originalpolizei Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Jeg snubler inn døren og samtidig kommmer det en SMS fra Grazatfahrer; Sjuer på Finn.no i BahmannCars-klasse, fin bil for meg og deg. Jeg åpner computeren og ser annonsen, prisen er svært hyggelig og det skrives om garantert kilometerstand. Jeg er selvsagt skeptisk til slike påstander, men plukker fram telefonen og ringer. Selgeren presenterer seg som Gorm - jeg repliserer Gorm Tuset? Ja, svarer Gorm - jeg presenterer meg selv og han kjenner meg igjen fra en tidligere samtale vedrørende en annen BMW. Vi finner tonen, men jeg blir fortalt at seks andre allerede har ringt i løpet av den første timen og en kar fra Stavanger skal ringe tilbake om et kvarter for å si om han skal ha bilen eller ikke. Da føler jeg at jeg må handle, ta en rask beslutning: Jeg tar bilen og kommer i morgen! Har vi en avtale? Det har vi, sier Gorm. Dagen etter setter jeg meg på toget til Steinkjer i såkalt stille kupé - et sted fritt for mobiltelefoner og snikksnakk - altså stille kupé. Stillheten varer til Stjørdal - etter det har Matz Sandmann kommet ombord - makan til skrål - jabbing med konduktør, meg og andre i høylytt passiar. Mannen blir bedt om å holde kjeft av en sovende ung mann, kjeften stopper, men duverden for et rabalder denne Sandmann klarer å lage med krafsing i papirer, åpning av mapper, hosting og snørring og med å mumle usammenhengende setninger med seg selv. Vel, det stopper ikke mine forventninger til bilen jeg har kjøpt usett, og jeg er svært spent på tilstanden. Gorm har lovt å hente meg på stasjonen og når jeg treder ut av NSB, står han der med min sjuer. Bilen ser bedre ut enn på bildene og jeg føler jeg har gjort det rette. En rask prøvetur gjør meg enda mer overbevist om at jeg har gjort et svært godt valg. Vi signerer en kontrakt, jeg betaler og kjører hjem denne deilige solfylte senhøstdagen. Jeg koser meg på turen og tankene går til en kar med kvit kappe og briller med glass store som tv-skjermer - jeg er i min egen lille Derrickverden. Vognen flyter avgårde og kjennes utrolig god ut å kjøre - helt original, urørt uten stor stereo, senkefjærer og lavprofildekk - egentlig akkurat slik den forlot fabrikken for 33 år og 86.000 kilometer siden. Noe småtteri er det å fikse på - mer kommer om det jeg anser som en unik bil..... Utdrag fra originalbrosjyren fra 1978 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_325iM Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Flott bil! Gratulerer! Og artig lesning, her må du legge ut mer bilder og tekst så fort som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenglen Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Hehe artig historie, ble sugd inn i tema når jeg så navnet på tråden ikke skift den Gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sølve Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Sjå her du. Dette er snadder for menn med bein i nasa! Flott historie og ein like flott bil. Vi gler oss til bilder av det grønne interiøret. Dette er stil som berre tyskerane kan få til Mvh SMS-Grazatfahrer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Gratulerer.. Har allerede fått med meg den andre tråden du har om denne bilen. Jeg vurderte selv å kjøpe den men var ikke "ivrig nok" til å komme deg i forkjøpet. Håper du følger opp med flere bilder etterhvert, lag gjerne en tråd om den på E23 forumet også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Dæven, den var råflott Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
originalpolizei Skrevet Februar 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2012 Takk, takk! Bilen er ganske unik, men ikke perfekt -den er tross alt brukt i 34 år, selv om den ikke er brukt så veldig mye. Jeg har tenkt å røre minst mulig for å holde den som en "urørt" originalbil - det er noe eget med det. Specs, ja! 1978 7 ausführung 28 levert med nakkestøtter bak, elektrisk soltak og speil og BMW Bavaria radio/cassette - og det er vel "thats it". Lakkert i Resedagrün metallic og interiør i 70-talls grønn velour, 4-trinns manuell. Produsert oktober 1977 og registrert i mai 1978 i Bodø av rørleggermester Thue-Nilsen. Thue-Nilsen hentet bilen selv i Tyskland. 86.000 kilometer "urørt" med 3 tidligere eiere, interessant norsk historie og med noen herlige originalgadgets som vi kommer tilbake til. Det er ikke veldig mange som synes dette er hverken spesielt spenstig eller spennende, men igjen er det "urørtpreget" som gir fascinasjon for min del. Det er svært få veteranbiler som gir meg en slik følelse som denne gir. Jeg har et ambivalent forhold til gamle luksussedaner; Jeg synes det er fint når de er fint holdt og liker dem svært dårlig når de er dårlig holdt. En coupé kan godt slippe unna med å være sliten, bare den er spesiell og sjelden nok - en masseprodusert sedan slipper ikke unna. Interiøret i bilen er noe for seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Februar 26, 2012 Share Skrevet Februar 26, 2012 Meget pen bil. Jeg har faktisk en slik stående jeg også. Samma års mod. 728 (forgasser) med samme farge. Men desverre en del angrepet av rust og en del lengre km-stand men morro å se hvordan min har sett ut en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
originalpolizei Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 7 ausführung 28 som den heter er altså da en 728, ikke en i, men en forgasserversjon med 170 hestekrefter. De først produserte hadde innsprøytningsmotor kun på toppmodellen 733i. Noe som også framgår på forsiden av den grønne(selvsagt) instruksjonsboken. De første versjonene hadde også denne fiffige løsningen på viftestyringen - en vridbar omramming av uret med seks hastigheter. Styringen av luftstrømmene er vacuumstyrte og et svakt "fusj" kan høres når du skifter luftstrømsretning. 5-serien E12 hadde en lignende viftebryter rundt uret, men ikke den avanserte vacuumstyringen - det skal være forskjell på 5 og 7-serie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Fantastisk bil! Liker at den er urørt!! E24 har vel trinnløs viftehastighet rundt uret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Hjelpe meg... nå begynner jeg nesten å bli misunnelig (og det skal svært mye til)... makan til flotte biler (denne og E24´en) er det lenge siden jeg har sett. Enda en gang gratulerer så mye... de gamle er eldst... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Gamle bukker stanger best, eller hur fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Nemlig... BMW (og Mercedes-Benz) er ikke helt hva det var... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
originalpolizei Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 Jau, takk for rosende ord, det varmer! Bilen har selvsagt noen bruksspor og er opplakkert på en skjerm eller to, men den er så bra at alt skal få være i fred. Motorrommet ser slik ut: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Å herrejesus for en strøken og nydelig bil Det gleder også mitt hjerte når du forteller at du har tenkt å holde den helt orginal, kan ikke tenke noe annet en slik bil fortjener. Du har min respekt som tar vare på disse bilene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå