Gå til innhold

Tommy sin 1997 M3 3.2

Tommy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet hva tykkere stabstag gjør, men hvilken bedring føler du det gjør?

Jeg lurer på om ikke jeg må ha nye foringer til stabstaget, og lurer på om jeg ikke skal få tak i tykkere... Men vet liksom ikke om det har noen hensikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir mindre krenging, men hovedgrunnen til at jeg kommer til å skifte, er at de originale har begynt å flasse i lakken, og ruste, å da er det like billig å kjøpe et H&R sett, en å sandblåse og pulverlakkere de originale. H&R sine er justerbare, så jeg kommer nok til å kjøre mykeste oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Har lenge vurdert å skaffe meg m-tech stagene, men har bare ikke gjort det. Bilen er jo stiv, eller så stiv som jeg vil uansett, så har liksom ikke fått for meg at det kan hjelpe noe som helst igrunnen... Jeg for ta turen til Reve snart, så får du ta en en runde, og si hva jeg burde endre litt på (fjærspenn og demperhardhet) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tenker du å kjøpe H&R settet og hvordan ligger disse settene i pris ?

Sondre, kanskje dårlig forklart men,

Tykkere stabstag gjør ikke bilen noe spesielt "stivere", men det hjelper til å hindre krengning som Tommy sier.

Selv om man har stive dempere og fjærer så vil alltid bilen kunne krenge, mest utslag får man vel på det som blir "innsiden" av bilen, (alltså inn mot apex) for det er den siden som løfter seg og her vil jo faktisk fjærspennet hjelpe til å løfte bilen som da gir krengning. Samtidig vil jo "yttersiden" presses ned av de samme kreftene.

Stabstagene binder jo sammen opphenget på hver side sånn at (etter hvor stive de er) høyre og venstre side må bevege seg likt. Så når "innsiden" får løft vil stabstaget også prøve å løfte "utsiden", noe som da motvirker at utsiden presses ned.

Samtidig vil "utsiden" (som presses ned) prøve å presse "innsiden" ned via stabstaget og dette vil motvirke "innsidens" løft.

Dette vil utligne hverandre og man reduserer (etter stivhet/tykkelse på stagene) krengningen på bilen.

Men sålenge begge sider beveger seg opp/ned likt vil ikke stabstaget ha noen funksjon (kjøre over en fartshump f.eks) og ett tykkere stabstag vil da ikke påvirke "stivhetsfølelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ca det jeg trodde de gjorde, men kan det ikke bli for lite krenging også?

leste en plass (lurer på om det var i fahrfreude(?)) at på banekjøring skulle man heller ha stivere dempere og fjærer, og la bilen krenge for å få mest mulig fart etc rundt en sving på banen... mulig jeg husker alt motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fasit på dette, men jeg synes at myke fjærer og stive stabstag (nye biler er ofte satt opp slik) gir en noe kunstig følelse over hele greia. Smak og behag. Jeg hadde HR-stabstag på min forrige bil og det fungerte fint på sommeren, men var tullete på vinteren. Mistet lett grepet på ett bakhjul og uten diffbrems da så står man der..

Husk at oppgraderte stabstag også vil endre balansen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Etter tysklandsturen i høst, så fant jeg ut at bakdemperene var lekk (sikkert derfor bilen var litt nervøs i bakenden i innbremsinger i 200 på ringen)

Så da handlet jeg like godt helt nytt KW Inoxline V2

tn_IMG_0563.JPG

Gammel vs ny bakdemper.

tn_IMG_0564.JPG

Fjær og demper montert bak

tn_IMG_0565.JPG

Hadde også handlet inn nye spacere, ettersom en av de gamle hadde knekt av sentrerings ringen (sees i bakgrunnen)

tn_IMG_0566_1.JPG

Ny vs gammel coilover foran

tn_IMG_0567_1.JPG

På plass foran, og med nytt topplager.

tn_IMG_0572_2.JPG

Slik ble høyden foreløpig, det sies at de setter seg mellom 5-10mm, så jeg får kjøre litt, så blir det finjustering, og 4 hjulskontroll.

tn_IMG_0573_1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...