VassFEITEN Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Hei Jeg kjøpte meg en BMW 320i e36 1993mod sedan rett etter årskiftet. Da jeg kjørte den hjem virket alt helt topp og bilen var veldig god å kjøre, og ingen tegn på problemer. Turen hjem var kanskje en 3-4timers kjøretur. Den stod deretter i garasjen og har blitt brukt en gang siden det, pga jeg ikke har lappen enda og kun kan lærekjøre. Imens den stod i garasjen har jeg byttet litt diverse småting, inkludert slavesylinderen på clutchen som plutselig tok kvelden. Men til problemet: Bilen stod den ene dagen på tomgang i garasjen i kanskje 1-2timer for å holde varmen inni bilen da jeg koblet noe bilstereo. Idet jeg skudde av tenningen hørte jeg en boble-lyd og det var en putt på gulvet. Jeg tok av radiator og alle slanger, fant ingen problemer og satte de på igjen - da var det merkelig nok tett. Jeg tappet på ny kjølevæske og luftet ut, dette var noe problematisk og jeg fikk aldri bilen til å kjøle skikkelig, den kokte etter korte turer osv. Jeg tok så kontakt med min onkel som tidligere var bilmekaniker, han konkluderte med at toppakningen var gåen og at forrige eier hadde hatt et middel i kjølevæsken ("lurium" eller noe slikt), for å tette slike lekasjer på en enkel måte. Og at når jeg da byttet væske til vanlig kjølevæske var det derfor lekasjen oppstod. Hva bør jeg gjøre? Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg kreve at forrige eier skal betale for reperasjonen - da han burde fortalt meg om dette ved kjøp? Jeg mener at dette er noe han absolutt burde vært klar over selv. Kan jeg eventuellt heve kjøpet (kan bli noe problemtisk når forrige eier bor 3-4 timer unna men)?. Hva tenker dere om dette?
LarsBMW Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Sikker på at ikke viskosevifta di er utslitt da? Så den kokte pga. all tomgangskjøringa. Er nok lite å hente her juridisk vil jeg tro.
Bimma /// Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Setter en finger på viskose koblinga .. Hadde skifta termostat i samme slengen også kor langt har den gått ??
hao Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Hvis det er sånn at topp-pakning er gåen så må det ha skjedd mens bilen kokte. Noe som jeg tviler sterkt på når den bare sto å gikk på tomgang. Det var jo i utgangspunktet noe som gjorde at bilen kokte, noe den ikke gjorde da du kjørte den. En lekkasje på topp-pakning ville vist seg da. De har nok rett når de nevner viskosekoblinga. Det er den som sørger for at bilen får nok kjøling mens den står å går på tomgang, noe som skal mye til i så lang stund. Etter dette så er det nok bare luft i systemet ditt som er årsaken til at den ikke er blitt bra.
Ballder Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Få tak i ny vannpumpe, termostat, viskose/kjøleviftecluthen og termostathus. Ut og skru og kjør smertefritt etter det. Teoretisk sett vil det fjerne problemet ditt. La forrige eier være i fred med tanke på det som har skjedd. Er ikke noe lurium som kan puttes i kjølevesken som igjen kan fjerne problemene ved havarert topp pakning på en såpass lang tur som du/dere hadde med denne bilen etter kjøp.
VassFEITEN Skrevet Februar 19, 2012 Forfatter Skrevet Februar 19, 2012 Takk for gode svar, ser at dere holder en knapp med viskose, vet ikke hva det er men. Det kom kanskje dårlig frem i forklaringen, men det er i hovedsak når den ble prøvekjørt etter at den nye væska var påfylt den kokte. Bilen har forøvrig dårligere gassrespons og jeg føler den e dauere å kjøre. Bilen er kjørt 185000
Wendel Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Er du sikker på at du har fått luftet skikkelig her da? Viskosevifta sitter forran motoren der. Koblinga til denne vifta er kjent for å ryke, og da blir det dårlig kjøling når bilen står stille.
hao Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 4&type=new Her for 900.- http://www.schmiedmann.no/3_serie/E36/r ... 6.htm#2747 Noen på forumet har sikkert brukt. Koed har brukte for 270.- https://www.koed.no/
Haug530D Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Takk for gode svar, ser at dere holder en knapp med viskose, vet ikke hva det er men. Det kom kanskje dårlig frem i forklaringen, men det er i hovedsak når den ble prøvekjørt etter at den nye væska var påfylt den kokte.Bilen har forøvrig dårligere gassrespons og jeg føler den e dauere å kjøre. Bilen er kjørt 185000 Om bilen har dårligere gassrespons og er dauere, bør du ikke kjøre den så mye, ryker det mye av eksosen også?
hsd Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 hadde noen kjøpt en bil av meg, skrudd på kjølesystemet, bytta væske, kokt over flere ganger (noe seksertopp ikke akkurat er noe fan av) for så å komt å forlangt pengene for toppakning reperasjon, så hadde ikke jeg betalt ei krone. Hadde du derimot komt med en gang, så hadde det vert ei anna sak. Har du startet reperasjonen uten å snakke med tidligere eier, burde du etter min mening fullføre på egen regning. Her skulle du kontakta tidligere eier med en gang du så det var noe galt, slik at det er greiere for selger. i.o.m at det er en 320 e36 har du vell kjøpt den "som den står" også?
Thewiz Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Hva bør du gjøre? Jo, du burde fikse bilen din. Bytt nevnte deler over og la tidligere eier være i fred. Sånn er det å handle bruktbil.
Mariuse34 Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Du må først sjekke om det ryker mye av eksosen. Det er ganske lett å se om det er vann i eksosen. Du starter bilen på tomgang. De fleste biler har litt hvit røyk når de er kalde, men forskjellen her er at den hvite røyken isåfall er vanndamp. Det "kjekke" med vanndamp er at det blir hengende i luften en god stund. Vanlig eksos er borte etter noen få sekunder, mens vanndamp kan fort henge i luften opp mot et minutt. Jeg byttet termostathus på min e39 da jeg byttet radiator i høst enkel og greit jobb det, som du burde klare kjempefint!
kanon Skrevet Februar 21, 2012 Skrevet Februar 21, 2012 dette kommer ikke langt på kjøpsloven da du har begynnt mekking på motoren selv... hadde du satt den på verksted så hadde nok det blitt litt enklere... uansett er topppakningen gåen finner du vann i oljen eller olje i vannet og bilen ryker masse!!!! hvit tung røyk.. det vil og bli et stort trykk i radiator. dårlig utluftet etter vesketap.. bilen koker ved tomgang og belastning.. avhenging hvor mye veske som mangler. er viskosen gåen koker bare bilen på tomgang og ved stor belastning. termostat koker hele tiden eller aldri varm motor.. vannpumpen... vannet spruter i forkant motor og det kommer mange rare lyder der framme;) men du gidder å komme til bergen så kan du få med deg en 320 maskin som virker helt ok for en grei penge... ps... koker/lekker ikke vesker. stikk på biltema og kjøp deg en hains mekkebok så blir du en klok mann og uansett kos deg med gammal bil og mange timer på mekkingen framover
OrjanBmw Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 for meg høres det ut som om du ikke har luftet bilen godt nok etter skifte av kjølevæske... * jekk opp fronten på bilen slik at luftehull blir høyeste punkt. (luftehullet er rett ved siden av påfyllingstank for kjøleveske, ser ut som en plastskrue) husk også å skru opp luftehullet. *start bilen og kjør varmeapparatet på full varme og motor på tomgang * klem litt rundt på vannslanger og lignende, og etterfyll med spylervæske hvis nødvendig. *hvis det kommer bobler/luft ut luftehull har du glemt å lufte og derfor koker bilen...
Wendel Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 uansett er topppakningen gåen finner du vann i oljen eller olje i vannet og bilen ryker masse!!!! hvit tung røyk.. det vil og bli et stort trykk i radiator. Feil.. Trenger ikke ryke i det hele tatt selv om topp pakningen er gåen. Går eksosen inn i vannet vil det bare ende opp med masse luft i systemet og ingen sirkulasjon og ingen nevneverdig hvit røyk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå