tobiasw Skrevet Mars 17, 2012 Skrevet Mars 17, 2012 Hei! På min E39 Touring har jeg stadig vekk problemer med at småstein setter seg mellom skive og klosser (tror jeg). Første gang jeg opplevde dette var i juleferien, og den slapp etter 1 ukes tid. Senere har jeg fått det stadig vekk, og de slipper etter noen dager. Nå har jeg fått en som har sittet i 3 uker som hyler og piper forferdelig! Når jeg kjører snur alle seg, fordi det hyler sånn. Hvordan får jeg dette vekk? Hvis den sitter mellom klosser og skiven, må jeg av med caliper da? Kan man ta av caliper uten å måtte lufte systemet? Noen andre tips og trisk mottas med veldig stor takk Mvh Tobias
gullsakar Skrevet Mars 17, 2012 Skrevet Mars 17, 2012 sitter nok ikke mellom skive og klosser men mellom skive og bremseskjold.. har hørt dette irriterer flere og kan skje ganske ofte.. ta av dekket og skru av kalipp og skive så detter den sikkert vekk.. bare vær forsiktig med bremseveskeslangen så trengs ingen lufting..
mbruer Skrevet Mars 17, 2012 Skrevet Mars 17, 2012 Ta å bend skjoldet litt fra skiva, så det ikke sitter heeeelt inntil
Haug530D Skrevet Mars 17, 2012 Skrevet Mars 17, 2012 Sjekk at det ikke er så stor slitekant på bremseskiven, dette kan også medvirke til at steinene sitter fast. Selv har jeg kjøpt sånne steindeksel til bremseskjoldene men kan ikke akkurat si det fungerer så mye bedre, men ser at jeg har bra store slitekanter på skivene så muligens dreier jeg dette bort når jeg skal legge om til sommerhjul.
tobiasw Skrevet Mars 18, 2012 Forfatter Skrevet Mars 18, 2012 Takk for mange gode svar Er man nødt til å ta av caliper og skive for å komme til bremseskjoldet? Holder det ikke å ha fult rattutslag og komme til under/ved siden av innerskjermen? Er redd for å knote det til med bremsene, mtp. lufting og slikt.
Haug530D Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 Takk for mange gode svar Er man nødt til å ta av caliper og skive for å komme til bremseskjoldet? Holder det ikke å ha fult rattutslag og komme til under/ved siden av innerskjermen? Er redd for å knote det til med bremsene, mtp. lufting og slikt. Jo det går å komme til ved fullt rattutslag, det beste er nå egentlig å ta av dekket.
SpeedyIda Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 Dette skjer meg støtt og stadig. Jeg stikker bare fingeren mellom eikene på felgen og dytter litt på bremseskjoldet rundt om. Da detter steinen ut hver eneste gang. Unødvendig å av med hjul osv hvis det ligger mellom skjold og skive.
Yngvejos Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 Jeg sleit med dette på min E39 også. Det jeg gjorde var å montere slissede bremseskiver, da ble stort sett steinene kastet ut igjen etter kort tid.
gullsakar Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 Takk for mange gode svar Er man nødt til å ta av caliper og skive for å komme til bremseskjoldet? Holder det ikke å ha fult rattutslag og komme til under/ved siden av innerskjermen? Er redd for å knote det til med bremsene, mtp. lufting og slikt. joda evt kan du jekke opp og gå under ifra men nå fikk jeg inntrykk av at steinen virkelig hadde kilt seg fast og da måtte man kanskje demontert litt..
tobiasw Skrevet Mars 18, 2012 Forfatter Skrevet Mars 18, 2012 Takk for mange gode svar Jeg har nå sett litt på det. Jekket opp bilen, og forhjulene ble tatt av. Venstre forhjul; der var bremseskjoldet slitent, så jeg bøyde det litt til slik at det ikke subbet i skiven (det gikk greit). Høyre forhjul; bremseskjoldet var helt utslitt, så det er en liten "tapp" av noe slag som subber inntil baksiden av skiven konstant. Prøvde å bøye det på plass, men det gikk ikke. Jeg tok å filte litt av den skarpe kanten på skiven som traff der (altså høyere opp på skiven enn der klossen tar, akkurat den lille kanten) og dette hjalp litt, men fortsatt konstant subbing. Det jeg gjorde til slutt da var å dra en ståltråd gjennom hullet på bremseskjoldet og festet det rett på baksiden, slik at skjoldet blir holdt unna skiven. Dette er bare midlertidig til jeg får byttet skjoldet så fort jeg får tak i nytt. Når jeg skal bytte bremseskjoldet så må jeg av med kalipper og skive, men hvordan er kalipperen festet? Har lest at det er 4 skruer, men hvor sitter disse? På baksiden inn mot demperen?
m-mann Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 jeg sliter også med dette! Utrolig irriterende....jeg svinger bare helt ut og røsker litt i skjoldet, fungerer somoftest, hvis ikke så bruker jeg et langt skrujern. (pass på skiva) Blir nok nye slissede skiver og litt modifisering av bremseskjold til sommeren ja!
gullsakar Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 Takk for mange gode svar Jeg har nå sett litt på det. Jekket opp bilen, og forhjulene ble tatt av. Venstre forhjul; der var bremseskjoldet slitent, så jeg bøyde det litt til slik at det ikke subbet i skiven (det gikk greit). Høyre forhjul; bremseskjoldet var helt utslitt, så det er en liten "tapp" av noe slag som subber inntil baksiden av skiven konstant. Prøvde å bøye det på plass, men det gikk ikke. Jeg tok å filte litt av den skarpe kanten på skiven som traff der (altså høyere opp på skiven enn der klossen tar, akkurat den lille kanten) og dette hjalp litt, men fortsatt konstant subbing. Det jeg gjorde til slutt da var å dra en ståltråd gjennom hullet på bremseskjoldet og festet det rett på baksiden, slik at skjoldet blir holdt unna skiven. Dette er bare midlertidig til jeg får byttet skjoldet så fort jeg får tak i nytt. Når jeg skal bytte bremseskjoldet så må jeg av med kalipper og skive, men hvordan er kalipperen festet? Har lest at det er 4 skruer, men hvor sitter disse? På baksiden inn mot demperen? jeg har også en ståltråd som holder skjoldet vekke på ene siden foran.. har holdt over ett år nå.. jeg har to nye skjold liggende men når jeg fant ut å mye jobb det egentlig er så har jeg drøyd det.. For man må enten av med calipp, skive, og hjullager og da går det sannsynligvis i stykker.. Eller man kan kutte skjoldet i to på tynneste plass og lodde fast etter man har tredd over navet.. så med andre ord endel jobb for noen usle skjold..
gullsakar Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 for demontering av bremser bare søk i youtube...
Haug530D Skrevet Mars 18, 2012 Skrevet Mars 18, 2012 For å skifte bremseskjold må man av med Caliper, skive samt nav, da navet og hjullageret er en enhet, men dette er ikke noe problem da navet er montert med 4 bolter som man kommer til på baksiden, eneste som er litt vrient å komme til er den ene bolten bakom der, men det går. Har man skrudd litt før så greier man dette på ca 30min pr side. Jeg har selv gjort det, da festene til bremseskjoldet var helt rustet sundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå