Gå til innhold

Kjøpe E65 7 serie?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg personlig er på utkikk etter en 730d eller 745d facelift, blir ikke aktuelt med bensin og preface, dette pga at jeg synes facelift er noe av det peneste BMW har laget på mange år. Og at mange frykter elkronikken skjønner jeg, men jeg har 3 syvserier med elektriske seter, og alt virker! den gamleste er fra 84, og har et hav av innstillinger.

Tror ikke prisene vil falle så mye mere nå siden det ikke kom noe karosseri endring på 2012 modellen? Er stor forskjell prismessig på pre-face å facelift, men tror ikke det er så stor forskjell driftsmessig på disse, bortsett fra at du må regne med at en pre-face har høyere km.stand og det merkes jo på understellet! Har snakket litt med bmw forhandlere også, og de hadde lite og ingenting å si når jeg spurte om det var noe spesielt jeg måtte se etter å spørre om!

Det eneste jeg vil er at selger skal være villig til å ta den på naf-test før jeg bruker en halv mill. på bil :P

prisene holder seg vel i ca to år til...til F01 er klar for faceliften sin... 745d er igrunn eneste dieselen jeg ville hatt istedet for 750i.. Er generelt lite elektronikk feil egentlig.. men selvfølgelig, ting blir jo modne for utskifting etterhvert.. Er mange år siden skrekkeksempler på amerikansk elektronikk (har hatt en del gamle amerikanere)

Husk..er viktig å poengtere.. halv mill på 6år gammel brukt bil. Får jo fullstappa volvo til den prisen helt ny :P

Skulle jeg idag kjøpt meg E65 hadde jeg gått for facelift 745dA L version i sort med brunt skinn, samt entertainment pakke bak og komfortstoler rundt om.. Om det skulle vært en kosebil hadde jeg garantert valgt en 760iL.. men de modellene koster dessverre ganske mye enda.. Får jo F01 til prisen av E65 760il så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det kun V8 bensin som er aktuelt. Nesten samtlige på Finn er 2002 modeller, det finnes også en 745 2005 mod. men den koster jo 160-180.000 mer enn en 2002 mod. Hvilke problemer var det du hadde med din som kom av dårlig vedlikehold?

Vet du om det er mye trøbbel og dyre reperasjoner på dynamic drive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig... Wicky skriver skikkelige og fornuftige innlegg.... 8)

utrolig stille og deeilig det var her uten din flisespikkeri :)

Jeg gir deg bare litt cred Wicky. Både for innleggene i denne tråden og for det som faktisk er bra med E65. Takk skal du ha og velkommen tilbake til meg.... prøv å se det positive i det... :)

Det er ingen tvil om at du (og din far/familie?) er flinke til å spotte interessante bilmodeller tidlig og det bør absolutt honoreres. Jeg har helt klart sansen selv om jeg ikke selv ville ha valgt akkurat E65. Jaguaren derimot... den er det etter min mening klasse over (som jeg også har vært inne på tidligere). Jeg har forøvrig sagt det samme om din W123 Coupé. Keep up the good work... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Familebilparken som kjøres av din familie er absolutt en samling interessante modeller.

Jeg synes E65 Facelift er veldig fin. Før jul lå det en facelift 2007-modell 750i med masse utstyr ute til 440.000, med rundt 70.000 KM på tellern.

Den gikk for 420.000 tror jeg. Mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det kun V8 bensin som er aktuelt. Nesten samtlige på Finn er 2002 modeller, det finnes også en 745 2005 mod. men den koster jo 160-180.000 mer enn en 2002 mod. Hvilke problemer var det du hadde med din som kom av dårlig vedlikehold?

Vet du om det er mye trøbbel og dyre reperasjoner på dynamic drive?

Alle e65 kom i v8/v12 i bensinversion.. men 745 er vel etter min mening det beste kompromisset.. Eneste problemet var vel at bilen brukte mer bensin siden jeg aldri fikk tid til å ta service/latskap :P Dynamicdrive pleier som regel å være ganske greit system uten store feil så lenge oljen byttes etter bmw forskrifter. Dog kan det oppstå problemet med systemet om man har slitne foringer/stag i bakstillingen. Dette gjør da at bilen hele tiden prøver å stabilisere seg uten at det går og fører da til at hele systemet + servoen kobler ut og går over i nødmodus.. Men ellers lite feil å oppspore..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir deg bare litt cred Wicky. Både for innleggene i denne tråden og for det som faktisk er bra med E65. Takk skal du ha og velkommen tilbake til meg.... prøv å se det positive i det... :)

Det er ingen tvil om at du (og din far/familie?) er flinke til å spotte interessante bilmodeller tidlig og det bør absolutt honoreres. Jeg har helt klart sansen selv om jeg ikke selv ville ha valgt akkurat E65. Jaguaren derimot... den er det etter min mening klasse over (som jeg også har vært inne på tidligere). Jeg har forøvrig sagt det samme om din W123 Coupé. Keep up the good work... 8)

Alle bilene er kjøpt driftet og betalt av meg. Pappa er kun bruker (kræsjer) av bilene.. E65 var planlagt kjøpt tidligst i 2014 etter mine kalkulasjoner, men ny jobb med god lønn gjorde at den var ett faktum mye tidligere enn antatt. Jaguaren har klasse ja.. Derfor kona sa ja til å bytte inn Alfaen med den.. Men blir nok solgt innen kort tid.. Sikter på en nyere xj (2004) iløpet av året.. Coupeen blir vel kun min frem til jeg dør...Eller om jeg får en skyhøy pris for den (vil ikke selge men kona ser ikke poenget med å la den bare stå der og oppta garasjeplass)

Det er nok evt. vanskelig å tjene vesentlig med penger på disse bilmodellene, men jeg tror heller ikke at dette er ditt poeng med å ha dem. Nettopp det at de kan kjøpes for en relativt lav pris sammenlignet med med mer mainstream bilmodeller gjør at man får mye bil for pengene og mye bilglede med på kjøpet. Det at du spotter denne muligheten, tenker selvstendig og faktisk gjør noe med saken gjør deg til en stor bilentusiast i mine øyne.

I dette perspektivet er en Jaguar XJ etter min mening mye mer interessant enn en E65 (også selv om vi alle er BMW entuasiaster her inne). Folk flest forstår ikke britiske biler og når det gjelder Jaguar XJ ser de derfor bare en stor, gammeldags og rusten britisk problembombe. Dette fører til at verditapet på en Jaguar er mye større enn for tilsvarende tyske biler. Selvfølgelig er sannheten vesentlig mer nyansert enn som så og nettopp her ligger muligheten for å gjøre gode kjøp. Det er den samme historien med enkelte franske, italienske, japanske og ikke minst amerikanske bilmodeller også. Sagt på en annen måte... går man litt utenfor lysløypa kan man få store naturopplevelser.

Når dette er nevnt er det viktig å poengtere at dette spillet ikke er for amatører. Det er lett å brenne seg på gammel luksus og hvis noe alvorlig går galt kan regningen fort bli astronomisk. Man bør derfor vite hva man gjør før man evt. kjøper en eldre XJ eller en E65 og du poengterer da også at det er en stor fordel å kjøpe av en forhandler med alt hva dette betyr når det gjelder garantier etc. Man bør betale litt ekstra for å bevare nattesøvnen.

Det er også viktig å poengtere at dette kjøpspotensialet ikke kun gjelder slagskip som Jaguar XJ og BMW E65, men "value for money" potensialet er mye større på toppmodellene. Et stort verditap og en underliggende frykt for å gjøpe et verkstedspøkelse sørger for dette. Det er en syltynn linje man beveger seg på, men gjøres det riktig kan man få en stor eierglede med slike biler. I klassen under er S-Type med V8 motor en opplagt kandidat og tilsvarende også med Alfa Romeo 166 med stor V6 motor. Eller hva med å gå hele linjen ut å satse på en Maserati Quattroporte IV?... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke helt enig med deg Fredrik i at Jaguaren er et bedre kjøp pga verdifallet. En 745i 2002 mod kostet i overkant av 1,4 mill og selges i dag like i underkant av 300.000,-. Det er et fall på over 1,1 mill på 10.år. Jeg liker mye bedre 7 serie enn Jaguar, og tester fra når bilene var nye viser jo ifølge motorjournalistene at Jaguaer ikke når helt opp til Mercedes, Audi og BMW.

Wicky 124 :

Alle e65 kom i v8/v12 i bensinversion.. men 745 er vel etter min mening det beste kompromisset:

Nei,det finnes jo en 730i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke helt enig med deg Fredrik i at Jaguaren er et bedre kjøp pga verdifallet. En 745i 2002 mod kostet i overkant av 1,4 mill og selges i dag like i underkant av 300.000,-. Det er et fall på over 1,1 mill på 10.år. Jeg liker mye bedre / serie enn Jaguar, og tester fra når bilene var nye viser jo ifølge motorjournalistene at Jaguaer ikke når helt opp til Mercedes, Audi og BMW.

Wicky 124 :

Alle e65 kom i v8/v12 i bensinversion.. men 745 er vel etter min mening det beste kompromisset:

Nei,det finnes jo en 730i også.

Det blir jo mest smak og behag dette... og hva som evt. gjør utslaget for den ene eller den andre modellen kan være mange ting. Wicky har uansett spottet to interessante bilmodeller i denne sammenhengen.

Verdifallet for 7-serien har alltid vært grusomt og nesten tilsvarende også med 5-seriene som har de største motorene. Vil man unngå et større verdifall må man kjøpe modeller som f.eks min 3-serie. Dette er imidlertid en helt annen type bil og jeg får heller ikke noe i nærheten av den samme opplevelsen med min bil som Wicky får med sin 7-serie. På den annen side har jeg nå kjørt nesten 300K problemfrie kilometer med min E46 inkl. hva så mange kilometer gjør positivt for bilens kilometerkostnad. Det handler om forskjellige prioriteringer... ting henger sammen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart det er en smaksak, alle bilene på toppen er jo fantastiske.

Verditapet er ganske lite på en gammel luksusvogn, særlig om man har kosebilen så lenge som jeg har. Kjøper jeg en 745i 2002 mod for 290.000,-, steller den pent og har den i 7-8 år har verditapen vært veldig lite. Man får jo fremdeles en del betalt for en E38 740 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min 04 730d i to år nå , og er meget fornøyd med bilen , anbesfales :D

Har ikke hatt noen feil som krever bytte av komponenter , men bilen er veldig følsom for dårlig batteri så det er byttet.

Dette er så avanserte biler at jeg vil absolutt anbefale å ta seg tid til å anskaffe seg diagnose utstyr ( DIS ).

Når tenningen kommer på er det 50 moduler som skal ha strøm på en gang ,

så det sier seg selv at det er ting som kan skje etter hvert som tiden går . . .

og skal en gå på verksted hver gang I-driven gir beskjed om det så kan det bli dyrt.

Det er mange Norske biler som er relativt dårligt utstyrt ( selv om selgerene skriver topp utstyrt ) ,

så prøv og finn en med mye utstyr , Dynamic Drive , EDC , Soft Close , Locic 7 HIFI og Comfort seter med masasje og ventilasjon

løfter bilen opp i absolutt øverste klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til de som ser etter E65: IKKE se hva disse bilene koster i Sverige eller England før dere handler. Man kan jo bli deprimert av mindre. :roll:

I forhold til nybilverdi er jo biler som A8 og 7-serie de som holder seg absolutt dårligst i verdi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig føler ikke at massasje er viktig...Men kjøling i setene er digg :)

Sjelden i bruk og absolutt ikke viktig , men jeg liker å ha en knapp på midtarmlenet som nesten ingen andre har 8)

IMG_4003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...