Gå til innhold

Sonora metallic 1 Serie E87 2006 Mye utstyr++ Luftes for eventuelt salg!


 Share

Anbefalte innlegg

Åjaa ja skjønner, da er det bare å kjøre på :D steinsprutt er no dritt.. men men vanskelig å forebygge! 

Det hadde gjort seg virkelig :)

 

Vurdertee performance diffusor jeg også, men gikk for vanlig msport siden den er litt dyr :)

Originale grøftelys funka, så jeg droppa å kjøpe med fra racespec!

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 130i eksosen montert! :D Blei meget bra!

Mye dypere og bedre lyd syntes jeg hvertfall!

Eksos vakum spjeldet er ikke koblet til siden jeg ikke har vakum på min, og derfor står spjeldet helt åpent som gir mer lyd :)

 

Det originale røret måtte kuttes, og den nye eksosen ble sveiset på. 130 eksosen er kun festet i 2 gummi oppheng mot 3 på den orignale 116 eksosen. Begge opphengene var allerede på plass under bilen fra før så var bare å hekte den nye opp :)

 

Her er en video av hvordan lyden blei:

https://www.youtube.com/watch?v=pBaDGQMQf_c&feature=youtu.be

 

Før:

post-67554-0-82908100-1424032900_thumb.j

 

 

Etter:

post-67554-0-40733600-1424032948_thumb.j

post-67554-0-53745600-1424033356_thumb.j

post-67554-0-07095000-1424032995_thumb.j

post-67554-0-88788900-1424033014_thumb.j

post-67554-0-36642600-1424033110_thumb.j

post-67554-0-23155300-1424033183_thumb.j

post-67554-0-30999000-1424033194_thumb.j

post-67554-0-16454200-1424033203_thumb.j

post-67554-0-17076400-1424033223_thumb.j

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt lyst på litt bedre lyd i bilen! Har bytta til Logic 7 høytallere i framdørene, satt focal tweetere ved speilene, mens bakhøytallerne er originale. Husker fra da jeg hadde en Pioneer spiller i bilen at lyden blei mye bedre bare det blei litt mer watt, så tenkte at en forsterker koblet til CICn vil hjelpe mye, og det gjorde det! :)

 

Hadde en Cadence FXA5100 liggende som støtter High Level input slik at jeg kan koble høyttaler ledningene direkte inn på den uten RCA line level converter.

 

Så jeg kjøpte et Plug & Play ledningsnett på 5 meter, og en ISO adapter, og så var det hele nesten bare plug & play! 

Lyden ble mye bedre, og var relativt fort gjort å koble til :)

 

post-67554-0-40760700-1424301121_thumb.j

post-67554-0-64412300-1424301123_thumb.j

post-67554-0-32211800-1424301126_thumb.j

post-67554-0-05725600-1424301129_thumb.j

post-67554-0-31991700-1424301131_thumb.j

post-67554-0-58570500-1424301133_thumb.j

post-67554-0-48257500-1424301136_thumb.j

 

 

MEN, jeg sliter litt med støy i høytallerne... Noen som har noen tips? :)

Forsterkeren er jordet i samme punkt i karroseriet som batteriets negative ledning er koblet, og så trenger forsterkeren én jording til hver av høyttaler input kontaktene på forsterkeren, og disse jordingene følger plug and play ledningsnettet fra spilleren, og er koblet rett i karroseriet på CICn. Om jeg tar ut jordingsledningene, så er det mye mer støy så hjelper med en gang jeg koblet jordingene koblet til høyttaler inputen på forsterkeren.

 

Hadde først en god del støy når jordingen som ble brukt var koblet til samme jording som CIC bruker i quadlock kontakten.. så prøvde jeg å koble jordingen som sagt over rett til karroseriet på CICn og det hjalp mye, men er fortsatt en del støy..

Er litt forskjellige lyder, men har blant annet dynamostøy som følger turtallet på motoroen.. og hver gang noe elektrisk skrus på som lysbryteren eller noe så blir det mer støy på grunn av forstyrrelser..

 

Noen som har noe tips til hvor jeg bør jorde disse høyttaler input jordingene på forsterkeren?? Noe jeg kan gjøre for å kvitte meg med støyen, og hva er grunnen til at det er så mye støy? Hjelper det å bruke en RCA line level converter, blir støyen borte da tror dere?

 

Takker for all hjelp jeg kan få :)

 

EDIT: 

Leste på et forum nettopp at det anbefales å kutte jordingen som originalt går til spilleren, og så strekke en jordingsletning fra spilleren, og så bak til batteriet, og så koble forsterker og resten av høytaller jordingene på forsterkeren til samme punkt slik at alt er koblet i samme sted. Tenkte å prøve dette, noen som har trua? :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE koble negativ til samme plass som batteriets negativ, IKKE jorde noe i chassiet til CIC, disse tingene kan lage støy. En RCA adapter burde gi mer støy enn vanlige høytaler kabler på høynivå inngang. Legg høytalerkabler på siden med tynnest strømkabler for og unngå støy.

Høytaler input jording er ikke alltid nødvendig, og kan i visse tilfeller foresake støy.

At alt skal jordes samme plass vil jeg ikke anbefale ettersom kordingskabler skal være kortest mulig! :) har jobbet med stereoannlegg tidligere hos bilradiospesialisten så husker litt enda :) skal inn med forsterker selv nå som ekstra på den originale forsterkeren, jeg skal bruke RCA adaptere :) du har ikke org forsterker?

Håper noe gir mening og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE koble negativ til samme plass som batteriets negativ, IKKE jorde noe i chassiet til CIC, disse tingene kan lage støy. En RCA adapter burde gi mer støy enn vanlige høytaler kabler på høynivå inngang. Legg høytalerkabler på siden med tynnest strømkabler for og unngå støy.

Høytaler input jording er ikke alltid nødvendig, og kan i visse tilfeller foresake støy.

At alt skal jordes samme plass vil jeg ikke anbefale ettersom kordingskabler skal være kortest mulig! :) har jobbet med stereoannlegg tidligere hos bilradiospesialisten så husker litt enda :) skal inn med forsterker selv nå som ekstra på den originale forsterkeren, jeg skal bruke RCA adaptere :) du har ikke org forsterker?

Håper noe gir mening og hjelp :)

 

Takk for svar :) Okey, men hvor skal jeg da koble?? Om jeg fjerner jording til høy-nivå inputen så er det veldig mye støy.. Mange tråder på nettet, og guider jeg har lest anbefaler batteriet som det beste jordingspunktet, og at alt som skal kobles til bør jordes så nærme hverandre som mulig, helst i samme punkt, men du er ikke enig i dette? 

 

Har laget en tegning som forklarer hvordan ting er koblet nå, håper dere skjønner den! :D Tar imot alle svar jeg kan få, har veldig lyst til å få bort støyen! Slik som det er koblet nå, så er det mye mindre støy enn alt annet jeg har prøvd, men er fortsatt en del støy i form av tenningsstøy og dynamostøy.. Har også koblet vekk original jording til CIC, da dette skapte mere støy.. :o og hvorfor funker CIC helt fint uten jording i det hele tatt? :S Dette var også tilfelle med CID skjermen en gang husker jeg, hadde glemt å koble til jording, og den funket 100% :S merkelig! Har prøvd det jeg skrev i forrige innlegg uten hell.. Prøvde å koble jording fra CIC rett i samme punkt som batteriet negativ ledning, og så høyttaler input jord til samme punkt men hjalp ikke.. Løsningen jeg har nå er beste hittil men fortsatt støy..

 

Slik er det koblet nå! Alle tips er bra tips ;D

post-67554-0-25696500-1424431865_thumb.p

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt sent svar :) har du prøvd og legge høyalerkablene bort ifra dtrøm og jord? Ser de krysser over hverandre slik du har tegnet opp? Ang jording så er det opptil flere jordingspunkter rundt om i bilen. F.eks. hvor original forsterker ville ha vært, bolter som står org i karosseri osv.. Bare vær påpasselig at det ikke er lakk mellom jording og karosseri, her skal det være metall mot metall :)

Jeg er ikke enig og bruke batteriet som jording til alt annet nei, av erfaring jeg har hatt med dette, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke vil fungere for noen :)

Jeg vil også anbefale deg og lage ny jordung til CIC om den org ikke fungerte bra. Mange bra punkter under senter konsoll :)

Og igjen, ikke bruk karosseriet til CIC som jord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt sent svar :) har du prøvd og legge høyalerkablene bort ifra dtrøm og jord? Ser de krysser over hverandre slik du har tegnet opp? Ang jording så er det opptil flere jordingspunkter rundt om i bilen. F.eks. hvor original forsterker ville ha vært, bolter som står org i karosseri osv.. Bare vær påpasselig at det ikke er lakk mellom jording og karosseri, her skal det være metall mot metall :)

Jeg er ikke enig og bruke batteriet som jording til alt annet nei, av erfaring jeg har hatt med dette, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke vil fungere for noen :)

Jeg vil også anbefale deg og lage ny jordung til CIC om den org ikke fungerte bra. Mange bra punkter under senter konsoll :)

Og igjen, ikke bruk karosseriet til CIC som jord :)

 

Takk for svar! :)

Før jeg monterte alt sammen, så hadde jeg PNP ledningsnettet kun liggende midt i bilen over setene, og da lå det ikke inntill jord og pluss som går til forsterken, og det var fortsatt støy.. Men ledningsnettet inneholder jo remote og jord som ligger midt i ledningsnettet, men har ikke prøvd å skille ut disse fra resten av PNP høytallerledningsnettet, tror du at remoten og jordingen i PNP nettet kan skape forstyrrelser på resten av PNP settet?

 

Har lagt opp ny jording til CIC nå, og i tillegg istedenfor å bruke karroseri som jord, så har jeg heller jordet karroseriet på samme ledning som CIC jordingen jeg la opp slik det ofte står i guider at man bør jorde karroseriet også :) Har nå altså jordet CIC og CIC karroseri i samme ledning til samme punkt som forsterker og batteriet er jordet i karroseriet på bilen med blankt metall og ringsko. Men er fortsatt støy :(

 

Ser på ledningsdiagram at spilleren originalt er jordet bak venstre sidestøtte til baksetet, altså orignalt en ganske lang jordingsledning. Denne er nå altså ikke i bruk da jeg har lagt opp ny jording. Men jording bør egentlig være ganske kort, er det ikke slik? Så jeg bør kanskje prøve å jorde CIC karroseri og CIC til jordingspunkt under senter konsoll istedenfor å ha en jordingsledning gjennom hele bilen bak til punktet hvor batteriet er jordet i karroseri?

 

Slik er det koblet nå, og det er fortsatt både dynamo og tenningsstøy :(

post-67554-0-84199100-1424537842_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote og jord i PNP settet burde ikke ha noe og si. Her går det ikke stor nok strøm til og lage noe heftig magnetfelt/ strømfelt eller forstyrrelser..

Jord skal være så kort som mulig, hellst 0.5-0.3m eller kortere. Så ja du kan prøve og jorde CIC under senter konsoll, men jeg tror ikke det vil være redningen..

Jeg vet ikke om det har noe å si men jeg ville lagt høytaler og strøm kablene slik de ikke krysser hverandre, slik som på tegningen, og jeg ville ikke hengt forsterkeren opp ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote og jord i PNP settet burde ikke ha noe og si. Her går det ikke stor nok strøm til og lage noe heftig magnetfelt/ strømfelt eller forstyrrelser..

Jord skal være så kort som mulig, hellst 0.5-0.3m eller kortere. Så ja du kan prøve og jorde CIC under senter konsoll, men jeg tror ikke det vil være redningen..

Jeg vet ikke om det har noe å si men jeg ville lagt høytaler og strøm kablene slik de ikke krysser hverandre, slik som på tegningen, og jeg ville ikke hengt forsterkeren opp ned :)

 

Okei, det er bra, for frista ikke mye å ta disse ut av ledningsnettet hehe :)

Skal prøve å jorde CIC der, og se om det hjelper men tviler litt jeg også. Skal prøve å legge høytaller og strøm kabler vekk fra der de krysser også! Hvorfor forsterken ikke opp ned? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo blitt en del koding på bilen min iløpet av årene jeg har eid den, så tenkte jeg skulle lage en liste over alle ting jeg har koda på bilen som både er nyttige og unyttige(men kult å ha) slik at det er lettere for andre som skal kode forskjellige ting og se hvilke linjer som må endres osv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det er bra, for frista ikke mye å ta disse ut av ledningsnettet hehe :)

Skal prøve å jorde CIC der, og se om det hjelper men tviler litt jeg også. Skal prøve å legge høytaller og strøm kabler vekk fra der de krysser også! Hvorfor forsterken ikke opp ned? :)

Nei forsterker opp ned har sin grunn, som jeg selvfølgelig ikke kan huske, men ja.. kan være det ikke betyr noe, kan jo prøve og skru den ned og prøve bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...