ØyvindB Skrevet Mars 27, 2012 Share Skrevet Mars 27, 2012 Det blir litt meningsløst å diskutere med noen som ikke leser det jeg skriver. En sugebensin vil aldri trenge nye glødeplugger (som er mye dyre å kjøpe/bytte en tennplugger, latterlig sammenligning av de ovenfor), ny turbo, ny dieslpumpe og all den andre teknologien som brukes for å få landbruksdrivstoff spiselig for hvermannsen. Forbruk F10 523i (denne har vel ikke turbo trodde jeg): 0,76 Forbruk F10 525d: 0,62 (tall fra bmw.no) Kjørelenge 15000km pr år: 525d: 930 liter * 14,2 = 13 206kr 523i : 1 140 * 15,3 = 17 328kr Total forskjell i kostnade ved 15000km kjørelengde : 4 122kr Det er jo INGENTING! Hvis turboen rykter så koster den ca 18k, arbeid ca 6k= 24k / 4k = ca 6 års forbruk? Er virkelig da forbruket ett holdbart argument for diesel? Ettersom man etter 6 år med 15000 km i året har kjørt 90 000, altså cirka forventet levetid på en turbo? Bare denne kostnaden gjør jo at diesel ikke lønner seg (!) I begynnelsen av denne tråden var det snakk om å kjøpe en 8 år gammel bil, den har allerede tatt det største prisfallet, så verdifall er ikke ett godt argument. På alle andre punkter leser jeg bare at dere skriver at diese "ikke er ille" Jeg har forøvrig hatt 528i, 525i og 525d, så jeg har prøvd det meste. At 90% kjøper diesel er verden mest latterlige argument, jeg har stående en helt ny Toyota Avensis, en av norges mest solgt biler (den er forresten diesel), og den er stående bevis på at folk flest ikke har filla peiling på bil og er en saueflokk som skal ha det samme som naboen. Poenget med dieselsøl på fingrene er jo at skipsdrivstoff ikke damper bort på samme måte som bensin, og dermed stinker alt dritt etter å hatt ett snev av faenskapet på seg. Moment er oppskrytt og er bare ett ord for mye effekt på lavt turtall, vi som ikke er gamle damer har (forhåpentligvis) en pinne mellom fremsetene som flyttes litt frem, litt til venste og inn i ett hakk som sier 3. Da har vi vel så mye effekt tilgjengelig i bensinmotoren, og mister ikke all futt på 4 000rpm. Min bmw drar jevnt og fint til 7000 rpm, og det er fantastisk. Selv om det ikke er en M-bil. Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Mars 27, 2012 Share Skrevet Mars 27, 2012 Med diesel slipper du problem med VANOS... Noe er det jo. Men en kommer ikke ifra at det er potensielt mer dyre feil med dieselmotorer? Hva som lønner seg kommer an på hvilket behov du har, kjører du ikke så mange kilometer gjør ikke drivstoffprisen så mye. Smak og behag, bra motor uansett hva du velger. Hadde jeg vært TS ville jeg nok gått for bensinmodell hvis du finner en med rett utstyr (siden du likte den best sånn umiddelbart). En plass jeg savner dieselmotor er Autobahn. Bare å tråkke på pedal for å komme opp i hastighet i høyeste gir, trenger ikke gire ned for å hale ut power Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mars 27, 2012 Share Skrevet Mars 27, 2012 Mye interessant som kommer frem i denne diskusjonen. Det er vel ingen tvil om at en diesel-motor potensielt kan koste vesentlig mer i rep. men om man kjøper bil fra en seriøs forhandler bør man kunne forvente å få noe dekket. En dieselmotor vil imidlertid bruke vesentlig mindre drivstoff i alle disipliner, så om det er et viktig moment i en helhetsvurdering bør man velge diesel og håpe det holder. Personlig hadde jeg aldri turt å kjøpe en så gammel BMW med diesel-motor. Har sett nok av tilfeller med alvorlig turbo-relatert motorhavari og kostnader rundt 70 000 kr (hos autorisert verksted vel å merke). Som alltid er det lurt å kjøpe så nytt som mulig, og med så lav km.stand som mulig. Prioriter det over utstyr og motorstørrelse for øvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Mars 27, 2012 Share Skrevet Mars 27, 2012 Diesel her også fordeler med at de kan "chippes" for å få mer effekt og de har stort sett lengre levetid enn en bensinmotor. Jeg ser på dette som en ulempe ved kjøp av bruktbil. Kan jo være at bilen har vært chippet mer enn girkassa tåler? Girkasser koster kroner å bytte de og... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Diesel her også fordeler med at de kan "chippes" for å få mer effekt og de har stort sett lengre levetid enn en bensinmotor. Jeg ser på dette som en ulempe ved kjøp av bruktbil. Kan jo være at bilen har vært chippet mer enn girkassa tåler? Girkasser koster kroner å bytte de og... For ikke å snakke om at eventuell garanti frafaller fullstendig (på berørte deler vel å merke). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Spørsmålet er hvor mye garanti du får på en åtte år gammel bil. BMW vil ikke ta imot den med illtang iallefall. Og kjøper du bilen ett annet sted i landet, så risikerer du å måtte dra den havarerte bilen dit på henger. Det er jo morro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Det vanlige er vel 3 mnd bruktbilgaranti.....men så har man forbrukerkjøpsloven da, den er på hele 5 år mot skjulte feil og mangler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Småkjøring er drepen for en dieselbil. Er totalt meningsløst å ha dieselbil om man utelukkende kjører korte turer i by/bynære områder. Bilen blir aldri skikkelig varm, motor soter ned, turbo soter ned, partikkelfilter soter ned. Og plutselig blir det dyrt. At man forurenser lokalmiljøet i en helt annen liga enn bensinbiler er en ren bonus. Liker man bunndrag, og kan leve med sløv respons, så funker diesel fint på langkjøring. Men på den annen side: Det gjør i høyeste grad en 525i også. Som nevnt over her. Forskjellen i forbruk utgjør faktisk ikke allverden pr år for normal kjørelengde. (0,6 * 1500 * 13 = 11700,- for diesel // 0,9 * 1500 * 14 = 18900) Da tok jeg godt i, og var snill med diesel. Likevel "bare" 7000 i forskjell pr år. Og 530d har alldid vært en latterlig overpriset bil. Jeg hadde kjøpt noe annet, selv om jeg hadde peilet meg inn på diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 Bensin, ferdig med det, mye mer morro og kjøre også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Mars 31, 2012 Share Skrevet Mars 31, 2012 ØyvindB:Du kan da umulig ha god greie på bil generellt, kommer jo med de dummeste argumentene jeg har hørt. Jeg siterer og svarer: Mindre effekt? Noen få hester ferre ja, men det kompenseres bra med moment. Dårligere respons? Noe ja, men ikke verre enn at lavere forbruk og pumpepris på diesel kompenserer for det. Styggere lyd? Lyden av en dieselsekser er faen ikke verre enn en firer bensin, liker sekserdiesel lyden jeg. Bøs! Mer vibrasjoner? Ikke på min bil iallfall, moderene dieselmotorer har så godt som fått eliminert dette Vond lukt på fingrene når du fyller drivstoff? Er ikke bedre å ha bensinlukt på fingrene, og den kan irritere huden også Partikkelfilter som må byttes? Nei det må det ikke, renser seg selv hvis du bruker huet. Glødeplugger som må byttes? På lik linje med at tennplugger på byttes Turbo som må byttes? Turbo må byttes like ofte på bensinbiler Manifoil som sprekker? Igjen ikke oftere enn på bensinbiler Swirlflaps som blir spist? Er vel like stort helvette som når Vanosen går til pokker på en rekkesekser bensin Mer vekt? Ikke merkbart på nyere biler Potensiel mulighet for at du ikke kan kjøre i byen enkelte dager (datokjøring)? Blir det aldri noe av Diesel her også fordeler med at de kan "chippes" for å få mer effekt og de har stort sett lengre levetid enn en bensinmotor. Dieselbiler holder seg også bedre i pris og er mer lettsolgte med de bensinprisene vi har i dag. Jeg er overhode ingen bensin motstander, men jeg på lik linje med 90 % av alle bilkjøpere baserer valget av hvilket drivstoff bilen skal gå på med det som står på pumpa. Jeg velger den type drivstoff som er billigst, og da blir det diesel. Når E90en skal byttes ut om en to år så er det mye mulig det blir bensin igjen, men hvis dagens situasjon ikke har endret seg så blir det diesel. Å fylle opp E90ens diesel tank på 60 liter koster 770 kr med søndagspris på diesel, ca 12 90,-. Her koster stort sett bensinen rundt ei krone mer men la oss si en pumpepris på 13 75,- da, da koster det 825 kr for meg. På en full tank diesel så kjører jeg akkurat 4 uker, med en 325I så hadde jeg hatt bensin i max 2,5 uker og da kan du tenke deg selv hvilken besparelse det er i året med diesel. Likevel så har jeg en bil som holder seg bedre i pris enn tilsvarende 325I, som er langt mer sprekere og bruker mindre Blir litt feil å putte 6'er diesel opp mot en 4'er bensin da..... Og vibrasjonene er større på en diesel bil jo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Det vanlige er vel 3 mnd bruktbilgaranti.....men så har man forbrukerkjøpsloven da, den er på hele 5 år mot skjulte feil og mangler Den tre måneders garantien er ofte en 50/50 garanti, eller med egenandel. Ettersom det er forventet at f.eks turbo ryker innen bilen er kjørt 150 000 vil ikke kjøpsloven hjelpe deg en dritt på slike feil. Det er jo fremdeles morsomt at argumentene FOR diesel stort sett er "den er ikke så mye værre enn bensin". Da er det jo bedre å ta bensin, på en måde.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 finnes ikke noe som heter 50/50 garanti, hvis garantien du får hos forhandler er dårligere enn forbrukerkjøpsloven (som er jævlig streng) så gjelder automatisk forbrukerkjøpsloven, det er heller ingen egenandel på 3 mnd garantien (dette vet jeg alt om da jeg akkurat har gått igjennom dette og hevet kjøp på en XC70 etter gjentatte feil og reperasjoner) du må lese deg opp litt på fakta FØR du blir for påståelig her, min bil har akkurat passert 212 000km med original turbo, original manifold og ingen historikk på DPF problemer, det at du ikke liker diesel er helt tydelig og smak kan ikke diskuteres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Det vanlige er vel 3 mnd bruktbilgaranti.....men så har man forbrukerkjøpsloven da, den er på hele 5 år mot skjulte feil og mangler Den tre måneders garantien er ofte en 50/50 garanti, eller med egenandel. Ettersom det er forventet at f.eks turbo ryker innen bilen er kjørt 150 000 vil ikke kjøpsloven hjelpe deg en dritt på slike feil. Det er jo fremdeles morsomt at argumentene FOR diesel stort sett er "den er ikke så mye værre enn bensin". Da er det jo bedre å ta bensin, på en måde.. Hehe, godt poeng. Men et vektig argument for brukt-diesel er jo at det er langt flere å velge imellom hvis du er litt nøye på utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Tom K: Utgangspunktet ditt er feil. 50/50 garanti lever i beste velgående i bruktbilbransjen. Se f.eks http://www.okernbilauksjon.no/garanti.html (som var det første av Omtrent 3 440 resultater på google) Legg også merke til at turbo ikke dekkes av den garantien til bilauksjonsfimaet En garanti skal pr. definisjon dekke mer enn forbrukerkjøpsloven. En garanti som ikke gjør det kan man ikke lovlig kalle en garanti i Norge. Hvis en turbo ryker på en 2004 modell 525d 4 måneder etter at den er kjøpt med en kjørelengde på 150 000km så vil du ikke komme en centimeter med forbrukerkjøpsloven. Dette på grunn av forbrukerkjøpslovens §15 "b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper " Ettersom turboer ryker plutselig etter en slik kjørelengde så må du som kjøper forvente ta det kan skje. Jeg oppdaget ikke at det var sprekk i min 525d manifoil før jeg inspiserte den MEGET nøye med lommelykt og speil. Min bror hadde som jeg kanskje nevnte en 325i som kjørte vel over 300 000km helt uten alvorlige feil, så solgte han den, og innen en måned var motoren rast. Poenget er at når du kjøper en gammel bil (slik det er snakk om her) så kan du ikke vite hvordan den er kjørt, er den kjørt "riktig" er nok 212000km fullt oppnåelig. Ulempen med å støtte seg på forbrukerkjøpsloven ved kjøp av bruktbil over 5 år (Eller nyimportert bil uansett alder) er at man må forholde seg til den som har solgt bilen ved reklamasjon og ikke BMW norge. Det betyr at dersom man kjøper bil i Oslo og bor i Tromsø, så må man kjøre bilen til oslo for å få den reparert/vurdert feilen. Det er ingenting i forbrukerkjøpsloven som gir deg rett til å få bilen reparert i Tromsø. Jeg har enda ikke fått noen gode argumenter FOR diesel forran bensin ved normalt bruk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Tja, advokaten jeg snakket med sa at de prøver seg med 50/50 garanti, men at de ikke har noe juridisk rett til å kreve at kjøper skal dele utgiften, turboen røk på min forrige xc70 og dette ble dekket 100% av forrettningen der jeg kjøpte bilen, de dekket også bytte av det meste av foringer og kjølerør som forøvrig er standardfeil på XC70 uten at det kostet meg en krone, det å argumentere for eller i mot diesel/bensin blir egentlig et spørsmål om hva kjøper ønsker og hvordan han kjører Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå