Hakon Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2012 Jeg ville valgt etter behov. Skal du kjøre mye og langt, velg diesel. Er det småkjøring bilen skal stort sett brukes til med noen lang turer i ny og ne ville jeg valgt bensin.Har hatt begge deler og min oppfatning er at bensin er best selv om bensin prisen er høyere en diesel pr dags dato. På sikt vil nok dette jevne seg ut og/eller at man får en rushtid/byavgift på diesel som veier opp det lavere forbruket. Det er nå min tanke om det. Men det kan godt hende jeg kjøper diesel igjen, men da må nok kjøre mønsteret mitt endre seg litt i forhold til nå. Meget fornuftig vurdering. Du tar opp et interessant moment med rushtid/byavgift på diesel. Kanskje man for denne grunnen alene bør velge bensin, bare for å være sikker? Det er vel liten tvil om at ulempene med diesel for nærmiljø har åpenbart seg. Skal bli spennende å se om det får konsekvenser for dieselbil-eiere. Selv føler jeg mer relativt trygg i min utgamle 728 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Jeg er kanskje enig i at 530 xDrive har finere lyd, men når disse dieselmotorene har gått 80-90 000 km begynner de å bli vel røffe i gangen, noe som er symptomatisk for alle BMW dieselmotorer Den påstanden der kan jeg bare avbekrefte med en gang! Min 325d har en moderene commonrail motor og har nå bikket 100 000 km, lyden i denne har ikke forandret seg det gran. På slike biler så er det snarere tvert i mot, etterhvert som bilene blir innkjørt og alt "går seg til" så blir lyden en tanke mykere. Dette var tilfelle på min fars E60 520d som han kjøpte ny i 2007 og han klaget faktisk på at gangen virket vel røff, men etterhvert som den ble innkjørt og i disse dager har rullet rundt 80 000 km så har gangen blitt noe mykere. Mulig det var slik som du sier på gamle Mercedes dieseler når de nærmet seg 400 000 km men ikke på moderene commonrail motorer. Naboen her hos oss har en A7 3,0 TDI og så vidt jeg vet så er han fornøyd med den, designet derimot er jeg ikke helt trygg på Underlig at vi har så forskjellig syn på det. Jeg har kjørt veldig mye forskjellig av gamle BMWer med dieselmotorer. Spesielt E90 og E60/61. Jeg har absolutt inntrykket av at bilene blir stadig mindre kultiverte etterhvert som de brukes. Vibrasjon og gange blir mye røffere sammenliknet med nyere biler. At motorene utvikler vesentlig mer kraft er det imidlertid ingen tvil om. Eldre 530d går virkelig som et skudd med litt km på baken. Mht de andre kommentarene ang topic er det mye fornuftig som kommer frem. Nå ser det ikke ut til at det er mulig å oppdrive en 528xi for prøvekjøring, så da blir det antagelig en 530x eller A6 3,0. Jeg tror BMW Norge har en så hvis en er veldig interessert får vel bil sjappene låne denne(tror jeg). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mars 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 29, 2012 De hadde en 528xi Touring tidligere, men jeg tror den ble solgt. Slik jeg forstod det har ikke BMW Norge noen bil nå, dessverre. Og det er en litt for sær bil for forhandlere. Prismessig er den imidlertid interessant om man MÅ har xDrive, og ikke vil bruke riktig så mye som en 530 koster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 29, 2012 Share Skrevet Mars 29, 2012 Slik det er på de største forhandlerene så når det gjelder 5-serie så pleier de jo å ha en "grom-modell" og gjerne en vanlig volum modell som f ek 520d Touring stående. På Bavaria her så har de en 530xd ståene og ett par 520d som demo biler, slik er det også i Kr sand har jeg notert meg Da jeg jobbet på Bavaria for noen år siden så husker jeg de hentet BMW Norge biler til interesserte kunder, men det var stort sett dyre modeller som M-biler og 7-serier. Var jeg som fikk jobben med å hente dem noen ganger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet April 4, 2012 Forfatter Share Skrevet April 4, 2012 På Stenshagen Skøyen, hvor en eventuell handel vil finne sted, har de 520d og 525xd, men ikke øvrige alternativer til prøvekjøring. BMW Norge er imidlertid 5 min unna (Fornebu) så det er ikke noe problem. Begrensningen inntreffer først når BMW Norge ikke lenger har biler til prøvekjøring. I og med at 528xi er en uvanlig bil overrasker det meg ikke om de ikke tok inn noen ny bil da deres tidligere demo-vogn ble solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet April 4, 2012 Share Skrevet April 4, 2012 Jeg prøvekjørte 528i xdrive`n som de hadde, jeg ble skuffet. Jeg syns den hadde lite "skyv" uansett turtall. Syns også det var mye støy inni bilen, mest fra motor. Jeg valgte en 525xd, som jeg(kona) er mye mer fornøyd med, den går greit, og er fantastisk stillegående. 530d vill jo bare ha enda flere plusser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet April 5, 2012 Forfatter Share Skrevet April 5, 2012 Interessant tilbakemelding. Hvor langt hadde bilen du testet gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnja Skrevet April 5, 2012 Share Skrevet April 5, 2012 Det var 528'n til bmw Norge, jeg husker ikke hva den hadde gått, men jeg prøvde den i fjor høst. Jeg hadde veldig lyst på bensinbil igjen, men ble som sagt skuffet, jeg syns ikke den motoren kledde den store bilen. Og når man nå skulle være fornuftig, så var ikke jeg i tvil om at 525xd passet meg bedre. Er jo toliter firer det og, men noe helt annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå