Gå til innhold

BMW en av mange mulige budgivere på SAAB konkursboet


Telcontar
 Share

Anbefalte innlegg

Man skal aldri si aldri, BMW har jo hatt stor suksee med å få andre nisjemerker på bena igjen. Tenker da på Mini, Land Rover og Rolls Royce, like heldige var de ikke med Rover med de var jo i bunn og grunn dømt nord og ned før BMW overtok. Rover 75 var vel det beste som kom ut av det eierskapet :)

Jeg skal innrømme at det hadde vært interesant å sett hva BMW kunne fått ut av Saab, GM var jo ikke akkurat veldig flinke å gi Saab økonomiske middler til å utvikle bilene sine. I dagens bilmarked så holder det ikke å stadig sminke på 11-12 år gammle modeller, derfor gikk det som det gikk dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Ford som eide Land Rover? Og ja, GM vanskjøtet SAAB på det groveste. Det kan virke som GM kjøpte opp SAAB ene og alene for å kunne skryte av at de hadde en kult nisjemerke i porteføljen sin. Hjelper ikke med allverdens kompetanse om onkel med pengesekken ikke gidder å gi deg de nødvendige midlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften er enkel:

Bygg moderne biler som folk vil ha!

Lansèr Saab som en elegant bil for folk med sans for detaljer, firehjulsdrift om man vil ha det, allroad-versjoner og små turbodrevne rekkerfirere som bruker 0.5 på mila. Og automat tilgjengelig.

/Profit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Ford som eide Land Rover?

BMW hadde Land Rover fra 1994 til 2001, og sto bak utviklingen av Range Rover generasjon 2 & 3 samt Freelander. Disse modellene var med å løfte Land Rover til nye høyder markedsmessig :) Har du ikke langt merke til at Range Rovere har rekkesekser diesel fra BMW, både M51D25 med 143 hester (Fra f eks E39 525 TDS) og senere i serie tre med M57TUD25 med 177 hk (Fra f eks E60 525d) BMW sine bensin V8ere var også å finne under RR panseret, da M og N62 motorene.

Kikker man inn i en prefacelift RR generasjon 3 så finner man masse BMW deler, alt fra nøkkel til klimanlegg panel til navi menyen. Etter faceliften i 2006 så overtok Jaguar motorer under RR panseret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt farfetched på meg. Saab konkurrerer i et segment som (i utlandet) overlapper en del med BMW sitt tradisjonelle segment. Det gjorde ikke Mini eller Rolls Royce i noen nevneverdig grad. Det fjerner selvsagt ikke all profitt fra en mulig overtakelse, men det trekker ned en god del fra noe som er et tøft kjøp i utgangspunktet.

Kan jo seff være man har håp om å "ta en Skoda" og ha et selskap som konkurrerer mot "FWD-premium" segmentet (VW/Audi), men det virker litt voldsomt... jeg tror fort det kunne blitt en suksess dog, men da er spm hvilken bilfabrikant det spiser fra.

Det eneste som er klart er at om noen skal overta Saab med noe som helst håp om suksess, så må de ha en dyp lommebok. Lavkapital-ventures som Spyker eller Koenigsegg var/er dømt i graven før det er begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...