Jump to content

bensin forbruk på e39 2.0 vs 2.8?


bergkvist
 Share

Recommended Posts

Tipper 2 litern bruker mer bensin, men du kan nok få 2.8 til å bruke mer, avhenger litt av gasspedalen.

En større motor trenger jo ikke bruke så mye krefter for å få bilen fremover som en liten.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp skiftet fra 2 liter enkelvanos, til 2,8 (3,0) enkelvanos, og uten å endre utveksling, bruker den ca 0,05 mindre pr mil på langkjøring.

Usikker på hvordan denne er i fohold til en std 2,8, da denne har noe høyere kompresjon (10,85:1) og lengre slaglengde. (m54 b30 veiv).

Mistenker senkingen av forbruket skyldes det at andre gir enn 5. må kun brukes under ca 35km/t...

Neste prosjekt er diff med noe tyngre utveksling, og skifte en tikkende ventilløfter, om den ikke gir seg ved oljerens.

Link to comment
Share on other sites

Min 530iat brukte 0.9 Bergen-Oslo og nå ligger jeg ca på 1.3. Det inkluderer alt slags mulig kjøring med heavy duty gasspådrag i ny og ne sammtidig bitte litt sideways action når mulighetene er der. Men seff penkjøring også. Føler det ikke er så gærnt jeg... Og 2 liter´n kan drikke den også, bortsett fra at du ikke får igjen så mye for det... 2.8/3.0 gir deg ihvertfall noe drag for penga, selvom det er ikke all verdens det heller

Link to comment
Share on other sites

Jo større motor jo letter jobber den også.. 740'n min har et forbruk på 0,8 på finkjøring noe jeg er fornøyd med. Bare du toucher gassen litt mer enn nødvendig flyr forbruket bra opp.. :-P Som han over nevnte så får man også mer morro for penga.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp skiftet fra 2 liter enkelvanos, til 2,8 (3,0) enkelvanos, og uten å endre utveksling, bruker den ca 0,05 mindre pr mil på langkjøring.

Usikker på hvordan denne er i fohold til en std 2,8, da denne har noe høyere kompresjon (10,85:1) og lengre slaglengde. (m54 b30 veiv).

Mistenker senkingen av forbruket skyldes det at andre gir enn 5. må kun brukes under ca 35km/t...

Neste prosjekt er diff med noe tyngre utveksling, og skifte en tikkende ventilløfter, om den ikke gir seg ved oljerens.

Og forbruket Oslo - Bergen var 0,83 pr mil, med mye bagasje. Ikke målt noe blandet eller småkjøring...

Link to comment
Share on other sites

2.0 150 hk med manuelt gir kan kjøres ganske økonomisk. Her er mitt gjennomsnittsforbruk målt over 8000km:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/459586.html

For et par uker siden kjørte jeg Oslo-Beitostølen-Oslo og endte på 0,68 l/mil.

Her er objektive forbrukstall for 520i, 523i og 528i hentet fra carfolio.com og rangert fra lavest til høyest forbruk.

#1 (best):

1996 520i manuell:

13.0/6.8/9.1 l/100km urban/extra-urban/combined

#2:

1996 523i manuell:

13.8/7.3/9.7 l/100km urban/extra-urban/combined

#3:

1996 528i manuell:

14.2/7.4/9.9 l/100km urban/extra-urban/combined

#4:

1996 520i automat:

14.8/7.5/10.2 l/100km urban/extra-urban/combined

#5:

1996 523i automat:

15.3/7.8/10.6 l/100km urban/extra-urban/combined

#6 (verst):

1996 528i automat:

15.6/7.9/10.7 l/100km urban/extra-urban/combined

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...