Gå til innhold

Derrick


Anbefalte innlegg

Jeg snubler inn døren og samtidig kommmer det en SMS fra Grazatfahrer; Sjuer på Finn.no i BahmannCars-klasse, fin bil for meg og deg.

Jeg åpner computeren og ser annonsen, prisen er svært hyggelig og det skrives om garantert kilometerstand. Jeg er selvsagt skeptisk til slike påstander, men plukker fram telefonen og ringer. Selgeren presenterer seg som Gorm - jeg repliserer Gorm Tuset? Ja, svarer Gorm - jeg presenterer meg selv og han kjenner meg igjen fra en tidligere samtale vedrørende en annen BMW. Vi finner tonen, men jeg blir fortalt at seks andre allerede har ringt i løpet av den første timen og en kar fra Stavanger skal ringe tilbake om et kvarter for å si om han skal ha bilen eller ikke. Da føler jeg at jeg må handle, ta en rask beslutning: Jeg tar bilen og kommer i morgen! Har vi en avtale? Det har vi, sier Gorm.

Dagen etter setter jeg meg på toget til Steinkjer i såkalt stille kupé - et sted fritt for mobiltelefoner og snikksnakk - altså stille kupé. Stillheten varer til Stjørdal - etter det har Matz Sandmann kommet ombord - makan til skrål - jabbing med konduktør, meg og andre i høylytt passiar. Mannen blir bedt om å holde kjeft av en sovende ung mann, kjeften stopper, men duverden for et rabalder denne Sandmann klarer å lage med krafsing i papirer, åpning av mapper, hosting og snørring og med å mumle usammenhengende setninger med seg selv.

Vel, det stopper ikke mine forventninger til bilen jeg har kjøpt usett, og jeg er svært spent på tilstanden. Gorm har lovt å hente meg på stasjonen og når jeg treder ut av NSB, står han der med min sjuer. Bilen ser bedre ut enn på bildene og jeg føler jeg har gjort det rette. En rask prøvetur gjør meg enda mer overbevist om at jeg har gjort et svært godt valg.

Vi signerer en kontrakt, jeg betaler og kjører hjem denne deilige solfylte senhøstdagen. Jeg koser meg på turen og tankene går til en kar med kvit kappe og briller med glass store som tv-skjermer - jeg er i min egen lille Derrickverden. Vognen flyter avgårde og kjennes utrolig god ut å kjøre - helt original, urørt uten stor stereo, senkefjærer og lavprofildekk - egentlig akkurat slik den forlot fabrikken for 33 år og 86.000 kilometer siden.

Noe småtteri er det å fikse på - mer kommer om det jeg anser som en unik bil.....

045-9.jpg

Utdrag fra originalbrosjyren fra 1978

021-13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk, takk!

Bilen er ganske unik, men ikke perfekt -den er tross alt brukt i 34 år, selv om den ikke er brukt så veldig mye. Jeg har tenkt å røre minst mulig for å holde den som en "urørt" originalbil - det er noe eget med det.

Specs, ja!

1978 7 ausführung 28 levert med nakkestøtter bak, elektrisk soltak og speil og BMW Bavaria radio/cassette - og det er vel "thats it". Lakkert i Resedagrün metallic og interiør i 70-talls grønn velour, 4-trinns manuell. Produsert oktober 1977 og registrert i mai 1978 i Bodø av rørleggermester Thue-Nilsen. Thue-Nilsen hentet bilen selv i Tyskland.

86.000 kilometer "urørt" med 3 tidligere eiere, interessant norsk historie og med noen herlige originalgadgets som vi kommer tilbake til.

040-4.jpg

054-4.jpg

Det er ikke veldig mange som synes dette er hverken spesielt spenstig eller spennende, men igjen er det "urørtpreget" som gir fascinasjon for min del. Det er svært få veteranbiler som gir meg en slik følelse som denne gir.

Jeg har et ambivalent forhold til gamle luksussedaner; Jeg synes det er fint når de er fint holdt og liker dem svært dårlig når de er dårlig holdt. En coupé kan godt slippe unna med å være sliten, bare den er spesiell og sjelden nok - en masseprodusert sedan slipper ikke unna.

Interiøret i bilen er noe for seg selv...

016-10.jpg

019-12.jpg

043-12.jpg

011-9.jpg

016-9.jpg

004-10.jpg

022-11.jpg

013-11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen bil. Jeg har faktisk en slik stående jeg også. Samma års mod. 728 (forgasser) med samme farge. Men desverre en del angrepet av rust og en del lengre km-stand :P men morro å se hvordan min har sett ut en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 ausführung 28 som den heter er altså da en 728, ikke en i, men en forgasserversjon med 170 hestekrefter. De først produserte hadde innsprøytningsmotor kun på toppmodellen 733i.

Noe som også framgår på forsiden av den grønne(selvsagt) instruksjonsboken.

038-8.jpg

De første versjonene hadde også denne fiffige løsningen på viftestyringen - en vridbar omramming av uret med seks hastigheter. Styringen av luftstrømmene er vacuumstyrte og et svakt "fusj" kan høres når du skifter luftstrømsretning. 5-serien E12 hadde en lignende viftebryter rundt uret, men ikke den avanserte vacuumstyringen - det skal være forskjell på 5 og 7-serie.

007-15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg... nå begynner jeg nesten å bli misunnelig (og det skal svært mye til)... makan til flotte biler (denne og E24´en) er det lenge siden jeg har sett. Enda en gang gratulerer så mye... de gamle er eldst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrejesus for en strøken og nydelig bil :D Det gleder også mitt hjerte når du forteller at du har tenkt å holde den helt orginal, kan ikke tenke noe annet en slik bil fortjener.

Du har min respekt som tar vare på disse bilene [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...