Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nok et problem med min "kjære" 525 idag.

For første gang etter at vinteren takket for seg, så trykket jeg på knappen som skal folde inn sidespeilene.

Gikk forsåvidt greit, men når de skulle ut igjen, så kjørte de alt for langt ut. Ble pekende forover!!

Prøvde og trykke flere ganger, de gikk inn og fikk "ny" stopp posisjon hver gang. Til slutt så sluttet knappen å fungere, og da var bare høyre speil i rett posisjon mens venstre pekte fremover.

Måtte manuelt presse venstre speil tilbake i rett posisjon, og nå står de på rett plass, men knappen fungerer ikke.

Noen som har vært borti noe tilsvarende? Lett å fikse?

Noe man kan gjøre selv? :)

Ble bare helt paff.. :P

cz0hx9rs7c4prrnj0k6n.jpg

Skrevet

Vis du trykker gjenntatte ganger på knappen så kobler funksjonen ut, i tilfelle det skal være kortslutning som kjører dem eller noe slikt. Dem begynner og virke igjen etter en liten stund. Slik er det vertfall på E39 :)

Kan være dem står i feil posisjon, har du prøvd og bøye litt på dem og se om dem spretter på plass? Sjedde noe lignende med meg, da var speilet bretta litt frammover så det ble litt rart. Jeg skudde det på plass og da var alt fint etterpå. :)

Skrevet

Har pratet med BMW nå, og der var beskjeden at hele speilet måtte byttes. Pris pr stk: 9500,- + arbeid :shock:

Det blir ikke aktuelt nå for å si det slik!

Siden høyre speil fusket litt også, så trenger jeg med tid og stund 2stk... #-o

Og du har nok rett i at speilene stopper hvis du trykker gjentatte ganger på knappen, for de funket igjen etter en liten stund. Men de stoppet jo ikke på rett plass da.. :roll:

Han på BMW viste godt hva feilen var, for det var en vanlig feil.. Dette er min første BMW, og tror det blir min siste.. Har hatt bilen i 6 mnd og har har utrolig mange "vanlige" feil.. Som etter min mening er helt unødvendig hvis de hadde tenkt litt ved design/montering.. [-X

Men noen som vet om det ikke er mulig å bare bytte ut de defekte bryterne i speilene? Kan da umulig være nødt til å bytte hele speilet??

Skrevet

Sa han noe om akkurat hva som ryker? Jeg har speilmotorer liggende mener jeg. Såvidt jeg kan se er dette bare en motor, uten noen form for posisjonsbrytere.

Går speilet riktig "distanse" eller er vandringen for lang?

Om de går like langt som de skal, men i feil posisjon, demontert dette og satt det i sammen i riktig posisjon og testet på ny. Det er kun et tannhjul koblet til en motor som driver dette.

Om du trenger nye speil, kjøp brukte på eBay. Koster ikke så mye for standard speil der. Du kan benytte dekslene du allerede har, slik at du slipper å bekymre deg for lakkering. Husk også at det ble en endring av elektronikken i 2005 en gang (ser du har en 2005-modell), så det er viktig at du får deg speil med riktig tilkobling og elektronikk.

Evt. kan du jo benytte anledningen til å oppgradere til M5-speil. :)

Skrevet

Fikk ikke noe svar på hva det spesifikk var og hvor det evt satt, men skal til BMW på mandag for å få utført noe arbeid, så skal forhøre meg litt mer da.

Speilet går ikke rett "distanse", nei. Motoren bare går og går helt til det kommer et høyt knekk(som et tannhjul som glipper), og så stopper det.

Har prøvd å se etter DIY på nettet, for hvordan jeg skal åpne speilet for å se, men har ikke funnet noe så langt.

Grunnen til at det var så dyrt var vist pga. at det er vidvinkel, auto nedblendbart og auto fold. Var vist mange forskjellige typer(brukte lang tid på å finne rett til meg), så spørs om jeg klarer å finne rett på ebay.. :roll:

Men hvis jeg får av åpne speilet og det bare er motoren som jeg trenger å bytte, så skal jeg ha deg i bakhodet :wink:

Skrevet

Det finnes i hovedsak to speil til 5-serien, med auto blendbart og uten (finnes flere varianter av disse igjen med/uten varme, lyspakke osv.). De som har auto blendbart kan også felles inn elektrisk slik du kan. Man kan ikke "bare" ha innfellbare speil, eller omvendt.

På grunn av dette er det ikke noe problem å finne riktig speil på f.eks. eBay. Du vil som regel finne speil uten glass, men det har du fra før likevel. De er fortsatt ikke gratis, men prisen vil være langt lavere enn hos forhandleren din.

Det du må passe på er å få speil med riktige kontakter, da det var et skille her i 2005. På de "gamle" speilene blir alt dette styrt av en modul inne i døren, mens på de nye speilene blir det hele styrt av en modul inne i selve speilet. Det er godt mulig det er denne modulen som kan være årsaken til problemet ditt også.

Skrevet

Tror jeg har de gamle speilene, for etter hva jeg har funnet ut, så er bilen produsert i 2004/12.

Har sett litt på ebay, men bare funnet speil fra UK. Og har fått beskjed fra selgerne at disse ikke passer på biler som er "venstre styrt". Fant 3 selgere som solgte komplett speil uten glass, men må vel helt sikkert være flere.

Du vet vel kanskje ikke hva det heter på tysk? Må vel finnes noen utenfor UK som også selger :)

Jeg har forøvrig speil som er auto blendbart, finnes det mange varianter av denne også? Etter hva jeg har skjønt, så har jeg alle funksjoner forruten lyspakken(det er vel lys som lyser opp under speil?).

Skrevet

Søk etter "e60 spiegel elektrochrom" på ebay.de, så det lå et par stykker der.

Jeg tror det kun er selve speiljusteringsmotoren som er annerledes på en venstrerattet bil, så i "verste fall" kan du jo bruke denne fra ditt eksisterende speil, men det beste er såklart å finne et speil fra en venstrerattet bil.

Alle speil som er auto blendbare kan foldes inn elektrisk og omvendt. Det finnes varianter av disse med/uten varme og med/uten lyspakke. Det er godt mulig du vil slite med å finne speil uten lyspakke, men det gjør ingenting om du kjøper med heller, er bare til å ikke koble de til.

Skrevet

Dette skjedde på min E46 et par ganger om vinteren for et par år siden da det var kaldt. Jeg bare stoppet speilet med hånden da det kom til riktig posisjon der og da, og så fungerte det som normalt igjen etter litt kjøring. Mistenker derfor at det har hatt med kulde/is på uheldig sted å gjøre. Aldri skjedd om sommeren, og har fungert problemfritt i flere år nå. Bruker funksjonen ganske ofte.

Kan håpe på at det bare er forbigående hos deg og.

Skrevet

Hadde det bare vært forbigående, så hadde jeg blitt sjeleglad, men virker som at det er noe som er ute av 'synk' i speilet, for det vil ikke på plass selv om jeg gjør det manuelt. Er ikke noe 'hakk' som speilet stopper i. Speilet blir å peke litt for langt frem, eller så peker det litt bakover. Hadde et håp om at jeg bare kunne presse det på plass manuelt, og så la vær og bruke auto fold funksjonen, men spørs om jeg faktisk må få et nytt speil sånn at det holder seg i rett posisjon.. :?

• 2 months later...
Skrevet

jeg har det samme problemet, har nå skrudd speilet i molekyler men får ikke demontert speilholderen fra platen som henger på bilen, er en fjør mekanisme som jeg desverre mistenker er presset og blir ødelagt om jeg demonterer......noen som har fått demontert slik at man kan skifte kun motoren?

Skrevet

Du kan brekke opp den platen ved hjelp av et skruejern rundt hele, og da kommer alt plutselig. For å få den på igjen kan du bruke en passende pipe og gi den et godt kakk.

Skrevet

må nok krype til korset og kjøpe et nytt, er vel svindyrt!!! har nok allt som kan være i det speilet av utstyr :(

men delenr forstår jeg ikke, på en hvit lapp står det: 53077160305, dette delenr kan jeg ikke søke noen plass

Skrevet

Ville mye heller risikert å ødelagt det gamle før jeg hadde kjøpt et nytt, men det er meg. :)

Et tips kan jo være å kjøpe brukt, evt. benytte anledningen til å oppgradere til M5-speil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...