Gå til innhold

Hvorfor bakhjulstrekk?


Simpel
 Share

Hvorfor skal en ha bil med bakhjulstrekk?  

53 stemmer

  1. 1. Hvorfor skal en ha bil med bakhjulstrekk?

    • Feil. En skal ha bil med framhjulstrekk.
      1
    • Fordi det er morsommere å kjøre en bakhjulstrekker.
      37
    • Fordi framhjulsdrift utelukker BMW.
      5
    • Fordi framhjulsdrift er for fjoller.
      10


Anbefalte innlegg

Det må være det dummeste jeg har hørt. Hvis du ikke er interessert i å prøve grensene så er det et fett! Lærer mer av å kjøre forhjulstrekk, men selvfølgelig må en lære riktig. De som er gode til å kjøre forhjulstrekk er gjerne gode til å kjøre bahjulstrekk også. Jeg er ikke spesiellt god til å kjøre forhjulstrekk..

Den største fordelen med bakhjulstrekk for min del er festet. En fordel med forhjulstrekk på vinteren er festet når en rygger og at en ikke trenger så stor plass for å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt feil med drift og sving på samme hjul pga napping i ratt etc. Synes også det er enklere å få planta kreftene i bakken med Bakhjulsdrift, ihvertfall med en Bmw som har ganske avansert hjuloppheng. Dette blir tydeligere jo større motor bilen har.

Skal kunne plante gasspedalen i bunn uten at rattet blir dratt ut av hendene og bilen dra til skogs.

Hva som er best på glatta blir vel en uendelig diskusjon, personlig holder jeg en knapp på framhjulsdrift når det gjelder fremkommelighet på glatta men det er muligens fordi jeg har endel år med Audi kjøring på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en framhjulstrekker - og jeg må jo innrømme det var kjekt og kunne dure fram en hel vinter uten problemer.

... meeen, jeg prøver heller 3 ganger med en bakhjulstrekker, for makan til kjedelig opplegg framhjulstrekk egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg liker best med "kjørekomforten" til BMW, er at du kan cruise i mange farter med kun et par fingre på rattet, evt. et slapt grep. Bilen styrer seg selv, selv om du akselerer og svinger litt. Med forhjulstrekk skal jo rattet og bilen alle veier så snart du trykker litt på gassen. Må alltid ha to faste hender, godt plantet på rattet.

Hvis du vil ta en luke, spesielt på vått føre, slipper den lett. Og det er ikke gøy slipping når du ikke får sleng, men bare står i ro. Haha.

Min fetter sin Volvo 850 T5, hopper så fælt når du gasser at cdspilleren popper ut, men først får du rammen på spilleren slengt mot trynet.

Og når det kommer til min far sin 2001 A6 2.0d, har jeg bare én positiv ting å si, og det er at den har god lydisolering i kupeen. Men så er det 100 andre lyder som ødelegger for det igjen. Hehehe. Nei, holder meg til BMW med bakhjulstrekk jeg!

Så er jo vinterdekk vesentlig. Har hatt flere dager der min far har parkert nede i veien, mens jeg har kjørt opp hver dag, uten å merke at det er uvanlig glatt.

Jeg kjøpte testvinnerdekk (piggfritt), han kjøper rimelige piggfrie, evt. bruker det tilfeldige dritet som følger med.

I vinter kjørte jeg Bergen-Sverige-Bergen på det såkalte nullføret, med 25 lastebiler som sto i grøften. Sto ikke fast, og det var ikke en bakke jeg ikke kom opp. :D Så var ganske fornøyd da! Så besøkte jeg nylig svogers i Sogn, og da slet jeg for første gang. En skambratt, lang bakke med stålis, uten muligheter for fartoppbygging først. Så da strødde jeg litt grus over et par meter, slik at jeg fikk litt fart, så kom jeg opp med engang. Har også kjetting på lur i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det var ikke en bakke jeg kom opp.

skjønte poenget men var litt gøy at du ikke kom opp noen bakker....:)

til tråden igjen.. jeg syntes også kraftoverføringen til bakaksel kontra fremaksel er vesentlig bedre og følelsen av feks en forbikjøring med kickdown er beautifull med bakhjulsdrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhjulstrekk gjør akkurat samme nytten under helt normale omstendigheter. Fordelene er jo som sagt før at det er mye mer behagelig å gi gass når man har litt effekt. Man kan også ha det litt artig på vinteren, men det er et litt "to-egget sverd", da det ikke er helt lovlig.

Det er i de fleste tilfellet lettere å skru på grunnet langstilte motorer. Dette er noe ikke alle tenker på, men man merket det godt om man bruker litt tid nedi motorrommet på forskjellige biler. Jeg hadde en Mazda 626 med V6, og det var en kanon god bil, men det var sinnsykt trangt i motorrom, og ting som reg.reim og slikt er helt forferdelig å skifte. En drivlinje med bakhjulsdrift er også ofte litt bedre dimensjonert, og er derfor mindre problemer med.

Når det er sagt er det også fler ting i drivlinjen til en bakhjulsdreven bil, og når noe først ryker kan det ofte blir dyrere. Andre ulemper er vel at det kan være vanskeligere for en del å kontrollere bilen når den først kommer ut av kontroll. Det er også et dyrere system og produsere. Mellomakslingen skal jo også bakover, så det kan stjele litt plass i bl.a. baksetet. Har man ikke diffsperre så er det lettere og bli stående fast på glatten, men dette er dog min erfaring med en 525ia uten diffsperr kontra en forhjulsdreven bil med 2.5 liter over forhjulene. Begge bilene hadde identiske dekk.

For å summere; man trenger ikke hvermannsen bakhjulsdrift i sin Toyota Avensis/VW Golf, men hvis du har litt effekt og liker å kjøre bil så kan det være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...