Jump to content

Sugemotor vs Turbomotor


Olan
 Share

Recommended Posts

Driver å prøver på å planlegge litt motorplaner etter at karosseriet mitt er på stell, og rangler veeeeldig mellom tubo- og suge motor; kanskje andres erfaringer kan hjelpe litt her. Er snakk om en E30 325 i utgangspunkt..

Enkelt og greit; om man skal bygge en m20b25 turbomotor, hvordan oppsett MÅ man ha om det skal kunne være holdbart med ca 300-400hk?

Tenker da på at bilen skal kunne brukes til whatsoever i sommerhalvåret.

Har også planer om å ha alt godkjent (da med en lavere effekt, men med en "skuddsikker" innmat for 300-400hk)

Eller måtte det være bedre (og kanskje billigere) å invistere i en s50 motor, e30m3 understell og e36m3 bremser osv ?

Kan ta med at jeg fra før av har en fullt overhalt facelift m20b25 (sugetrimma m/ 288 kam, preface stempler++) som jeg evt skulle ha bygget turbo på om jeg måtte bestemme meg for snurre :)

Vet det kanskje er nok av andre slike tråder her fra før av, men lager like greit min egen ! :mrgreen:

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Med en s50 så vil det kanskje være litt barnesykdommer i begynnelsen, men når det er ordnet så er det gjerne bare tut å kjør.. Med turbo kommer det ofte nye problemer så fort du har fått orden på et annet..

Går nesten ikke an å si hva som er best, kommer an på hva som er viktig for deg. Er du ute etter kjørbarhet, holdbarhet og nok pulver så går du for en s50. Hvis du er ute etter å imponere smågutta i gata og ha mer enn nok effekt så går du for turbo... Sånn ser jeg på det..

Link to comment
Share on other sites

Med en s50 så vil det kanskje være litt barnesykdommer i begynnelsen, men når det er ordnet så er det gjerne bare tut å kjør.. Med turbo kommer det ofte nye problemer så fort du har fått orden på et annet..

Går nesten ikke an å si hva som er best, kommer an på hva som er viktig for deg. Er du ute etter kjørbarhet, holdbarhet og nok pulver så går du for en s50. Hvis du er ute etter å imponere smågutta i gata og ha mer enn nok effekt så går du for turbo... Sånn ser jeg på det..

Er jo så klart ute etter noe som holder (Er ikke vi alle det?) :P Kan prøve og feile litt, men er ikke den som synes det er altfor moro i lengda så vil gjøre det skikkelig med en gang, og prøve å få flere moro-timer enn skru-timer om du skjønner :) Personlig synes jeg s50 er nokså gromt i en e30, men lite som kan måle seg et bra holdbart turbooppsett som drar skikkelig :)

Er ikke ute etter å ha noe skikkelig fullblods banebil, men noe som kan brukes over hele linja, som jeg nevnte i første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg s50 er nokså gromt i en e30, men lite som kan måle seg et bra holdbart turbooppsett som drar skikkelig :)

Det er klart det er gøy med turbo, for det gir et voldsomt spark i rævva. Men er det ikke ålreit med noe som drar fra tomgang og opp? Har vært innom mye forskjellig sjøl, men det er ofte det fornuftige som er best og som oftest er det det man får mest glede av å.. Noe originalt er ihvertfall fornuftig :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du ender opp med gjelder samme grunnregel; budsjettet du ser for deg når du starter kommer til å doble seg underveis. Har du ikke kronene som skal til er det egentlig ikke vits å starte..

Å ha et budsjett har jeg gitt opp for lengst, da det i 99% av tilfellene sprekker anyways :mrgreen: Må bare ta litt etter litt :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg s50 er nokså gromt i en e30, men lite som kan måle seg et bra holdbart turbooppsett som drar skikkelig :)

Det er klart det er gøy med turbo, for det gir et voldsomt spark i rævva. Men er det ikke ålreit med noe som drar fra tomgang og opp? Har vært innom mye forskjellig sjøl, men det er ofte det fornuftige som er best og som oftest er det det man får mest glede av å.. Noe originalt er ihvertfall fornuftig :)

Ja, hvis man tenker seg litt om så ringer det en liten bjelle som forteller at org s50 holder bedre enn et "hjemmebygg" av en m20 om man behandler det med måte :) men man snakker fort veldig store penger for en s50b32 som skal tilpasses + understell og bremser :P Er jo ikke akkurat noe som gror på trær om dagen ^^

Link to comment
Share on other sites

Med en s50 så vil det kanskje være litt barnesykdommer i begynnelsen, men når det er ordnet så er det gjerne bare tut å kjør.. Med turbo kommer det ofte nye problemer så fort du har fått orden på et annet..

Går nesten ikke an å si hva som er best, kommer an på hva som er viktig for deg. Er du ute etter kjørbarhet, holdbarhet og nok pulver så går du for en s50. Hvis du er ute etter å imponere smågutta i gata og ha mer enn nok effekt så går du for turbo... Sånn ser jeg på det..

x2, helt enig :applause: Velg sugemotor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...