste seg totalt og jeg fikk ikke lenger kontakt med enheten i det hele tatt! :o:(

Jeg testet programmet på samtlige andre moduler, og det fungerte helt fint og jeg prøvde flere ganger uten problem.. Så hvorfor den plutselig skulle klikke, aner jeg rett og slett ikke..

 

Men sant skal sies at den modulen var en FRM3 modul jeg ettermonterte fra ebay, så hvor langt den hadde godt og om det var noe feil med den vet jeg jo ikke så jeg velger å tro at det faktisk var bare tilfeldig at den krasja.. har ikke noe bedre forklaring enn det! :)

 

Jeg prøvde alt av bmw programmer, recovery programmering, ta av strømmen osv. Ingenting hjalp, den var faktisk helt død og det var null kommunikasjon å få til!

Ettersom bilen har mye nødløsninger hvis slikt skjer, så ettersom jeg har forstått det så tok JBBF (junction boxen) over kontroll over nærlysa mine slik at jeg hvertfall hadde nærlys til å se hvor man kjører :)

Men utenom nærlysa var det helt svart! Ikke noe interiørlys, ikke skiltlys, ikke bremselys, ikke parklys, ikke instrumentlys, absolutt ingenting utenom nærlysa og de gikk det heller ikke ann å skru av med bryteren så de stod på hele tiden så lenge det var tenning på!

 

Så etter mye leting klarte jeg endelig å finne en brukt FRM modul på ebay! :D Dette var da en FRM2 modul, så var litt kjedelig å gå tilbake fra FRM3 til FRM2 når jeg endelig hadde fått til 3'ern men men det får gå, ikke store forskjellen mellom dem uansett! :)

Eneste forskjellen som jeg har lagt merke til at jeg før hadde mulighet til å kode slik at jeg kunne få "følg med hjem" lysene til å lyse opp (nærlys og parklys) når jeg trykte på bakluke knappen min. Den muligheten er nå borte dessverre men brukte den svært sjelden uansett!

Fikk modulen i posten, satt den inn og programmerte den om til min bil og vips så var alle lysa tilbake :D

Det var deilig! :D

 

I tilegg venter jeg også 1M fangeren min som jeg bestilte 3.desember.. JOM har tydeligvis ikke noe på lager så får den ikke før i slutten av mai.. Men da skal fangeren og spoileren lakkeres sammen så blir bilen klar for sommeren!

 

Så blir deilig med påske snart så så jeg endelig kan få montert litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt med FRM-modulen, og det viser seg at koding ikke alltid er en lek dessverre. Har selv lastet ned Rheingold, da det virker ganske greit ut, men jeg får en liten tankevekker når jeg leser slikt. Har du prøvd å gjøre det samme med den nye FRM-modulen, eller tar du ikke sjansen?

 

Jeg er også litt i tvil om det vil fungere med høyttalerene, da disse har en annen impedans, men det blir jo spennende å se.

 

Ellers virker jo resten av planene dine ganske så fornuftige ut. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt med FRM-modulen, og det viser seg at koding ikke alltid er en lek dessverre. Har selv lastet ned Rheingold, da det virker ganske greit ut, men jeg får en liten tankevekker når jeg leser slikt. Har du prøvd å gjøre det samme med den nye FRM-modulen, eller tar du ikke sjansen?

 

Jeg er også litt i tvil om det vil fungere med høyttalerene, da disse har en annen impedans, men det blir jo spennende å se.

 

Ellers virker jo resten av planene dine ganske så fornuftige ut. :cool:

Jaa var utrolig kjedelig, men men ordna seg heldigvis til slutt! :)

Nei koding er nok dessverre ikke alltid lek, var en fin oppvekker det der.. hadde nesten blitt litt for komfortabel med kodinga hehe

 

Har brukt Rheingold på lik måte på alle de andre modulene i bilen og gikk helt fint på de. Virker som et veldig bra program! :) 

Rett etter det skjedde, så fant jeg en nyere versjon som jeg nå bruker som er versjon 3.41.30 så prøvde egentlig ikke den forrige versjoner noe særlig fordi jeg ble litt nervøs etter det skjedde.. Men 3.41.30 virka veldig bra virker det som! :) Kan jo ha vært tilfeldig også, jeg vet faktisk ikke hva som gjorde det :(

 

Da den FRM3 enheten røyk, så byttet jeg med en annen FRM2 jeg hadde liggende i skuffen. Det var dog en FRM2 enhet som var til en E81 fant jeg ut etterhvert.. Alt funket bortsett fra vindusrutene mine som oppførte seg veldig merkelig.. Men prøvde Rheingold på den enheten, og det var ikke noe problem i det hele tatt! :) Funket som bare det (y)

 

Jaa blir spennende å se med høyttalerene, håper det vil funke! Tror du det vil bli for liten watt på de fra pioneer spilleren slik at jeg kanskje brenner spolen? :o

 

Blir kult tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Er veldig spent på Rheingold selv, da NCS og Inpa er relativt utdatert etterhvert. :)

 

Kommer uansett til å ha dette i bakhodet når jeg prøver, så det blir nok å gå forsiktig frem. :D

 

Jeg tviler på det vil skje noe med høyttalerene, men det kan hende lyden ikke blir helt som den egentlig skal med disse høyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Er veldig spent på Rheingold selv, da NCS og Inpa er relativt utdatert etterhvert. :)

 

Kommer uansett til å ha dette i bakhodet når jeg prøver, så det blir nok å gå forsiktig frem. :D

 

Jeg tviler på det vil skje noe med høyttalerene, men det kan hende lyden ikke blir helt som den egentlig skal med disse høyttalerene.

 

Ja hehe det er de helt klart! :P begynner å dra på åra de ja, men men funker utmerket til sitt bruk enda heldigvis :D

Håper Rheingold kan komme med kode muligheter også etterhvert, det hadde vært spennende å prøvd! Er fortsatt litt usikker på Rheingold selv etter hva som skjedde, men utifra det jeg har testa etterpå så virker det som et bra program. Hadde før ISTA/P på vmware, men så utrolig tregt da.. og kunne ikke diagnostisere min bil engang siden den ikke hadde MOST kobling.. men med Rheingold var ikke det noe problem i det hele tatt! :)

Hehe ja, det er nok alltid lurt å være litt forsiktig! :) Kostbart og kjedelig når det først skjer noe feil dessverre :/

 

Åjaa okei, blir spennende å prøve! Satser på at det blir bra :D

Blir bra med planene dine :) følger med her :D

Håper det blir bra :D gleder meg til å få oppgradert litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest store deler av tråden din og må si du har en meget pen bil med de rette oppgraderingene! :-)

Vurderer selv å montere slike LED baklykter fra LCI, men ser ut som det er en del styr med det!

Hehe, sånn tenkte jeg også, helt til bjornoen satt opp en detaljert disposisjon inkludert kodingen!

Jeg har selv ikke så mye erfaring fra før, og jeg klarte det fint! Funker fett som bare det, så respekt og takk til bjornoen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest store deler av tråden din og må si du har en meget pen bil med de rette oppgraderingene! :smile:

Vurderer selv å montere slike LED baklykter fra LCI, men ser ut som det er en del styr med det!

Tusen takk! :)

Er ikke såå mye styr, ganske fort gjort egentlig!

 

Fire ting som må til:

1.Bytte til LCI LED lyktene

2.Bytte om ledningene på venstre og høyre baklys kontakt, kan finne lednings diagram om du trenger :)

3.Har du xenon eller halogen lys originalt?? :)

Har du xenon så kan du trekke ledning fra FRM modul for å gi strøm til LED lysa i lyktene.

Har du halogen så kobler du deg inn på plussen til skiltlysa, da skrur LED lysa seg på så fort skiltlysa for strøm, altså sammen med parklysa :)

4. Kode bilen med NCSEXPERT, og legge til "+MUEB" i VO (Vehicle orderen), og så kode FRM modulen! 

 

Så har du facelift LED baklykter :D

 

Kan lage en mer detaljert guide om du trenger :)

 

Hehe, sånn tenkte jeg også, helt til bjornoen satt opp en detaljert disposisjon inkludert kodingen!

Jeg har selv ikke så mye erfaring fra før, og jeg klarte det fint! Funker fett som bare det, så respekt og takk til bjornoen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bare hyggelig det :D Bra det funka så bra!

Har du meldingene jeg sendte deg angående LCI LED ettermonteringa forsatt?

Prøvde å finne igjen, men tror de er sletta siden det er så lenge sida :/

Hadde du giddi å sendt det til meg om du finner det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Er ikke såå mye styr, ganske fort gjort egentlig!

 

Fire ting som må til:

1.Bytte til LCI LED lyktene

2.Bytte om ledningene på venstre og høyre baklys kontakt, kan finne lednings diagram om du trenger :)

3.Har du xenon eller halogen lys originalt?? :)

Har du xenon så kan du trekke ledning fra FRM modul for å gi strøm til LED lysa i lyktene.

Har du halogen så kobler du deg inn på plussen til skiltlysa, da skrur LED lysa seg på så fort skiltlysa for strøm, altså sammen med parklysa :)

4. Kode bilen med NCSEXPERT, og legge til "+MUEB" i VO (Vehicle orderen), og så kode FRM modulen! 

 

Så har du facelift LED baklykter :D

 

Kan lage en mer detaljert guide om du trenger :)

 

Hadde vært supert om du hadde diagram! :D

Har 2006mod med xenon orginalt.

Slik som jeg har skjønt det så er denne FRM modulen i fotbrønnen ved pedalene, så må trekke ledning igjennom hele bilen?

Anngående koding så jeg du anbefale meg noe fra ebay? er jo en jungel der ute med diagnoseutstyr!

Har Bluetooth dongle og Tourqe fra før som jeg har lest ut litt feilkoder på div biler, men blir begrenset hva man kan gjøre med denne.

 

Skulle vært laget en DIY på dette fra start til slutt egentlig, men det er vel en ganske stor jobb. :-s

 

Fant en DIY på ett tysk forum, prøvde litt med google translate, men blir begrenset til hva man får med seg :P

http://www.1erforum.de/tuning/einbauanleitung-led-rueckleuchten-vor-facelift-facelift-non-xenon-vor-facelift-xenon-20812.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært supert om du hadde diagram! :D

Har 2006mod med xenon orginalt.

Slik som jeg har skjønt det så er denne FRM modulen i fotbrønnen ved pedalene, så må trekke ledning igjennom hele bilen?

Anngående koding så jeg du anbefale meg noe fra ebay? er jo en jungel der ute med diagnoseutstyr!

Har Bluetooth dongle og Tourqe fra før som jeg har lest ut litt feilkoder på div biler, men blir begrenset hva man kan gjøre med denne.

 

Skulle vært laget en DIY på dette fra start til slutt egentlig, men det er vel en ganske stor jobb. :-s

 

Fant en DIY på ett tysk forum, prøvde litt med google translate, men blir begrenset til hva man får med seg :P

http://www.1erforum.de/tuning/einbauanleitung-led-rueckleuchten-vor-facelift-facelift-non-xenon-vor-facelift-xenon-20812.html

 

Den guiden du linket der var den samme som jeg brukte første gangen! :) Veldig fin guide!

Hvis du følger bildene i den guiden først slik at du får av kledningen på høyre og venstre side i bagasjerommet!

Ikke så vanskelig, bare litt knotete :)

Så bare følg den guiden ved å se på bildene, og så kan du følge min del etter det.

 

Siden du har xenon originalt så har du to muligheter! :)

Enten så kan du kjøpe ettermonterings ledning for LCI LED baklys hos BMW slik at du får ledning som du plugger i FRM modulen som ligger bak sparkepanelet til venstre for pedalene ja, og strekker dem bak til venstre og høyre baklys eller så kan du bare ta strøm fra skiltlysa. Mye billigere, og mye lettere å bare koble seg inn på skiltlysledningen så det ville jeg anbefalt deg å gjøre! :) Så slipper du å styre med FRM modulen i det hele tatt, og det blir helt usynlig og vil fungerer like bra! 

 

Når du har fått av bagasjeromskledningen på høyre og venstre side, så kan du skru ut de gamle lyktene ved å løsne de tre mutterne på baksiden av lykta. Så setter du bare inn den nye, og fester mutterne igjen. Du trenger forresten andre muttere på LCI lyktene, de er forskjellige størrelse fra mutterne til original lykta.

Etter at lyktene er byttet så finner du fram kontaktene som går til hver sin baklykt.

Så bytter du om på ledningene slik at de står slik som i diagrammet under.

 

Her har du ledningsdiagram (står små tall på kontakten som er pinne nr):

Venstre baklykt

- BL / GN in pin 1

- GN / GE in pin 2

- BR in Pin 3

- SW / VI in pin 5

- GR / VI in pin 6

 

Høyre baklykt

- BL / BR in Pin 1

- GN / RT pin 2

- BR in Pin 3

- SW / BL in pin 5

- GR / GE in pin 6

 

Fargekoder:

GE Gul

GN Grønn

GR Grå

RT Rød

SW Svart

VI Lilla

BR Brun

BL Blå

 

Etter at ledningene er byttet om, så vil du se at du mangler én ledning i begge kontaktene, altså nr 4 er tom! Det er denne som går til LED lysa i lykta! Så da må vi få koblet opp strømmen til LED lysa.

 

Dette gjør vi ved å koble oss inn på pluss ledningen fra skiltlysa.

 

Se etter en slik gummiplugg under høyre baklykt:

Den skal være der den røde pilen peker omtrent.

post-67554-0-70578700-1396798176_thumb.j

 

Det er der skiltlyseledningene kommer fra!

post-67554-0-11904800-1396798169_thumb.j

 

Så finner du fram en slik kontakt som du får kjøpt på alle bensinstasjoner tror jeg, og ihvertfall hos bilxtra/biltema:

Den gjør at vi kan koble oss inn på andre ledninger for å stjele strøm fra dem!

post-67554-0-80114900-1396798180_thumb.j

 

Så følger du de ledningene som kom ut fra gummipluggen litt utover slik at de er lettere å jobbe med.

Når du løsner på tapen rundt ledningene så vil du se 2 brune ledninger og 2 grå.

De brune er jordingen mens de grå er pluss ledningene, og det er disse vi er interessert i.

Når du ha funnet de grå ledningene, så kobler du seg innpå de to ledningene hver for seg med kontaktene i forrige bilde.

 

Du trenger ca 0,5m ledning for høyre lykten, og 1,5m - 2m ledning for venstre lykten.

Så avmantler du begge de nye ledningene i begge ender.

Så du trenger to kontakter, og så kobler du deg først inn på den ene ledningen ved å legge kontakten rundt ledningen du kobler deg inn på, og så legger du den avmantlede delen av den nye ledningen i sporet ved siden av, og så klemmer du sammen kontakten! Da kobler den sammen ledningene, og du har en ny ledning med strøm på! 

 

Så gjør du det samme for den andre skiltlysledningene slik at du ender med to nye strømledninger når du er ferdig slik som vist på dette bilde: 

post-67554-0-02952500-1396798612_thumb.j

 

Deretter så plugger du andre delen av de nye ledningene inn i baklys kontaktene på pin nummer 4 i begge to :)

Hos BMW så får du kjøpt sånn kontakt pinne som du klemmer på ledningene slik at de klikker fast i kontakten! Jeg valgte å bare tvinne ledningene og dytte dem inn i nummer 4, og det fungerte fint for meg så lenge de blir tjukke nok slik at de holder seg der! :)

Etter at det er gjort så kan du gjemme ledningene, og så montere bagasjeromskledningene tilbake slik de var!

Så kan du skru på lysa, og da skal LED lysa bak lyse forhåpentligvis! :D

 

Etter at du er ferdig med å legge opp strøm til LED lysa, så gjenstår kun kodingen!

Hvis du ikke koder, så vil både øvre og nedre del av lykta(de gamle parklysa) lyse samt LED lysa, så da vil det lyse mye mer enn det egentlig skal! :)

For å kode vekk de gamle parklysa så må vi legge til "+MUEB" i VO og så kode FRM modulen! Det forteller bilen at du har ettermontert LCI LED baklykter, og de gamle parklysa vil da bli borte! :) Du bør også kode vekk kald og varmsjekk på skiltlysa nå fordi ellers vil LED lysa blinke hver gang de startes opp fordi bilen sjekker om det er noe feil med skiltlysa. Det er fort gjort om du har kodet det andre.

 

Hvis du trenger hjelp med kodingen, så si ifra! :)

 

Angående koding, så ville jeg anbefalt denne ledningen:

http://www.ebay.com/itm/for-BMW-INPA-Ediabas-K-DCAN-USB-Interface-Diagnostic-Test-Line-free-shipping-/151230514286?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23360a846e

 

Hvis du ikke har noen BMW programmer fra før, så følger disse med denne ledningene på en liten cd. Ellers kan du enkelt finne disse programmene i nyere og bedre versjoner på nettet ;) hehe ja det skal være sikkert og visst, det er ufattelig masse å velge i! Men stort sett så er det veldig ofte mange av samme type ledning med veldig mange forskjellige selgere :)

Jaa blir nok kun begrenset til diagnose med bluetooth dongle og torque, utrolig bra programmer men kun diagnose med de :)

Trenger en ordentlig OBD ledning og ordentlige BMW programmer for selve kodingen! 

 

Tar litt tid å skrive DIY ja, vurderte å legge det inn her for en god stund siden, men så glemte jeg det helt bort hehe :)

Men skal prøve å få ordnet det når jeg har litt bedre tid, siden det tar ganske mye tid egentlig :P

 

Håper du får det til :D lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en gjennomgang av dette, hjelper meg nok mye! :D

Har også bestilt meg LED til til tåkelys som må fjernes pæresjekk på, ellers har jeg LED-skiltlys modul liggende, men denne skal være fri for pæresjekk, vet ikke hvordan dette påvirker at kobler seg på lysene.. Vi får se, snart kommer vel våren oppover hit å, så får prøve litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en gjennomgang av dette, hjelper meg nok mye! :D

Har også bestilt meg LED til til tåkelys som må fjernes pæresjekk på, ellers har jeg LED-skiltlys modul liggende, men denne skal være fri for pæresjekk, vet ikke hvordan dette påvirker at kobler seg på lysene.. Vi får se, snart kommer vel våren oppover hit å, så får prøve litt :)

Bare hyggelig det! :D

Bestilt sånn stor LED pære med sånn egen ballast eller?? :)

Jaa da er det greit å fjerne pæresjekk ja! Veldig fort gjort å kode vekk det, bare å endre to linjer så er det gjort :)

Anbefaler også android programmet BMWHAT! Det er helt genialt, og kan både kode og diagnostisere bmw :)

Siden du har preface, så trenger du en sånn OTG - on the go kabel om du har android telefon da, og så kan du koble den ebay obd ledningen fra telefonen og til bilen og så kan du kode vekk pæresjekk og mye annet lett som bare det. Koster litt det programmet da.. men finnes versjoner på nettet du kan søke etter ;)

Men hvis du får til NCSEXPERT så er det jo lettest å bare bruke datan, veldig greit å bruke egentlig!

 

Åjaa skjønner, de skiltlysa fungerer nok slik at du skal slippe å kode vekk pæresjekken for å bruke de, men pæresjekken vil allikevel føre til at de blir sjekka for både kald og varmsjekk, så den bør nok kodes vekk uansett ellers vil skiltlysa og LED lysa bak blinke ved oppstart når den sjekker :)

 

Ja blir godt med litt varmt vær så man kan stå ute å fikse litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på disse til tåkelysa:
http://www.ebay.com/itm/261243680516?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

 

og disse til skiltlysa har jeg liggende:
http://www.ebay.com/itm/NO-ERROR-Led-License-Plate-Number-Light-Lamp-BMW-1-Series-E63-E63N-E64-Z4-E85-/171246487909?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK%3AMEWNX%3AIT&nma=true&si=CDb3Zuy3mhmcE25BWUOzbwarLvk%253D&orig_cvip=true&rt=nc

 

Ja, så litt på BMWHAT! Så det kosta rundt 350 spenn,  er det virkelig verd det?

Og er det så enkelt som å bare trykke seg inn på appen og krysse av for ting, altså koding for dummies? :P

Kan man gjøre omtrent like mye på den appen som i NCSEXPERT?
Innstalerte den gratisutgaven, der sto det at mange har klart å får problemer med ECU ved å bruke piratutgaver av programmet, om det bare er skremselpropaganda vet jeg ikke, men vært kjipt å øderlegge noe der..

 

Ah, da er det vel like greit å fjerne pæressjekken uansett, noe flimring vil vi ikke ha noe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...