Jump to content

Feil senkesett, butikk krever mer penger. Lovlig?


Bergen87
 Share

Recommended Posts

Hei.

Bestilte rustfri eksos, luftfilter og senkesett til e36'n hos en butikk i Bergen.

Hentet alt dette i dag, og monterte det kjapt og fint. Etter noen timer ringte sjefen og sa jeg hadde fått et hardhetsjusterbart senkesett. Noe som stemte. Og siden dette kostet mye mer, ville han jeg skulle komme opp på mandag og betale mellomlegg.

Når de har gitt meg feil, og det allerede står på bilen. Hva slags rettigheter har jeg?

Det burde vel være deres problem at de har gitt meg feil?

Mvh.

Philip

Link to comment
Share on other sites

De har eget verksted... Så de ville egentlig beholde bilen til mandag. Det sa jeg var glemmesak, men at jeg skulle komme innom på mandag og snakke med de. Har i utgangspunktet lyst å beholde senkesettet, og kan betale hvis det er det rette å gjøre. Men her synes jeg at det er de som har gjort en tabbe.

Så kanskje jeg burde ringe forbrukerrådet på mandag da?

Men ble bra da :)

Link to comment
Share on other sites

Betal mellomlegget. Du vet like godt som butikkeieren at du har fått noe som du ikke bestilte. Ellers er du jo en kødd, rett og slett en stor kødd . Lær dere folkeskikk og voks opp

Du visste det var feil før du monterte, så hvorfor du monterte, det kan kun du svare for. Men det var dumt i seg selv

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva som skjer skal ikke du betale ekstra... hverken i form av penger eller arbeid!

Men de må gjerne betale demontering av feil senkesett, montering av rett sett og ta tapet av å selge det demonterte som brukt vare. :)

Link to comment
Share on other sites

Betal mellomlegget. Du vet like godt som butikkeieren at du har fått noe som du ikke bestilte. Ellers er du jo en kødd, rett og slett en stor kødd . Lær dere folkeskikk og voks opp

Du visste det var feil før du monterte, så hvorfor du monterte, det kan kun du svare for. Men det var dumt i seg selv

Flott. Når du kjøper bildeler av meg, så skal jeg sende deg dyrere bildeler og forlange mellomlegg om du a) beholder dem B) ikke ser forskjell eller begge deler.

Noe annet ville jo være jævla frekt av deg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bestiller du deg en folkevogn og får en Mercedes, og du som kunde bare reiser med bilen, og forventer at du ikke må betale mellomlegg. Da er du passe dum. Enten må du da levere tilbake eller betale for en annen vare enn det du bestilte. Men du kan jo ikke komme og si at du skal ha dekket drivstoffet du brukte så lenge du hadde den.

At du som kunde skal dekke utgiften ved å demontere settet, uten tvil, det skal du !

Link to comment
Share on other sites

Betal mellomlegget. Du vet like godt som butikkeieren at du har fått noe som du ikke bestilte. Ellers er du jo en kødd, rett og slett en stor kødd . Lær dere folkeskikk og voks opp

Du visste det var feil før du monterte, så hvorfor du monterte, det kan kun du svare for. Men det var dumt i seg selv

Flott. Når du kjøper bildeler av meg, så skal jeg sende deg dyrere bildeler og forlange mellomlegg om du a) beholder dem B) ikke ser forskjell eller begge deler.

Noe annet ville jo være jævla frekt av deg. ;)

Du som forbruker kan ikke tro du alltid skal væøre ett offer. Det er slik tankegang som ikke skaper bedrifter, men river i stykker bedrifter. Du kan ikke oppriktig tro at bedrifter gjør denne feilen med vilje for og hente ut flere kroner? Jeg hadde ikke godtatt varen, for det var ikke den jeg bestilte. Og da er problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Betal mellomlegget. Du vet like godt som butikkeieren at du har fått noe som du ikke bestilte. Ellers er du jo en kødd, rett og slett en stor kødd . Lær dere folkeskikk og voks opp

Du visste det var feil før du monterte, så hvorfor du monterte, det kan kun du svare for. Men det var dumt i seg selv

Flott. Når du kjøper bildeler av meg, så skal jeg sende deg dyrere bildeler og forlange mellomlegg om du a) beholder dem B) ikke ser forskjell eller begge deler.

Noe annet ville jo være jævla frekt av deg. ;)

Du som forbruker kan ikke tro du alltid skal væøre ett offer. Det er slik tankegang som ikke skaper bedrifter, men river i stykker bedrifter. Du kan ikke oppriktig tro at bedrifter gjør denne feilen med vilje for og hente ut flere kroner? Jeg hadde ikke godtatt varen, for det var ikke den jeg bestilte. Og da er problemet løst.

I Norge fungerer det dessverre nettopp slik. Bare å se på TV2s hjelper deg. Uansett hvor dum og uviten kunden er, har kunden alltid rett selv om det er urettferdig.

Bedriften kan ikke regne med at kjøper av senken vet forskjell på justerbart og vanlig og må derfor dekke kostnaden med å demontere/montere. De må da selge delene senere som brukt vare og alt blir bare tap for de. Dumt å gjør feil, det koster penger.

Link to comment
Share on other sites

Ring 03737 (forbrukerrådet)

Hvis en butikk gir ut feil produkt er det butikkens egen feil, selvfølgelig innenfor visse grenser da, f.eks hvis du kjøpen en polo og får en lastebil er dette noe du burde ha skjønt, men også burde det ringe en bjelle hos den som utleverer varen :D

I utgangspunktet skal du ikke være skadelidende som følge av dette, dvs:

*du kan enten kreve å få beholde det, kanskje litt sleipt hvis du visste om det på forhånd.

*hvis det skal tilbakeleveres skal du kreve det gratis demontert og påmontert det orginale eller det nye settet uten at du skal betale, du kan også be om lånebil i perioden du er uten bil. Muligens også kompensasjon for bryet hvis du er sleip :)

Som forbruker har du veldig mange rettigheter og forbrukerrådet i ryggen hvis du lurer på noe eller blir herset med av bedrifter.

Personlig ville jeg bestemt meg utifra hvordan sjefen/bedriften har behandlet deg fra du tok kontakt for å kjøpe settet til dags dato. Hvis du syns du har blitt godt behandlet og fått god service og hyggelige telefonsamtaler hadde jeg nok levert det tilbake. Hvis de derimot hadde oppført seg dårlig/frekt eller gitt dårlig service hadde jeg beholdt det sålenge loven/rettighetene er på min side, noe jeg tror det er.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...