Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sogt en 2001 520 m54 touring.

Han jeg solgte bilen til har hatt diverse problemer med bilen etter den kom i hans eie.

Byttet lysmodul, byttet slanger til toppdekselventilasjon ++.

Nå bruker bilen olje.

Han har kjørt 80 mil og da har bilen brukt over 1 liter olje.

Noen som har vært borti at disse har høyt oljeforbruk?

Motoren har gått ca 156 000.

Skrevet

Må skifte selve veivhusådninga da. ikke bare slangene. Om ikke denne er tett skyldes det i noen tilfeller ventiltetningene, i andre tilfeller stempelringene. 1l pr. 1000km er høyt så kan være lurt å ta en sylinderlekkasjetest på denne.

Skrevet

Jeg hadde tilsvarende på min '01 med samme motor. Jeg skiftet alt av veivhusventilasjon.

Veivhusventilasjonen på denne bruker å gå tett, og da bør du skifte ut og samtidig skifte til den for kaldere strøk. Det nytter ikke å bare skifte slanger, men du må skifte oljeutskiller og peilerør i tillegg. Om det ikke gjøres får du for høyt trykk i motoren og den begynner å bruke olje, i verste fall går toppakningen.

Hvilken olje du bruker har også betydning, og det å skvette på forskjellige typer kan ofte gjøre vondt verre.

Skrevet

Har byttet slangene til veivhusventilasjonen.

Skulle egentlig bytte ''ventilen'' slangene går inn på, men det ble sendt feile deler fra leverandør.

Men hvorfor må røret til peilepinnen skiftes?

Det er bare et rør?!

Kun litt svetting fra toppdekselpakning, ingen lekkasjer.

Skrevet
Hvorfor skal du IKKE bytte de når du får beskjed om det?

Har ikke fått beskjed om å gjøre det....

Hvis du ikke har et svar på det jeg spurte om, så trenger du ikke skrive noe som helst!

Skrevet
Jeg hadde tilsvarende på min '01 med samme motor. Jeg skiftet alt av veivhusventilasjon.

Veivhusventilasjonen på denne bruker å gå tett, og da bør du skifte ut og samtidig skifte til den for kaldere strøk. Det nytter ikke å bare skifte slanger, men du må skifte oljeutskiller og peilerør i tillegg. Om det ikke gjøres får du for høyt trykk i motoren og den begynner å bruke olje, i verste fall går toppakningen.

Hvilken olje du bruker har også betydning, og det å skvette på forskjellige typer kan ofte gjøre vondt verre.[/quote]

Skrevet
Har byttet slangene til veivhusventilasjonen.

Skulle egentlig bytte ''ventilen'' slangene går inn på, men det ble sendt feile deler fra leverandør.

Men hvorfor må røret til peilepinnen skiftes?

Det er bare et rør?!

Kun litt svetting fra toppdekselpakning, ingen lekkasjer.

Om veivhusventilasjonen gror igjen av gammel olje, koks og drit tettes også slanger og røret til peilepinnen igjen. Motoren "puster" igjennom disse slangene og røret. Er de tette så blir det for høyt trykk i motoren og du får oljelekkasjer.

Når du først bytter oljeutskiller og slanger til veivhusventilasjonen, som forøvrig er en drittjobb uten at motoren er ute av bilen, så koster det nada å bytte røret til peilepinnen.

Se her for en sprengskisse av alt som bør byttes:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...