S.Hafsmo Skrevet Mars 13, 2012 Skrevet Mars 13, 2012 Ville nesten anbefalt å kjøpe nye pakninger til toppdeksel og pakningene under innsug samtidig, så tar du alt på en gang. Er ikke mere enn 2-3 timers arbeid å ta alt frahverandre og sette sammen igjen. Ellers kan du faktisk bytte bare innsugsmembranen i bakkant. Trenger ikke bytte hele plata. Dette tar vel 10-15min.
Wolfeh Skrevet Mars 13, 2012 Skrevet Mars 13, 2012 Jeg hadde lignende symptomer på min. Byttet alt mulig rart, men til slutt koblet jeg bare vekk lambdaene og da ble alt helt fint. Hm, kanskje prøve å koble bort å ta en test tur, er vel ikke mer ille enn som så.. Men OM det er dette som er problemet, er lambdaene defekte da? Jeg vil nesten regne med det. Jeg byttet mye deler på bilen min! Så ikke begynn å bytt noe før du veit NØYAKTIG hva det er som forårsaker problemene. Jeg byttet: Hjerne, lmm, coiler, plugger, begge katalysatorene, dyser OG lambdasonder. Det var like før jeg byttet til fullkasko og vraka bilen. Men så kom jeg på noe jeg leste om lambda sondene, koblet de vekk. Og bilen gikk som en drøm igjen! Så vidt jeg vet så er lambdasonder noe skikkelig drit og forårsaker alskens problemer uten å gi klare signaler på at de er defekte. Så prøv å koble dem ut, kjør en tur og kom tilbake med tilbakemelding på hvordan det gikk. Skader i hvertfall ikke å prøve.
Muztang289 Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Skrevet Mars 13, 2012 Da har jeg vært ute og koblet ifra lamdaene uten hell.. Koblet ikke direkte ifra på lamdaen, men ca 15 cm bortenfor hvor den var koblet vidre til et annet sted hvor den kontaktet satt i et plastdeksel.. Prøvde samtidig mens jeg var ute på test tur å koble ifra lmm samtidig, alt dette endte med var at antispinn skrudde seg av. Trodde motoren måtte ha enten lmm eller lamda for å måtte gå så den regulerer riktig mengde med luft..? Når problemet inntreffer og jeg bremser på giret så høres det ut som om det er uforbrent bensin som antenner i eksosanlegget, men er litt vansklig og få bekreftet helt sikkert da det er vansklig å høre når det er orginalt eksosanlegg og vinden ikke er stille under kjøring. Ga bånn gass i 1. gir når problemet var "aktivert" og det kom lyder forfra i motoren som minner meg om 351C motoren i Mustangen til fattern som har webberforgasser. Vet ikke hva som skjer, men har hvertfall sett bensindamp som står ut av filteret når motoren går ugjevnt, høres nesten ut som om bensinen antennes for tidlig.. Ellers under test turen så tok jeg bla. en "0-120" test for å vise hvor dau den blir når den inntreffer problemet, har også en video som viser hvor ille risting det er i bilen når den står på tomgang etter problemet er "aktivert".. Skal laste opp videone på youtube nå så de kommer når de er klare.. Jeg føler pekefingeren tilter mot coil'ene, så tenkte at jeg skal ta å demontere deksla til coil'ene og ta en tur imorgen for å få "aktivert" problemet, så kjøre hjem og la den står ugjenvt på tomgang og samtidig koble ifra coil'er for å undersøke om det skjer noe eller ei. Gjorde dette forrige helg når jeg tok diagnose, men da fungerte alle coil'ene da problemet ikke var "aktivert.. Hva tror dere? Nå blir det litt mye avsnitt her for hver ting her mens jeg styrer og steller med tlf, pcen og youtube, spør om det er noe som er uklart..
Muztang289 Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Skrevet Mars 13, 2012 - Dette er bånn gass ifra 0-130 km/t for å vise hvor dårlig motoren går, legg merke til slutten av andre giret. - Hvor mye bilen rister og lyd ifra eksosanlegget ved rusing når problemet er "aktivert", høres ut som mye uforbrent bensin i eksosanlegget..? - Problemet "aktivert" til "deaktivert" etter å starte motoren på nytt. - Samme som filmen over, bare filmet bak ifra eksosen, legg merke til vibrasjonene i eksosrøret når problemet er aktivert og under start, større vibrasjonen enn når motoren startes. - Filmet motoren på tomgang når problemet er "aktivert", umulig å se bevegelse når problemet ikke er der.Håper dette hjelper dere litt mer med å forstå litt mer rundt problemet.
Alpejohn Skrevet Mars 13, 2012 Skrevet Mars 13, 2012 Hei, Om du kun har tatt diagnose med carsoft, ville jeg prøvd på nytt med noen som har bmw utstyr privat, eller hos en forhandler. Vil muligens få litt bedre beskrevet feilkoder da. Skulle også kikket på live data om tenning, bensin og innsugsluft (mengde) ser ok ut. Høres vertfall ut som feiltenning. Ellers fant jeg dette etter et raskt søk på google: Thermostat Software and Oxygen Sensor/ Misfire Reprogramming Model: E38 – 740i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 E39 – 540i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 Complaint: The check engine light is illuminated, and upon further investigation fault codes 10-02 sensor pre catalyst (Bank 1), 12-02 sensor post catalyst (Bank1), 19-02 sensor pre catalyst (Bank 2), 20-02 sensor post catalyst (Bank2), various misfire faults, 139 or 140 Activation Map Cooling may be stored in the Engine Control Module (ECM/DME) after a software error. Remedy: Check the DME programme number and reprogramme the DME with CD21 or higher if necessary. If the fault code 139 or 140 has been stored in the DME ensure the thermostat wiring and thermostat are functioning correctly. Repair any faults before reprogramming the DME. Oxygen Sensor and Misfire Reprogramming M62 ECM/DME M5.2.1 Model: E38- 740i/iLA with M62 engine production from April 1997 to August 1998 E39 – 540i/iA with M62 engine production from April 1997 to August 1998 Complaint: The check engine lamp is illuminated. Also the fault codes: FC 10-02, FC 12-02, FC18-02, FC 20-02, as well as various misfire faults, may be stored in the ECM/DME due to a software error. Remedy: In order to update the software/data structure of the DME use the DIS or MODIC CD 19.0 programming software. Once this has been completed the oxygen sensors will not need to be replaced. To begin: Check the DME fault memory and printout fault codes, if fault codes 10, 12, 18 or 20 are set they can be ignored. Repair any other faults that are set, then clear all stored faults prior to reprogramming, reprogramme DME using CD 19.0. Ser også folk skriver om OSV, vet ikke om det er veivhusventilasjon jeg? Denne var vist en gjenganger på vacum lekasje. Et deksel som sitter bak på innsuget eller noe slikt. Skulle være nummer 2 på dette bildet: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=40 Fant en liten sjekkliste også: 1) Bad mass air flow sensor 2) Bad oil separator valve 3) Leaking intake manifold gaskets 4) Dead catalytic converters 5) Camshaft position sensor Andre ting er å koble fra ledningen på alle coilene, gjør dem reine, blåse med luft og elektro rens. Var en som mente batteriet måtte være godt lada også. Dette ville jeg også testet : http://youtu.be/s1fTSP8VHvA Kanskje denne kan komme godt med (om det er samme motor sef.) http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=b ... cg&cad=rja Jeg mener du burde få sjekka med bmw diagnose, INPA eller DIS for eksempel. Også lest ut live data for og se om noe oppfører seg rart når problemet er til stede. Fredrik
Muztang289 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Skrevet Mars 14, 2012 Tusen takk for et godt svar Alpejohn. Skal prøve på noe av dette du nevnte når jeg kommer hjem idag.
Wolfeh Skrevet Mars 14, 2012 Skrevet Mars 14, 2012 Du koblet fra begge 2/alle 4 og resatte hjernen før du kjørte?
Muztang289 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Skrevet Mars 14, 2012 Du koblet fra begge 2/alle 4 og resatte hjernen før du kjørte? Begge de 2 etter kat'n er koblet fra.. Er det 2 stk til før kat'n også?? Resette hjernen? How?
Wolfeh Skrevet Mars 14, 2012 Skrevet Mars 14, 2012 Litt usikker på når det kom at det skulle være 2 før og 2 etter. Men greit å dobbelt sjekke. Du kobler fra batteriet og lar bilen være død fra 10-30 min. Da blir alt av lagrede verdier osv slettet fra hjernen.
Muztang289 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Skrevet Mars 14, 2012 Litt usikker på når det kom at det skulle være 2 før og 2 etter. Men greit å dobbelt sjekke. Du kobler fra batteriet og lar bilen være død fra 10-30 min. Da blir alt av lagrede verdier osv slettet fra hjernen. Har ikke sjekket dette idag, men har blitt en del klokere på andre ting..! Fikk tatt opp toppdekselet og sjekket en gang til, jeg trodde det lå såvidt noe olje der men neida.. Plugghulla var ganske så fulle av vann/olje/møkk så stod i 3 timer på den ene siden å sugde opp all dritt, vasket bort all olje jeg fikk til og renset med elektrorens i alle kontakter, coiler og tennpluggene. Tok en test og følte med en gang at ting var bra igjen da motoren føltes friskere ut, men var vel bare oppi hodet på meg.. Kom ut på motorveien og la meg fra 5. til 3. og full spiker og det stoppet opp som før.. Dro hjem igjen mens motoren hoster og harker og koblet ut en og en coil for å sjekke hvilken dette var, etter hvordan jeg har forstått det så var det coil på cyl 3 som var død når motoren gikk ugjenvt, alle andre fungerte fint.. Tok og byttet plass på coilen ifra cyl 3 til cyl 4 og en test tur igjen, problemet oppstod og jeg kjørte hjem igjen og sjekket hvilken det var denne gangen som hadde problemet, og det blei coil på cyl 4 som blei synderen igjen.. Da er spørsmålet mitt til dere, kan virkelig EN coil forårsake en slik "bråstopp" under aks? Jeg har hatt problemer med en coil før, men da gikk den dårlig hele veien opp og ristet hele tiden både under kjøring og tomgang.. Blir hvertfall å kjøpe en coil imårra for å krysse fingrene for at det er dette problemet med mindre noen her skulle stritte imot og ha gode grunner for at syndebukken er et annet sted..
Alpejohn Skrevet Mars 14, 2012 Skrevet Mars 14, 2012 Litt usikker på når det kom at det skulle være 2 før og 2 etter. Men greit å dobbelt sjekke. Du kobler fra batteriet og lar bilen være død fra 10-30 min. Da blir alt av lagrede verdier osv slettet fra hjernen. Har ikke sjekket dette idag, men har blitt en del klokere på andre ting..! Fikk tatt opp toppdekselet og sjekket en gang til, jeg trodde det lå såvidt noe olje der men neida.. Plugghulla var ganske så fulle av vann/olje/møkk så stod i 3 timer på den ene siden å sugde opp all dritt, vasket bort all olje jeg fikk til og renset med elektrorens i alle kontakter, coiler og tennpluggene. Tok en test og følte med en gang at ting var bra igjen da motoren føltes friskere ut, men var vel bare oppi hodet på meg.. Kom ut på motorveien og la meg fra 5. til 3. og full spiker og det stoppet opp som før.. Dro hjem igjen mens motoren hoster og harker og koblet ut en og en coil for å sjekke hvilken dette var, etter hvordan jeg har forstått det så var det coil på cyl 3 som var død når motoren gikk ugjenvt, alle andre fungerte fint.. Tok og byttet plass på coilen ifra cyl 3 til cyl 4 og en test tur igjen, problemet oppstod og jeg kjørte hjem igjen og sjekket hvilken det var denne gangen som hadde problemet, og det blei coil på cyl 4 som blei synderen igjen.. Da er spørsmålet mitt til dere, kan virkelig EN coil forårsake en slik "bråstopp" under aks? Jeg har hatt problemer med en coil før, men da gikk den dårlig hele veien opp og ristet hele tiden både under kjøring og tomgang.. Blir hvertfall å kjøpe en coil imårra for å krysse fingrene for at det er dette problemet med mindre noen her skulle stritte imot og ha gode grunner for at syndebukken er et annet sted.. "Flott" at du har funnet en del feil! At den kan fuske av en coil tviler jeg ikke på, den går jo ikke på alle så du vil uansett merke det Får håpe alt blir bar med en ny coil da! Fredrik
Muztang289 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Skrevet Mars 14, 2012 Ja, håper virkelig problemet er coil'n, anyway om det ikke skulle være det kan det være greit å ha en coil på "lager", vet aldri når neste kan ryke.. Testet litt med startgass og sprayet rundt ved pakninger og slanger, fant ut at innsugsmanifold høyresiden ikke er tett da den forandrer turtall når det sprayes. Er dette en stor jobb og evnt. andre ting man bør ta med i samme slengen?
Robin L Skrevet Mars 14, 2012 Skrevet Mars 14, 2012 er ikke så mye arbeid å ta av innsuget. jeg gjorde dette selv. du må av med lmm, luftfilter, bensintilførsel, og div ledninger og wirer. innsugspakningene koster en liten tusenlapp. du bør også bytte tennplugger. jeg byttet pakning på spjeldet på framsiden av innsuget og, samt på veivhusventilen, og ventilen. er mange på bimmerforums som annbefaler å bytte "valleypan pakning" i samme slengen og ser jeg. hvorfor vet jeg jeg ikke. ser ut som mange har leksasje, så det fylles med kjølevann her?? men for å sjekke dette så må vannpumpa ut. jeg giddet ikke det når jeg holdt på for å si det sånn http://www.e38.org/intake/bmw740_intake.html http://www.bimmerboard.com/forums/posts/344734 http://www.bimmerboard.com/forums/posts/264840 http://www.bimmerboard.com/forums/posts/790389
Muztang289 Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Skrevet Mars 14, 2012 er ikke så mye arbeid å ta av innsuget. jeg gjorde dette selv. du må av med lmm, luftfilter, bensintilførsel, og div ledninger og wirer. innsugspakningene koster en liten tusenlapp. du bør også bytte tennplugger. jeg byttet pakning på spjeldet på framsiden av innsuget og, samt på veivhusventilen, og ventilen. er mange på bimmerforums som annbefaler å bytte "valleypan pakning" i samme slengen og ser jeg. hvorfor vet jeg jeg ikke. ser ut som mange har leksasje, så det fylles med kjølevann her?? men for å sjekke dette så må vannpumpa ut. jeg giddet ikke det når jeg holdt på for å si det sånn http://www.e38.org/intake/bmw740_intake.html http://www.bimmerboard.com/forums/posts/344734 http://www.bimmerboard.com/forums/posts/264840 http://www.bimmerboard.com/forums/posts/790389 Hm.. Min bruker/lekker kjølevæske også, ikke mye men nok til at jeg må etterfylle en gang i blandt.. Kanskje greit å ta dette samtidig også når man først har demontert så mye..? Bilen kan stå over lenger tid så har ikke noe tidspress på å bli ferdig heller.. Får tenke på det når den tid kommer, først må jeg se om det er coil som er syndebukken før jeg starter på noe annet.. Takk for linkene! Ang. innsugspakningene, dette er de man må kjøpe 2 og 2 ikke sant?
Robin L Skrevet Mars 14, 2012 Skrevet Mars 14, 2012 ang den valleypan pakningen så er jeg litt usikker for å være ærlig. men det er jo veldig lett å sjekke kjølevannslangene bak innsuget når dette er av da innsugspakningene henger sammen to og to ja, delenr 11611433328 trur jeg. vil anbefale deg å fikse falsklufta først som sist, var derfor min fjuska! manglet en mutter til innsuget. pluss at veivhusventilen jeg fikk fra bmw var DEFEKT. ikke rart jeg holdtpå å rive av meg håret, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå