Gå til innhold

kjøp av e60 m5


Johnny Bravo
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å vurderer en e60 m5 for tiden, men bilen har et par ting å sette fingeren på. Det er en pre facelift.

Den nærmer seg 90000km og da er det vel tid for servicer like rundt hjørnet? Hvilke? Prisklasse?

Det er foretatt oljepumpebytte og oljeskift nå nettopp, men vet ikke om det teller som service og om servicen blir nullet ut?..

Hva bør jeg se etter ved et slikt kjøp?

Det kommer inn vann rundt/i de luftelukene bak bakhjulene i bagasjerommet, men dette skulle sjekkes opp på verksted og fikses. Er dette et vanlig problem? Hva er løsningen? Kan jeg forvente at de klarer å få bukt med dette problemet?

Det er også fukt i høyre markeringslys over hovedlykten. Antydninger i venstre også. Hva må gjøres her? Må hele lykten byttes?

La også merke til at navigasjonen er på Norsk, men at tale-anvisningene er på tysk? Er dette en innstilling eller er det ikke noe å gjøre med dette?

Det står også at bilen har 676- HiFi høytalersystem, men den har verken forsterker bak eller cd-veksler... Blir uansett å motere mulighet for iphone/ipod-usb i bilen. Hva er beste løsningen da for å få det integrert i iDrive'en?

Det står også at bilen har 522 - Xenon for nær- og fjernlys, men den har vanlig halogenpærer i fjernlysa (de innerste) Noen som kan gi meg en kjapp forklaring på dette? Er det xenon langlys i samme som nærlys. At det blir sterkere når man slå på langlys?

Bilen er også godkjent senket med KW v3 men dette er demontert og orginalt er montert. Er det å anbefale å montere samme systemet for å kunne justere høyden eller vil det bli trøbbel med det orginale justeringssystemet som er integrert i bilen fra før? Det justerer riktignok ikke høyden, men...

Må også handle nye sommerfelger til bilen. Liker kant på felgene og at de fyller så langt ut som mulig. Er vel 8,5" fremme og 10" bak som er mest aktuelt og i 19" eller 20" størrelse. Hva er de beste innpressene da? Og hvilke felger anbefaler expertene?

All info tas imot med takk da det er en stund siden jeg har hatt BMW og er ikke like oppdatert på ting og tang lenger...

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja man kjøper vel ikke en M5 om man ikke har råd til service :-).

Ved kun kjørte 90 000km er det ikke så mye annet en det kosmetiske og se etter.Se på bremseklosser skiver etc

Fukt eller dugg er et kjent problem på disse bilene. Prisen ligger vel på 15-20 000kr for nye lykter

Høres merkelig ut om den ikke har forsterker på venstre side bak. Eller Cd veksler i hanskerommet.

Er tale anvisningene på tysk kan du ikke gjøre om på dette i allefall svindyrt i følge Saltkjelen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enig i det, men alltid greit å vite hva man går til ;)

Bremseklosser er skiftet og nye skiver fremme mener jeg å huske.

Har forstått det slik at det er et kjent problem med dugg i lyktene ja, men er det samme problemet på LCI f.eks? Kan det være en ide å bytte til LCI lykter om man først skal skifte lyktene? Vil man få samme funksjonene som på LCI? Tenker da på det å skru av "stripen" øverst og med den indre ringen som kjørelys? Om dette lar seg gjøre å bytte til da....

Den mangler iallefall cd veksler om dette skal være standard på 676 pakken, men er igrunnen ikke så farlig. Blir ikke brukt uansett da det blir installert en form for usb tilkobling.

Om damen prater på tysk så gjør det jo ikke noe, men... navigasjonen blir vel brukt uten tale stort sett, men hadde jo vært greit at det var på et språk man forstår når det først er der...

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en liten diskusjon om endring av språk i talestyring. Jeg, og flere andre - blant annet fra internasjonale forumer har problemer med å få byttet språk. Enkelte hevder imidlertid at dette er mulig og at de selv har gjort det. Da kan man kanskje tro at det ligge en eller annen utstyrskode som sperrer for dette.

CD veksler har ingenting med 676 HiFi høytallersystem.

Du kan bytte til LCI lykter foran, men du må bytte lysmodul dersom bilen er før 09/2006. I tillegg må kabler stokkes om i nye kontakter. Dersom du gjør det på den riktige måten fra BMW så vil du ha samme lysmuligheter som en LCI. Ser imidlertid at Schmiedmann selger kompletteringssett foran, men dette ser ut som de bare inneholder noen uorignale adapterkabler.. jeg er ikke sikker... :?

Dugg og vanndråper i frontlykter er desverre en svakhet. Dette kommer som regel på helt nye lykter også og problemet er også eksisterende på LCI modeller. Reef89 har brukt "celicaa(?)" poser i frontlyktene og disse er helt tørre!

Dersom du kjører mot en vegg med xenonlys påmontert kan du se at du har xenon i fjernlysene. Hold spaken mot deg og halogenlysene lyser. Dytt den fra deg - som om du skal slå på fjernlys, så ser du at halogenlysene tenner, men en kapsel på nærlyset blendes opp i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir jeg klokere for hvert innlegg, det er bra! Takker!

De som påstår de klarer å bytte språk, hva eksakt har de gjort for å få det til ifølge dem selv?

Cd-veksler er egen option det altså? Hva omfatter den 676 pakken egentlig? For det er vel en oppgradering av orginalt anlegg?

Kan fort bli mye arbeid for en som ikke er alt for begavet innenfor finelektronikk med de facelift-lyktene da skjønner jeg, men hadde vært greit å få bukt med duggen da..

Da var det som jeg tenkte da. Man har xenon nær og fjernlys i samme lampe og så har man halogen i tillegg på langlys. Er ikke veldig sterk den xenonen da skjønner jeg på langlysene siden det er halogen i tillegg. Men er vel ikke noe problem og ettermontere xenon da siden man har automatisk nivåstyring og lyktespyling på lyktene fra før. Ikke det at det trengs, men man vil jo få enda bedre langlys...

Ingen som har noe info om vannlekkasje i bagasjerom bak hjulbuene da? Ikke mange som er plaget med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt i lyktene er også ett kjempe problem på F10 F11 har jeg både sett og hørt, så BMW sliter endel der desverre. Som saltkjelen skrev så hadde eg problemer med dugg i mine lykter, men det ble borte etter at jeg bruker silica gel poser.

Les mer om det her:

viewtopic.php?f=1&t=203971&p=2158928&hilit=+dugg#p2158928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke en optimal løsning slik jeg ser det, men så lenge det fungerer og det ikke eksisterer noen bedre løsning blir det å prøve det. Takk for tipset!

Sitter å leser igjennom e60-e61 tråden, men den er jo på så mange sider... Har kommet 1/3 inn i innleggene og lære nye ting hele tiden. Savner et register og litt ryddighet slik at man kan bla seg frem til forskjellig her på forumet. Finner ikke det jeg søker på med søkemotoren heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke en optimal løsning slik jeg ser det, men så lenge det fungerer og det ikke eksisterer noen bedre løsning blir det å prøve det. Takk for tipset!

Sitter å leser igjennom e60-e61 tråden, men den er jo på så mange sider... Har kommet 1/3 inn i innleggene og lære nye ting hele tiden. Savner et register og litt ryddighet slik at man kan bla seg frem til forskjellig her på forumet. Finner ikke det jeg søker på med søkemotoren heller...

Når du er inne i tråden E60-E61 nede på venstre side er det en søkemulighet.Da søker du bare i tråden E60-E61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg fått med meg. Takker.

Har vel forøvrig kjøpt bilen nå og vannlekkasjen skal være utbedret ifølge Bavaria og selger så får vi håpe det stemmer...

Sitter fremdeles og blar igjennom e60/61 tråden. Er jo et par ukers jobb det :wink:

Flere som har noen tips så er det bare å skrike ut!

Tips til felger tas også imot 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva er normalt ved bytte av clutch? Skjer det på en viss km, alder, etc? Oljelekkasje tror jeg ikke det skal være. Da bilen er gjennomgått for å finne mest mulig feil for deretter å utbedre de. Det er også foretatt tilstandsrapport og PKK. Oljelekkasje er ikke nevnt..

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal jeg få sjekket opp da. Om det har vært byttet tidligere eller om det snart er tid for skift. Mener en slik clutch fort koster 30 sauer...

Er det noen måte å sjekke om den er sliten på? Har jo naturlig nok ikke en nr to jeg kan sammenligne med, men er det noe en diagnose kan avdekke f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig ikke det.. Men den rekalibrerer clutchen hvis du setter den i fri i fart å holder inne begge padlerene samtidig i fem sekunder eller noe..

Skal opp med dette neste helg, bytte motor og sette over den clutchen som står i bilen nå på den motoren som skal i bilen.. Så da ser jeg jo ihvertfall åssen de ser ut i forhold til hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, kjekt å vite :wink: Får vel bilen i slutten av uken eller tidlig neste uke så det skal bli spennede :D

selge visste ikke av om det var blitt byttet clutch på denne så vi får se hva det blir til. Koster ikke så mye på GS ser jeg, men det er vel verkstedregninga som drar ivein. Forutsett at den som ligger på GS sine sider er korrekt type da. Sto så lite i beskrivelsen...

Hvor jobber du da siden du får skru på slike biler om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...