Gå til innhold

Planlegger roadtrip i Europa. Kom med tips og erfaringer!

Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en god kamerat planlegger en lang roadtrip igjennom store deler av Europa i sommer.

Vi tenker at 3 uker sikkert holder for denne gangen, så det vi lurer på er hvilke veier som er anbefalt, hvilke steder man bør få med seg (begge to er meget bilinteresserte) og hvor mye penger vi noenlunde kommer til å bruke.

Det vi har tenkt så langt er å kjøre via Sverige, så over til danmark og nedover i Tyskland. Derifra er vi litt usikker på hva som er best å ta etterpå, men vi vil igjennom Spania, Frankrike, Italia og gjerne Sveits og Nederland. Vi tenker å ikke kjøre samme vei tilbake da vi vil få med oss mest mulig.

Vi tar med oss telt sånn at de dagene vi ikke har tenkt å bestille hotell kan vi overnatte litt rimeligere på campingplasser eller lignende.

Bilen som blir kjørt er min E34 525i 8)

Vi vil iallefall innom Munchen, Nurnbergring og gjerne Berlin (tenker da i Tyskland)

Amsterdam blir nok også et mål. I Spania skal vi til Alicante og overnatte en natt eller to, da min mor og de leier en svær leilighet der akkurat når vi er på tur :mrgreen:

Ellers så er vi ute etter virkelig flotte veier å kjøre på, helst så lite motorvei som mulig.

Ting langs veien som er verdt å se og få med seg tas imot med stor takk, da vi desverre har minimalt med kunnskaper om hva som er å se nedover i Europa :lol:

Ellers ting som er lurt å huske på mtp en slik tur tas og imot med stor takk!

PS: Det vil bli laget reisebrev :lol: Skal ta så mange bilder vi klarer å ta!! :D

Mvh Julian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ettersom du er fra Bergen ville jeg igrunn droppet Sverige og heller tatt båt til Danmark for å "starte" der fra. Fjord Line reiser fra Bergen til Hirtshals. Du kjører fint til Amsterdam på en dag, deretter er bare til å fortsette sørvest-over til dere er i Spania.

Deretter ville jeg kjørt nedom den franske riviera, Monaco og muligens Milano, over alpene (gjerne Stelvio-passet) til dere er i München for å deretter kjøre til Nürburg (ikke Nürnberg som er et helt annet sted), Berlin blir litt omvei, men forsåvidt ingen umulighet.

Veldig enkelt forklart, men tror noe i den duren hadde blitt min rute med en del stopp i flere byer naturligvis. Teknisk museum i Sinsheim, Porsche-museumet, BMW-museumet, Mercedes-museumet, Ferrari-museumet, samt den store broen i Frankrike jeg ikke aner hva heter bør være innen rekkevidde på denne ruten. Modelljernbaneutstillingen i Hamburg (verdens største) kan også være hyggelig å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på roadtrip i tre uker i nå i Juli og da har vi lagt opp til mest mulig motorvei da vi kommer oss raskere fra sted til sted i og med at vi skal ha 3-5 dager på hvert sted. Vi tar ferja fra Kr sand til Danmark, er lettest for oss som bor her på solkysten :wink: Derifra går turen til Munchen hvor vi skal være i tre dager, besøke BMW Welt og fabrikken er det jeg ser mest fram til :) Deretter dundrer vi videre til Roma, kun 6 timers kjøring fra Munchen hvis man kjører fartsgrensen, der gruer jeg meg mest til å kjøre i kaotisk trafikk. På veien opp til Nice så skal vi innom Portofino, nydelig liten fiskerlandsby med Yachter og Gucci butikker :wink: I Nice blir vi værende 5 dager hvor vi kommer til å farte på dagsturer til nabobyer som Cannes, St tropez og Monaco selvsagt. Så raser vi opp til Paris hvor vi blir værende 4 dager, igjen gruer jeg meg til kaotisk trafikk men bare man ikke legger seg i den innerste fila rundt triumfbuen så skal det gå greit. Så går turen til Nurbugring for to dager før vi racer videre til Amsterdam for to dager og hjem :)

Var inne på tanken å bruke E34en for å spare kilometer på E90en, men uten cruisecontroll så orker jeg ikke det. 325en takler nok også høye motorveihastigheter på en bedre måte enn en småslapp 520I :wink: Siden jeg er allergisk mot offentlig transport så blir det til at vi bruker bilen mye til å komme oss rundt, og da har jeg blitt anbefalt å parkere i parkeringshus i stede for på gata (hvis det lar seg gjøre på det aktuelle stedet da). Prøve å følge fartsgrensene sånn nogen lunde i Italia og Østerike, og ha kontanter da ikke alle bensinstasjoner eller bommer tar kort :)

Ble langt dette her men, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips så langt, mye å tenke på ser jeg :P Får ta å sitte meg ned med google maps osv og prate med kompisen om hva vi vil og ikke vil se på :D hehe.

Tror det kan bli en rimelig artig tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips så langt, mye å tenke på ser jeg :P Får ta å sitte meg ned med google maps osv og prate med kompisen om hva vi vil og ikke vil se på :D hehe.

Tror det kan bli en rimelig artig tur! :D

Hehe, har sittert MANGE timer med google maps under planlegginga. I de byene jeg er skeptisk til å orientere meg f eks til hoteller så har jeg gått hele ruten av motorveien og igjennom byen på Streeatview, til utrolig god hjelp fordi da har man liksom "kjørt der før" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å ha med mye kontanter. Kjekt å ha mtp alle bomveiene, samt diverse campingplasser og hoteller. Også er det lettere å prute med cash.

Husk å ta med verktøy, jekk, et bra reservehjul, en stor kjøleboks med plass til sandwicher og cola, samt masse musikk (tysk radio spiller bra musikk dog).

Siden du skal kjøre "vestsiden" fra Nederland til Spania ville jeg tatt en tur innom Bretagne og Normandie - fint fransk landskap der kyst møter klipper. Ulempen er at franske motorveier koster flesk, og at franske nisser er dårlige på engelsk. Men det får man tåle.

Alpene generelt er fine saker - en tur gjennom Sveits blir aldri feil. Men kommer du fra Italia på vei nordover er jo Brennerpasset en fin vei - kjør gjerne innom Innsbruck i Østerrike før du drar til Munchen "rett oppi gata". Det er forresten et stort bilmuseum i Mulhouse i øst-Frankrike, rett over grensen fra Tyskland (Køln), men jeg har bare vært her en gang (nesten tjue år siden), så skal ikke uttale meg for mye om hvor fint det er i dag.

Man må heller ikke glemme Monaco. Det er litt cheesy, men det er en del imponerende båter i marinaen der. Et se og bli sett-sted, men man glemmer det ikke. Hvis du har gooood tid kan du kjøre gamle/kystveien langs den italienske rivieraen østover mot Genova - da kommer du nærmere på landet og befolkningen, og opplever mer enn motorveietappene. Hvis du er i nærheten av Firenze, drit i kultur/kunst og kjør opp gjennom Toscana.

Du kan vurdere om det er verdt å ta turen til Venezia. For min del holdt det med en gang, pga tettheten, masseturismen og mangelen på biler. Men er jo en fin erfaring (?). Hvis du først er der kan du alltid kjøre østover til Slovenia/Kroatia, og kjøre via øst-Europa nordover til Praha og Berlin.

Jeg har aldri kjørt i Spania (kun taxi), så hadde satt pris på om noen andre her har tips til gode reisemål der (med bil). Tenkte selv å ta en tur nedover i Juni. Men vet enda ikke hvor - er fristende å kjøre ned til sør-Italia i år, men det er fryktelig dyrt mtp bomkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til: ikke planlegg ferien i hver minste detalj. Jeg kjører på gefuhlen, uten et spesifikt mål (kun nord/sør) og etter et utdatert veikart - da havner man som regel på helt tilfeldige steder som viser seg å være herlige. Det er den beste måten å oppleve ting på, synes nå jeg. Ta ting som det kommer, i sitt eget tempo. Man har da tross alt ferie 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hadde et kart over en rute som sikkert hadde passet deg bra. Synd at det er borte fra pc'en..

Vel.. Her er ruta som jeg har tenkt til å gjennomføre over 2-3 uker i 2013 hvis økonomien da tåler det.. :) Hirtshals, Nürburging(overnatte et par dager), Bayern og Ingolstad(Bmw/Audi/Mercedes museer), Davos - Stelviopasset, Monte Carlo, Saint-Tropez Nice, Barcelona(mulig videre sørover i Spania), Lyon, Paris, Berlin og hjem igjen :) Da føler jeg att jeg har fått med meg det meste av reisemål jeg har ønsket å besøke.. Ser fram til turen :)

Edit: Ser at du har laget en fin rute allerede, kanskje kopiere denne :-k:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips du kommer med her Fjeld :D Skal legges til listen. St. tropez hadde jeg glemt helt! må innom der ja, samt den festbyen i spania rett ved Torrevieja. Dette er bare en "grunn"-rute, og vi kommer til å hoppe av ruten innom flere ting langs veien. Vis vi ser at det er motorvei langt framover så bare hopper vi av motorveien og kjører landeveier etter GPS-en :D Gleder meg som en unge :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal nedom Frankrike/Italia, så ville jeg absolutt ha svingt innom Monaco. Utrolig mange gromme biler der både på gata og i museer.

F1 GP er den 27.05 i Monaco også, noe som ville sikkert ha vært kult å fått med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Monaco er absolutt på "må oppleve" listen våres :D Har funnet maange steder, spesielt i sveits og frankrike, vi MÅ innom. Alle de forskjellige passene i Sveits,, Col De Turini, Millau-broen osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en fin tur :) Men som sagt over her: Har du vurdert å hoppe over å kjøre over fjellet og gjennom Sverige og heller ta båt rett til Danmark fra Bergen? Fint over fjellet, men å kjøre E6 gjennom Sverige er rett og slett bare dritkjedelig.

Ellers har du vel noe veihjelpsopplegg som virker der du skal? Kan være utrooolig greit å ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vurdert det, og vi kommer nok til å ta båten tilbake. Men blir vel til kristiansand siden Danmarksbåten er 23års grense? :lol:

Ja er medlem av NAF, og de har vel et veihjelpsopplegg i største deler av Europa? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...