Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper

Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått gjort litt i helga. :-)

Tok ned bakstillingen, slik at jeg kan begynne på bytte av foringer, sveise på camber/toe justering, og bytte litt lager og lameller i diffen.

28hkzvwawvmaldpuvvd7.jpg

Begynte med å bytte bærearmsforingene. Det gikk som en lek med dette verktøyet fra AGK.

kbmfvkm57v1h26v9jz93.jpg

Muttertrekker dro foringen ut på no time.

7new6fkx0epdq60601vz.jpg

Den nye foringen godgjøres i litt terpentin, slik at den først blir glatt og deretter fester seg skikkelig.

8y56jhqn2m5wer5fr2gb.jpg

Verktøyet igjen, litt annen funksjon denne gangen.

9kcmdfmehjawh71klarn.jpg

På plass.

4d88nsl2mfcu6vq0u78q.jpg

Så etter litt pussing, et strøk lakk.

s0xt2hqcdn7noqjncikt.jpg

Da var det justeringsbrikkene for camber og spissing som skulle på.

i91l6jj7ypmco9ngqcc4.jpg

Først en kjeeedelig jobb. File de runde hullene ovale.

ofcsijtj9gpfb5np16u3.jpg

Så var det å sveise på plass brikkene. Camber innerst, spissing ytterst.

hqz4p3qg43sfx1d3kxqo.jpg

Siste jeg fikk gjort var å montere de hjemmelagde "Gruppe N" traversforingene, fylt med tokomponent gummi.

idj6c69d7d30pz95bfbz.jpg

ad298j9wukytfwl2kegn.jpg

De gamle var ikke helt i toppform lenger. :-)

l38p647ayfr8a7dhob5j.jpg

Da er det bare å begynne på diffen. Her må jeg lese meg opp litt om emnet, for dette har jeg ikke gjort så mange ganger før. :-)

yn7pintj22tvi151d3ij.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Morro å føge med på tråden din. Men du har gjort en tabbe, rettere sagt du har gjort samme feilen som meg.

På camber justeringen bør du fjerne org brakettene og erstatte med dem nye. Vis du ser øverst slik du har gjort nå så får man ikke anleggsflate.

Mine jobba seg løst ganske fort. Det var ikke så kult å dra på fullt med 550nm og løse bolter, når jeg kom på hjulstillingskontroll så manglet en mutter :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å føge med på tråden din. Men du har gjort en tabbe, rettere sagt du har gjort samme feilen som meg.

På camber justeringen bør du fjerne org brakettene og erstatte med dem nye. Vis du ser øverst slik du har gjort nå så får man ikke anleggsflate.

Mine jobba seg løst ganske fort. Det var ikke så kult å dra på fullt med 550nm og løse bolter, når jeg kom på hjulstillingskontroll så manglet en mutter :o

Tror ikke jeg helt skjønner hva du mener.

Både bolthodet og skiven på muttersiden er eksentriske, og ligger hele tiden an mot kravene på brikkene.

Brukte du standardboltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kostet verktøyet til foringbytte og hva slags lakk har du brukt?

Husker ikke hva prisen var, men var snakk om hundrelapper.

Sjekk agk motorsport.

Lakken er hammerite der det er overflaterust, og bengalakk med litt owatrol ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som vanlig et nydelig arbeid.

Ser du skal begynne på diffen snart. Du har jo vært innom tråden min, så kanskje du kan plukke opp et par tips side 36 i E28-tråden min. Side 54 er ikke å forakte heller (her gjør de fleste feil..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bolthodet og skiven på muttersiden er eksentriske, og ligger hele tiden an mot kravene på brikkene.

21tgumrld2n6jolprd7v.jpg

Her ser du det jeg mener, jeg har akkurat samme kitet som deg. men når bolten ligger i øvre kant i sporet her så mangler den anlegg, tenk deg at den originale platen med hull i hadde blitt erstattet med den du har sveist inn, da får hele foringen mye mer å "støtte seg mot"

Jeg sier ikke det er feil, eller at det ikke funker, men jeg har gjort det på samme måte og angrer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

Her ser du det jeg mener, jeg har akkurat samme kitet som deg. men når bolten ligger i øvre kant i sporet her så mangler den anlegg, tenk deg at den originale platen med hull i hadde blitt erstattet med den du har sveist inn, da får hele foringen mye mer å "støtte seg mot"

Jeg sier ikke det er feil, eller at det ikke funker, men jeg har gjort det på samme måte og angrer :wink:

Ja, jeg skjønte etterhvert hva du mente. Bra poeng. Var derfor i garasjen og slang inn en foring og bolt. Skal få opp noen bilder etterpå, ser ut som det er flate nok. (Men ikke mer enn nok...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som vanlig et nydelig arbeid.

Ser du skal begynne på diffen snart. Du har jo vært innom tråden min, så kanskje du kan plukke opp et par tips side 36 i E28-tråden min. Side 54 er ikke å forakte heller (her gjør de fleste feil..)

Takk, det skal jeg gjøre. Kan hende jeg må få spørre litt også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som er målet ditt, om du vil ha rette hjul eller masse negativ camber?

For viss du har montert brikkene i senter på org hullene, så mener jeg å huske eksenter bolten gir deg 4mm vandring hver vei? Vis du skal ha mer negativ camber enn du har hatt blir bolten din trolig liggende inne i den røde ringen min.

Jeg har min innenfor org krav nå selv med en del senk, i håp om å få litt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som er målet ditt, om du vil ha rette hjul eller masse negativ camber?

For viss du har montert brikkene i senter på org hullene, så mener jeg å huske eksenter bolten gir deg 4mm vandring hver vei? Vis du skal ha mer negativ camber enn du har hatt blir bolten din trolig liggende inne i den røde ringen min.

Jeg har min innenfor org krav nå selv med en del senk, i håp om å få litt feste.

Jeg har montert camberbrikkene høyest mulig, skal ha mindre negativ camber. (Det er vel da bolten blir liggende i området du har ringet inn)

Her er de på det høyeste/verst tenkelige.

8ffluv810xau7gjxhq26.jpg

Ser ut til å fortsatt være nok gods mot hylsa i foringen på begge sider.

tvcnhzx1xxgied2e3r7y.jpg

ichjp0o71xr4t0xxakf8.jpg

Muttersiden.

s7kfq3lxtjj6fqpxehjo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...