Gå til innhold

Dokumentar. Politi og rånere

///M85
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vil ikke påstå at han som har mistet lappen 6 ganger ikke er noe godt eksempel for å "fremme" råne (og driftingmiljøene.) Han setter det i bare enda verre lys..

Det miljøet som både denne karen og jeg vanker litt i kan jeg ikke påstå bedriver råning. Stort sett går det i å stå på bensinstasjonen og prating og dekksparking forekommer. Dette er jo også noe som foregår i rånemiljøene, men utover det å stå på stasjonen å prate kjører man en bestemt runde som alle kjører, uansett. Hos oss blir det satt opp en kolonnekjøring nå og da som skaper kaos og irritasjon. Bedre å heller kunne spre bilene over en hel rute. Har vært både i Valdres og Notodden og sett og vært med å kjørt der oppe. Synes det var kjempemorro og bare ligge i lav hastighet og høre på musikk og prate med kjentsfolk på veien.

Vi drar gjerne til store plasser hvor de som absolutt må svi gummi gjør dette med glede. Er vel her dette med drifting og det og miste lappen kommer fra. Ganske uskyldig sånn i utgangspunktet. Politiet har valgt å slå hardt ned på akkurat det, noe jeg synes er ganske så ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge slike aktiviteter foregår på store områder hvor det ikke ferdes andre folk så synes jeg de an få holde på, iallfall inntil dem får ett eget område å være på. Men det er klart at idiotkjøring på veien burde slåes så hard ned på som mulig, ble jo også nevnt i dokumentaren der med han som kjørte på feil side av rundkjøringen. Holder man på slik så er man ikke skikket til å kjøre bil på offentlig vei [-X Å si at man skulle ha lært etter å ha mistet lappen 6 ganger kan jo sees på to måter, ja han skulle inntil da ha skjønnt at det han driver på med er i mot Norsk regel. Men slik jeg forsto så var det kun for sladding han mistet lappen og ikke farlig kjøring ute blandt andre traffikanter :)

Jeg selv er verken råner eller drifter. De få gangene jeg har driftet/spint donuts så har jeg synes mer synd på bilen enn hva jeg synes var morro :) Men det er klart at jeg måtte jo vise en skeptisk kompis at man kan lage blårøyk og dounuts med en diesel sedan, første og siste gang jeg gjør det :? Men for all del, folk må få holde på med hva de vil så lenge det ikke er det fare for andre. Noe de IKKE er på en stor og øde parkeringsplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flaut... Alt er bare piss, er ikke noe driftingmiljø her i Follo... er et rånemiljø hvor det forekommer litt burning på p-plasser og sladding om vintern!

Emil har virkelig fått ut dette HELT feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gir mindre ulykker eller ikke spiller vel liten rolle

Hvis banekjøring bidrar til nedsatte ulykker så er jo det veldig bra, sjelden har jeg hørt om at noen av mine bekjente som holder på med banekjøring og/eller motorsport har havnet i ulykker. Og når det først har vært, så har de blitt påkjørt bakfra.

Det hadde vært intressant at alle som kjørte på diverse trackdays og motorsportarrangement i 2012 fylte ut et spørreskjema der de oppgir ulykkestatistikken sin, og antall timer/dager gj. snitt i året på bane.

Jeg er selv med å arrangerer isbanekjøring på islagt vann på vinterstid, og har drevet med det i 6-7 år, og der merker man enorm forskjell på de som har kjørt før og de som er ferske, uansett om de stiller med vanlige piggdekk eller rallypigg. Normen er stort sett at de som har drevet med isbanekjøring i flere år aldri er innblandet i ulykker.

Hvis man får tilbud om kjøring på ukentlig basis, eller minimum hver 2. uke tror jeg grisekjøringen hadde gått drastisk ned for aldersgruppen 18-25... Merker sjøl at det ikke er noe stas å ligge i 160 lenger (ennå om det effektivt, og til dels forsvarlig mange steder hvor jeg bor) , siden man har blitt mer voksen ifht. konsekvenstenking, og jeg vet hvor lang bremsestrekning bilen min trenger på gitte underlag som snø, is, sørpe og tørr asfalt. Det får man kun gjennom erfaring dvs: Å kjøre mye, også på grensen. Sjansen for å havne i en ulykke bare fordi man skal kjøre litt for fort er for høy til at jeg gidder å risikere å bli hardt skadd eller drept. Da er de mye bedre å tenke på at i garasjen står en banebil som jeg skal ha det moro med på bane, mye mer moro enn jeg har det langs landeveien, og mye tryggere. Sånn tenking gjør at man slakker av med gassen og bare tar det lungt og titter på landskapet i ren pensjonist-stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. jeg prøvde alikevel å svare på hele innlegget ditt.

Jeg tror som sagt at risikoen langs veien vil gå ned siden man normaliserer slik aktivitet med bil på bane en gang i uka, kanskje fler.

Selvfølgelig må det legges opp et skikkelig opplegg for å få flere baner, og lavere kostnader. Billig i forhold til å kaste XX samfunnsmilioner rett i dass når en person omkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg ville fram til, er at deltagere på et motorsportstevne er villige til å ta risikoen det innebærer. Dvs at dersom man får begrenset risikokjøring til arrangerte former, vil det det ikke ulykker med andre innblandet enn de som aksepterer risikoen i utgangspunktet. Det er jo for å straffe de som risikerer andres (og uskyldige/ikke frivillige) parter straffene for svinkjøring er som de er. Det sier seg selv at de som øver på å beherske bilen ved ekstreme tilfeller er flinke til å mestre bilen når ekstreme og uforutsette situasjoner oppstår. I lys av dette vil det være positivt å legge til rette for slike aktiviteter på en tryggest mulig måte. Statistikk eller ikke, vil alle bli flinkere til å beherske bilen og lese reaksjonene til bilen når/hvis de øver på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flaut... Alt er bare piss, er ikke noe driftingmiljø her i Follo... er et rånemiljø hvor det forekommer litt burning på p-plasser og sladding om vintern!

Emil har virkelig fått ut dette HELT feil :P

Stemmer vel mere det ja :P Tror det var mye som ble tolket feil fra beggeparter her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor råning er noe tema i det hele tatt. Politiet og samfunnet vil heller at ungdom fra 15 til godt oppi årene skal heller være på utesteder, drikke seg sanseløse og drive med stoff, enn å være sosiale og evt sparke clutch ;p

Fikk beskjed av en politimann i Romeriket om å ta narkotika, ca 50 vitner. Såå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor råning er noe tema i det hele tatt. Politiet og samfunnet vil heller at ungdom fra 15 til godt oppi årene skal heller være på utesteder, drikke seg sanseløse og drive med stoff, enn å være sosiale og evt sparke clutch ;p

Fikk beskjed av en politimann i Romeriket om å ta narkotika, ca 50 vitner. Såå..

Er så sant, i andre land ville de bare ledd av hele prioriteringa :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det jeg ville fram til, er at deltagere på et motorsportstevne er villige til å ta risikoen det innebærer blablabla..

Er du i politikken? Sjelden man ser så mange innlegg med så lite innhold.

Skjønner ikke hvorfor disse rånerne i Ski er så PR-kåte. Man er da fanken ikke en drifter fordi man spinner litt i rundkjøringa...Noen har sett litt for mye på FF og Vin Diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, lenge siden du har vært på byen? Hver helg tropper politiet mannsterke opp i sentrum rundt om i landet for å se til at ting og tang går ordentlig for seg når horder av varierende grad av beruselse kommer sammen, samt slå ned på ordensforstyrrelsene.

Om det virkelig var slik at politiet bedrev klappjakt på rånere, ville ikke disse fritt få kjørt rundt med håpløse tåkelys, manglende blinklys, rusing av motor, basskassa på max etc. Men burning nær tettbebyggelse særlig i de sene nattetimer, og fartsfantomer, slår de naturligvis ned på.

Men kanskje hadde du hatt godt av å ta deg en tur innom den lokale politistasjonen for å få en liten innføring i hva de EGENTLIG gjør i politiet?

At man også slår ned på forhold i trafikken gjøres av flere grunner:

- man har et ønske om å unngå fullstendig anarki på veiene

- en bil betyr mye masse i bevegelse og følgelig svært mye energi. Skadeomfanget når noe skjer er dermed ofte enormt. Du fikk kanskje med deg gårsdagens bussulykke i Sveits? Riktignok buss og ikke bil, men i trafikken likevel. En knarker volder stort sett ikke skade på andre personer, og nøyer seg stort sett med mindre kriminelle forhold (dog veldig irriterende for de som rammes). Gjør du en feilvurdering i trafikken risikerer du å ende som drapsmann selv om du ellers er verdens snilleste og mest lovlydige gutt. Se bare på den 19 år gamle jenta i Trøndelag som er i rettsak for tida tiltalt for uaktsomhet når hennes venninne døde. Hun gjorde en grov feilvurdering ved å kjøre for fort etter forholdene, og det endte med at hun mistet kontrollen i en sving og endte i fronten på et vogntog.

Når det er sagt har politiet langt bedre kontroll på hvem som er knarkere i byen og hvem som er råkjørere. Men siden du ikke driver med narkotika (antar jeg), men heller sitter i bilen, skjønner du ikke hvor forfulgt de som driver med narkotika føler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at politet ikke stopper folk med dårlig lys er da bare tull, skjer jo hele tiden! Og dem er ute og viser seg blandt "rånerene" hele tiden..

Og likevel fortsetter folk å kjøre rundt med feil lys? Da sier det vel mest om folket som aldri lærer...

Det er også stor forskjell på at de er blant rånerne HELE tiden og tar seg en tur innom i ny og ne for å vise seg/forebygge/vise at "vi har dere i kikkerten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...