mazdak1 Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Hvorfor i all verden skulle det være frekt å prute? Jeg mener.. Er dette den nordiske kulturen? Å være høflig ved at man ikke pruter? Det blir helt feil i mine øyne... Klart man skal opptre høflig og pent ved visning, men det er da absolutt ingen norm at man ikke skal prute. Økonomene oppfordrer faktisk til å prute. Både med privatpersoner og bedrifter. Så nå spør jeg dere.. Forhandler du ikke om lønn? Pruter du ikke på renten? Ønsker dere ikke lavere bilutgifter? Forhandler dere ikke med forsikringsselskapet? News flash... Alt dette er å prute! Om man forventer at ingen skal prute, så burde man heller holde seg unna markedet. Folk prøver seg.. Uansett om man liker det eller ikke. Dog kan et lite tips kan være å prise bilen litt høyere enn ellers og skrive "prisen kan diskuteres". Dette kan også gi en liten psykologisk virkning ved at vedkommende blir fornøyd over å ha senket prisen noe i forhold til prisen som var i utganspunktet. Eventuelt så kan man forklare pent over telefon at pruting er uaktuelt grunnet flere som ønsker å kjøpe til fastsatt pris. Om det likevell er noen som pruter, enten det gjelder innvandrere eller nordmenn, så må man bare tåle det.. Det er en del av gamet. Når det gjelder innvandrere og pruting, så kan det skyldes flere faktorer. Husk at de fleste innvandrere ikke har like god økonomi som nordmenn flest, og pruting blir derfor ganske vesentlig. I tillegg kommer mange innvandrere fra land med dårlig økonomi, hvor de er vant til å prute for å spare penger. Dette blir av den grunn en del av kulturen.. Noe som er helt forståelig i mine øyne. Når en person pruter så dømmer jeg ikke vedkommende med en gang.. Jeg prøver heller å forstå vedkommende sin situasjon. Har foreksempel personen dårlig økonomi? Vil det bli en kostbar affære for vedkommende? Skal vedkommende tjene penger? Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg går med på å forhandle prisen ned, men jeg blir heller ikke provosert eller irritert... Det var mitt syn i denne saken.. Mange her som sikkert har et annet syn, og det er helt greit for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Husk at du (din slekt) også var innvandrere i en tid. Norge var jo dansk?Da var vel du også utlending?! Dette er ikke en korrekt fremstilling. Norge gikk sammen med de andre nordiske landene med i den såkalte Kalmarunionen i 1397 (altså det vi idag kjenner som den nordiske personalunionen). Da denne unionen ble oppløst i 1450 fortsatte kongefellesskapet med Danmark mest av praktiske årsaker fordi store deler av den norske embetsstanden i byene hadde blitt kraftig marginalisert pga. svartedauden som raste på midten av 1300 tallet. Den norske bondestanden overlevde i stor grad, men var ikke i stand til å gi deres stemme i dette storpolitiske spillet. Svartedauden var i kombinasjon med at den norske kongelslekten med Kong Håkon VI Magnusson døde ut i 1387 den direkte årsaken til at Norge tilsluttet seg kalmarunionen. Kong Håkon VI var gift med Margrethe den første av Danmark og deres eneste sønn Olav IV Håkonsson arvet således Norge. Dessverre døde Kong Olav IV allerede som 17 åring av lungebetennelse og dermed ble hans mor dronning av Norge. Kong Olav IV av Norge ligger begravet i Sorø Klosterkirke på Sjælland i Danmark. Dette er kort også årsaken til at den demokratisk valgte prins Carl av Danmark tok navnet Håkon VII da han ble konge av Norge i 1905. Hans sønn Alexander tok navnet Olav V det samme året. De aller fleste nordmenn før innvandringen tok til på begynnelsen av 1970-tallet kan betraktes som etnisk norske siden landet ble befolket av germanske stammer ca. 9000 år før Kristus. Det fantes enkelte enklaver med hovedsakelig tyske innvandrere i Bergen, Røros, Kongsberg, Kristiania (Oslo) og enkelte gamle sjøfartsbyer som f.eks Larvik. Embetsstanden i Kristiania ble etterhvert danskpreget og det ble også Kirken. I tillegg har vi naturligvis også samene, men det er etnisk en annen folkegruppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonEMann Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Når jeg skulle selge merca mi så la jeg den ute til 35k pga kilometerstand, årsmodell osv. Da ringte det en innvandrer som var interessert i bilen, det var riktig nok ikke han som skulle ha den men broren hans. Han spurte litt om rust osv, så sa han "jeg tar den for 25" - "Nei, prisen er 35 000 kroner" - "Da sier vi 30 da?" - "Nei, 35000 koster den hvis du skal ha den". Endte med at han og hele familien kom å handla den til 35. Prøvde selvfølgelig å prute når han kom også, selv om jeg hadde sagt at pris er ikke diskutabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Som bilselger kan jeg bekrefte at nordmenn også pruter. Dette er dog fordi at de er livredde for å betale for mye, og det er derfor viktig å kunne si til naboen at en fikk prutet ned prisen en del når en skal vise frem sin nye bil. Nordmenn har penger nok, men har stort behov for sosial aksept. Derfor alle kjører samme type bil... Personlig er jeg mer opptatt av riktig pris. Er prisen i samsvar med varens verdi og jeg får god service så pruter jeg ikke, da jeg ikke ønsker å fremstå som en gnien fattiglus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Er ikke enig i at innvandrere har mindre penger enn nordmenn. Istedet for å få oss feite hus her i Norge, bygger vi dem heller i hjemlandet... Alle har penger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Hyggelig å høre at trygdekronene går til nye palasser i Lahore... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Nå synes jeg du igjen skal være forsiktig med å dra konklusjoner Erebus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Norske trygdesystemet er totalt ræva.. Polakker og tsjekkere står på som faen til de får arbeidskontrakt, deretter blir de mye sløvere.. Når de deretter blir permittert/oppsagt, kan de reise tilbake til hjemlandet sitt og heve dagpenger i et par år.. Jeg har aldrig solgt en dritt til våre nye landsmenn, men jeg skal ikke nekte for at jeg har truffet mange trivelige av dem også. Det som tirrer meg mest, er norske menn som drar inn kvinnfolk kun fordi det er så enkelt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Har brukt å ringe tilbake til de flere ganger klokken 3-4 på natta, bare for å informere om at bilen var solgt, gjerne et par 3 ganger fra forskjellige nr så de blir passe forbanna. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2012 Prute er helt ok, det gjør jeg også, massse. Men når jeg skriver at det ikke bør prutes, og RESPEKTER det. Da er det frekt å prute. !! Ja, blir å ta den at bilen er solgt nå fremover Her er annonsen min. Burde vel skjønne at her er det 35 + vegavgifta og ikke prutnings mon. http://bil.autodb.no/?_cmd=results&List ... mId1441934 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Det er ingen som er imot at det prutes. Det fordrer derimot at det skjer i ordnede rammer, med respekt for selger. Det er her mange faller igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E666 Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Interessant diskusjon, om noe deprimerende. Jeg har en E39 523 fra 1997 som jeg skal selge, og bor i Oslo. Dere råder meg mao. til å ikke å annonsere på finn?! E666 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayerks-mach-werk Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 når jeg skulle kjøpe bilen min så fant jeg ut at denne var billig så jeg måtte få kjørt å tatt en titt på den. da jeg kommer frem står selgern der og sier at det allerede har vært noen av våre nye landsmenn og sett på bilen så tenkte jeg æææsssjj 2,5 t med bil-bommtur. men så sier han siden dere har kjørt såppass langt så skal jo selfølgelig dere også få muligheten til å se og prøve bilen. bilen var som forventet så tilbød han prisen den lå ute for på finn, våre nye landsmenn hadde såklart prutet på en pris som i utgangspunktet var ekstremt lav. da selger informerte våre nye landsmenn om dette ble de jo såklart forbanna og da skulle dem plutselig by over meg igjen, men selger var så forbanna på dem så han solgte til meg, fordi de hadde klagd på feil som det allerede sto om i annonsen osv og ja trudde de kom for å kjøpe gull og grønne skoger. men,men bilen ble hvertfall min og skjønner godt frustrasjon som kan være ved slike kjøpere. greit med pruting mener jeg, men man ser hva tingen man skal ha er verdt og er det en grei pris så er det ingen vits med pruting. det er nokk like ille å møte på en ihugga harry bondeknøl kverulant som skal ha seg bil også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 28, 2012 Share Skrevet Mars 28, 2012 Hyggelig å høre at trygdekronene går til nye palasser i Lahore... Dette gjelder langt fra alle innvandrere og trygdekronene går derfor ikke nødvendigvis kun til palass i Lahore, men det er generelt helt sikkert alt for mye snyt og svindel i kjølevannet av innvandringen. Det handler om dansen rundt honningkrukken samt å få mest mulig til seg selv på kortest mulig tid. Vi må nok bare innse at mange innvandrere egentlig ikke ønsker å være i Norge, men at det for noen handler om å få et liv uten alvorlig armod og fattigdom. Dette er forståelig, men problemet oppstår når noen av de samme innvandrerne to generasjoner senere stadig lever et liv i Norge som om de er på vei tilbake til hjemlandet i morgen. Det er som om norskamerikanere flest skulle snakke bare norsk, gå i bunad på jobben og kun se på NRK. Derfor fortsetter prutemaset langt tid etter at de burde ha forstått at nok er nok for mange nordmenn. De ganske enkelt forstår ikke eller vil ikke forstå norske kodekser og normer. http://e24.no/innvandrerne-svindlet-staten/3459237 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 3MgINmGUoY http://avis.dn.no/artikler/avis/article4929.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå