deezere39530d Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Hei, har nettopp kjøbt meg enn 530d som jeg sliter me at den henger seg på turtallet. Den henger seg når den kommer på 4000omdr å jeg må slippe gassen for at den skal gire å begynne å dra på nytt. Hva kan være problemet? Diselpumpa? Luftmengdemåleren? En sensor? Kompis lurte på om den kunne stå i noe slags vintermodus på kassen, men den knappen har jeg ikke funnet ennå. Bilen fungerer fint ellers, utenom at viss jeg gir mye turtall på tomgang så kutter den på 4000 åsså forsetter den til turtallssperra. Takk for alle svar!
Thundercoil Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Du kan nok ikke trykke på en knapp og sette kassen i vintermodus. Hehe. Kaldstart osv. for motor, pleier å være å ha gasspedalen helt inne ved motorstart. Det er noe greier med at automatkassene "vet" når bilen er i svinger, og unngår å gire da. Hvis jeg har fortstått det riktig! Har også lest noen tråder på forumet om at forskjellig lufttrykk i dekkene, kan utløse denne mekanismen. Tviler på det er Dieselpumpe eller luftmassemåler! Med mindre det er motoren som kutter, og ikke kassen som ikke vil gire. Hvis du kjenner at det er kassen, kan det være på tide med service på den. Ble anbefalt automatservice ca. hver 60k km av verkstedet jeg snakket med i sommer. Min girer også litt spesielt i begynnelsen når det er kaldt ute, men på min er det på høy tid med service. Nøkker og smeller litt hvis jeg akselererer godt, og brått slipper gassen. Hehe. Ikke alltid så smidige girskift osv. Må bare ta det med engang og håpe at det ikke er for sent.
deezere39530d Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 Det virker som det er en slags turtalsbremse, akkurat som om den ikke vil mere. Skjer på rette strekk, ikke merka noe forskjell i svinger å sånt. Va skal luftrykkene i dekkene på disse bilene være da?
Thundercoil Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Pleier å følge det som står på tabellen i manual, eller på B-stolpen når du åpner førerdøren. Så plusser jeg grovt på 10% på sommerdekk og 20% på vinterdekk. F.eks. hvis det står 1,8 foran og 2,0 bak, gjør jeg det slik: Vinter; foran: 1,8+20%= ca. 2,2 Bak: 2,0+20%=2,4 Sommer; Foran: 1,8+10%= ca 2 Bak: 2,0+10%=2,2 Men så er jo det basert på dekkdimensjoner. Se hvilket trykk du skal ha med dine hjul på tabellen, så kan du velge å forholde deg til det, eller legge til systemet jeg viste over her. Husker ikke helt hvorfor det var sånn, men det var nå disse såkalte "dekkekspertene" som gikk ut i avisene i fjor og sa dette. Med vinterdekkene, var det et eller annet med at 20% var for at skulderen/kantene på dekket skulle kompensere for dekkflatens utforming og ytterligere motvirke skrens. Edit: Da ville jeg anbefalt deg en diagnose! Min med defekt luftmassemåler, sliter med å bikke 3000rpm, så minner litt om det du sier. Men ord kan tolkes på mange måter. Du har jo endel større motor enn meg, så 4000rpm hos deg, kan sikkert være tilsvarende min med evt. samme feil. Diagnose er nå billigst å begynne med! Automatservice koster noen lapper, og luftmassemåler koster noen lapper. Diagnose koster ca. én lapp. Hehe.
deezere39530d Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 Tviler på det er kassen, den girer helt normalt å fint ellers. Så tror det er noe motor greie, men skal prøve det lufttrykk greiene i dekke først Er det slik greie me at kassen vet at den ikke skal gire på alle bmw 530d 1999 modeller? Denne modellen har m-tech pakke å omtrent alt av utsryt.
Thundercoil Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 Hvis én 1999 530d har det systemet på automatkassen, så har alle 530d 99-modellene det også. M-pakke osv. har ingenting å si på det. Lykke til da! Husk å begynne med diagnose dersom feilen vedvarer, og så evt. feilsøking til slutt, gjerne av autoriserte. Her inne kan du få 1000 forskjellige svar på ett symptom, så da blir det fryktelig dyrt og tidskrevende å bytte del etter del etter del (ofte unødvendig) for å finne årsaken til problemet. Så vil jeg anbefale deg å lese gjennom det første innlegget på side 1, i denne tråden: http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=177720&start=0 Masse nyttig info om de forskjellige dieselmotorene, litt om turbo, vanlige feil og litt symptomer. Ta en ekstra titt på "M57d30"-seksjonen.
deezere39530d Skrevet Februar 25, 2012 Forfatter Skrevet Februar 25, 2012 Takk for godt svar! Prøvde på diagnose igår men fikk ikke kontakt me motorstyringa på bilen, eneste vi klarte å komme inn på var ABsen. Skal på prøve igjen på nytt senere
TDV Skrevet Februar 25, 2012 Skrevet Februar 25, 2012 e39 520ia som eg hadde engang hadde dette problemet. einaste som hjalp var å sette den i sport modus å tilbake i d. byttet en abs giver. (dei teller om det er forskjell i hastighetane på hjula). så kom det seg.
deezere39530d Skrevet Februar 26, 2012 Forfatter Skrevet Februar 26, 2012 Lufta i dekkå hjalp ingenting hvertfall... kansje tatt service på kassen da? Gikk ikke an å ta diagnose på bilen, hva er det som kan gjøre at vi ikke kommer inn på systemet på den?
deezere39530d Skrevet Februar 26, 2012 Forfatter Skrevet Februar 26, 2012 Nei, aldri vært det heller tror jeg.
Aroid Skrevet Februar 26, 2012 Skrevet Februar 26, 2012 Vist du kommer opp te 4000RPM så ville ikke automat gearkassen ikke gear før du slipper gassen? Er det uansett hvordan gear?
deezere39530d Skrevet Februar 26, 2012 Forfatter Skrevet Februar 26, 2012 Uansett gir ja, selv om den står i sport også. Den går liksom te 4000 så blir det akkurat som en bråstopp åsså siger den kansje 300omd til åsså står den bare der. så girer den når du slipper gassen å gjør det samme i neste gir...
ChristerM Skrevet Februar 26, 2012 Skrevet Februar 26, 2012 Hender det skjer på min også en sjelden gang. Har bensin utgave. Setter du den i sport og tilbake i drive girer den opp igjen. Ikke for å stjele tråden din, men når vi først er inne på dette temaet. Noen som vet hvorfor ACS lampen lyser når jeg kick downer og den når rundt 5500 omdr? Må liksom ta av ACS og så kick downe for å unngå at bilen står å sperrer på topp. Er det en feil i elektronikk av noe slag? Ble tatt service på kassen for ca 35.000 km siden.
Alpejohn Skrevet Februar 26, 2012 Skrevet Februar 26, 2012 Lufta i dekkå hjalp ingenting hvertfall... kansje tatt service på kassen da?Gikk ikke an å ta diagnose på bilen, hva er det som kan gjøre at vi ikke kommer inn på systemet på den? Hvilket diagnoseutstyr som ble brukt? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå