Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

se der ja. gikk jo fint :D hvilke foringer er det?

Jeg vi anbefale deg å bruke noe form for loctite (feks 243 så er det lett å løse igjen) på mutteren, evt Nordlock skiver. For som sagt, det var ikke morro når dette løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er foringer i "originalkvalitet" fra Febi. Har montert originale i stedet (sikkert produsert av Lemførder, men det står nå BMW på posen) ettersom jeg ikke er imponert over Febi fra tidligere. Utseendemessig er de like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er diffen overhalt etter alle kunstens regler, i allefall så langt det er mulig for en newbie på området uten spesialverktøyet til BMW. :-)

Leste meg opp litt om temaet, og fant ut at det i all hovedsak dreier seg om å få til fire ting.

-Riktig dreiemotstand på inngående aksel/pinjong.

-Riktig shimsing/høyde på pinjongen.

-Riktig dreiemotstand på selve klokka

-Riktig inngrep (og dermed "slark"/sideveis plassering) av klokka.

Har hentet info fra TIS, samt søkt litt rundt på nettet og Youtube. Det finnes mye teorier og meninger der ute, og det jeg har gjort her er jo bare min måte å gjøre det på. Det kan gjerne hende jeg har misforstått noe, og garanterer ikke feilfri oppskrift. :-)

Aller først målte jeg slarken mellom klokka og pinjongdrevet. Backlash på norsk.

Den målte 0,17mm, noe som er litt mer enn de anbefalte 0,06-0,14mm.

bli3in4f22l668xr8b3u.jpg

Begynte så med å demontere diffen, og merke hvilke sidedeksler som hørte til hvor. Her er det viktig å ikke blande sakene ettersom de har shims som kan være av ulik tykkelse.

8ovks7a6d3whwhdplany.jpg

Da er huset tomt, bortsett fra pinjongen som nå skal ut.

8d7onpe3a5bysh68ivhy.jpg

Etter å ha fjernet låseblekk og løsnet mutteren, samt fjernet flensen, presset jeg ut pinjongakselen.

5tjbe4adjxjqvworyuzw.jpg

Banket deretter ut lagerbanene som satt igjen i huset, og presset inn nye. Her er det ytre lageret posisjonert og klar for å presses inn.

c85rmwpgj4ubwm6er15q.jpg

Bruker det gamle lageret oppned til å presse inn det nye.

7n33ki35kais2gm5yook.jpg

Bak det indre lageret ligger det en skive som bestemmer utstikket/høyden på pinjongdrevet.

Dette er justert fra fabrikken med et spesialverktøy (Som jeg ikke har) man plasserer inni huset slik at man kan måle høyden med mikrometer. Disse shimsene hadde jeg kjøpt et sett av.

unjhq4wo9zzbo5svat82.jpg

Her skal skiven ligge

8a2t07igucwovg6w3gx2.jpg.

Lagerbanen på vei inn over skiva.

ltssdr6mrfbo0xtf7xnd.jpg

Siden jeg monterer nye lager (som kan ha en annen høyde enn de opprinnelige), og ikke har spesialverktøyet, var jeg nødt til å montere det sammen med litt "fingeren i lufta" beregning. Deretter må klokka settes inn, med riktig moment på sidedeksler (og da forhåpentligvis riktig dreiemotstand), og backlash må sjekkes.

Ettersom jeg hadde for stor backlash fra før. gikk jeg for den tykkeste skiva først. (Som var den som satt der fra før)

Av med det gamle lageret.

w95f8b57pyqbeo9051d8.jpg

På med det nye.

7der553ozvqm613yb75p.jpg

Det skal egentlig sitte en krympehylse på akselen når den er montert. Nå skulle jeg kun sjekke inngrepet, og deretter demontere igjen, så derfor monterte jeg ikke den nå

Her er den gamle hylsa til venstre, og den nye til høyre. Denne må fornyes hver gang.

s755ij4bj85a8i24agba.jpg

Så monterte jeg pinjongakselen med begge lager presset på plass, og flens og det hele.

Da var det å finne riktig dreiemotstand på akselen. Dreiemotstanden/friksjonen måles for å vite at forspenningen på lagrene er riktig. Det er altså ikke slik at mutteren på flensen skal strammes med et gitt moment, det er rullemotstanden som skal måles.

Den skal være innenfor en maks og minimumverdi, litt avhengige av lagerfabrikat. (1,58-3,6Nm på min FAG lager)

De fleste lagertypene lå rundt 2,5Nm i dreiemoment, i allefall var det innenfor spec.

Dette er uten simmering. Legg på 0,20Nm for hver simmering som bremser bevegelsen. (TIS)

Denne motstanden måles vha en momentmåler jeg heller ikke hadde. Derfor forsøkte jeg å huske bruddstykker fra de gangene jeg var på skolen, og regnet ut at 2,5Nm tilsvarte en vekt på omtrent 0,255 kg på en meters arm. En halvmeters arm = 0,51kg

Lagde da en arm på en halvmeter, og veide opp riktig vekt med noen bolter som ble teipet på.

hsv1q65np6b9sld1oh92.jpg

5ml33qjbgslcdoeqwue2.jpg

Deretter strammet jeg mutteren på flensen gradvis inntil armen sakte falt ned av sin egen vekt.

s5ywkuyc5ordd6e1xfql.jpg

Dette skal egentlig måles under omdreining (50 o/min), men tipper det er nøye nok slik. [-o<

Etter å ha montert sammen diffen igjen, komplett med riktig moment på alle bolter, målte jeg først backlash.

Ene ytterpunkt:

dekna5a5knljm5uhec41.jpg

Andre ytterpunkt:

g9kogyht0w9v903qwwtt.jpg

0,11mm var jo bra, så der hadde jeg flaks. Spec skulle jo være innenfor 0,06 - 0,14mm.

Så måtte jeg sjekke inngrepet, altså hvordan drevene sklir i hverandre. Her var jeg litt spent, for jeg hadde ikke shims til justering av dette.

Hadde selvfølgelig ikke den spesialmalingen proffene bruker til dette heller, så jeg sjanset på at Volvos sveiseprimer gjorde susen. :-)

Malte på tre forskjellige steder på kransen.

oxa5ywbckz7hwjjjk8k9.jpg

Dro deretter noen runder frem og tilbake med så hard motstand jeg klarte å lage.

qjuiw7l29fsjxavk1zwm.jpg

Så deretter på slitemerkene på begge sider av ryggene på kransen.

vvxd2z0nrzzcj860qxyf.jpg

For mitt ikke trente øyemål, ser dette greit ut. Ligger flere maler ute på nett for å lese av dette mønsteret, og de fleste jeg har sett mener at en belastning som er jevnt fordelt omtrent mitt på ryggene er ok. Uansett har jeg ikke shims til justering, så da godtar jeg dette.

Lagrene på klokka byttet jeg forøvrig for et par tre år siden, så de lot jeg være denne gangen.

Da var det bare å plukke det fra hverandre igjen, og montere det endelig. Presset ut pinjongen, tredde på krympehylsa, monterte det i pressa på nytt. Hylsa skal presses forsiktig sammen, ikke for mye. Siste sammenpressing skjer vha mutteren og måling av dreiemotstanden som i stad.

Denne gangen med ny simmering på plass, så da skulle motstanden altså være ca 2,7Nm.

y9mowuo3rzrqsrm60s35.jpg

Etter å ha funnet korrekt motstand ser jeg at mutteren ikke er helt tilbake til sin opprinnelige posisjon (merket den før jeg demonterte), noe som stemmer med den reduserte backlashen.

26eh22k4wo3wbqdtdn2v.jpg

Før jeg smalt sammen resten, byttet jeg også lameller i diffbremsen. Den har vist tegn på litt slapphet til tider.

2teuba60dyx76ovigidz.jpg

Ser at det var på tide. :-)

pveb7mkfiffoofrhlmup.jpg

Monteres med riktig moment (35Nm) og Loctite 270.

oasr3b2xlfnq835pmqgk.jpg

Alt klart til endelig montering, nye o-ringer og simmeringer.

k7yf3i9r655ewav45sqa.jpg

Litt finish til slutt.

exymd69yf31df9i64pk8.jpg

Deksel fra M Coupe.

xlhwlbi6ax9xacavb7l9.jpg

Fiks ferdig. :-)

x65w9fxw8yquiitpukdh.jpg

Da gjenstår det bare å se om jeg har gjort alt riktig, eller om det ligger tannhjul strødd etter meg på Rudskogen til sommeren. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk DIY :) husker du hva alt av deler kom på ex huset? Sånn i grove trekk.. Mobimech har tatt girkassa mi og tenkte han skulle få ta en omgang på diffen også etterhvert, men klart, slikt gir jo en svak motivasjon til å gjøre det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! Mulig det er nevnt før, men hvilken utveksling og % kjører du med?

3,46:1 og 25%

Vurderte å få slipt om rampevinklene til 40% (eller var det 75%) ved pådrag og beholde 25% ved oppslipp, men har i grunn ikke savnet strammere brems så jeg sparte de penga. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra write up!

Får jeg spørre hvor, og hva du betale for m coupe lokket? Gjerne lammelene også:)

Husker ikke, er en stund siden jeg kjøpte det. Se på Koed, der mener jeg det sto oppskrift på alle bolter og stæsj man trengte også.

Lamellene kjøpte jeg også fra koed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk DIY :) husker du hva alt av deler kom på ex huset? Sånn i grove trekk.. Mobimech har tatt girkassa mi og tenkte han skulle få ta en omgang på diffen også etterhvert, men klart, slikt gir jo en svak motivasjon til å gjøre det selv :)

Husker det faktisk ikke. Prøver å ikke huske slikt, kan jo hende jeg finner ut at jeg ikke har råd til dette. :-)

Sjekk ETK på GS da vel. Du har vel tilgang på både verktøy og fine priser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk DIY :) husker du hva alt av deler kom på ex huset? Sånn i grove trekk.. Mobimech har tatt girkassa mi og tenkte han skulle få ta en omgang på diffen også etterhvert, men klart, slikt gir jo en svak motivasjon til å gjøre det selv :)

Husker det faktisk ikke. Prøver å ikke huske slikt, kan jo hende jeg finner ut at jeg ikke har råd til dette. :-)

Sjekk ETK på GS da vel. Du har vel tilgang på både verktøy og fine priser du.

Joda, men verktøyet ser ikke ut til å finnes i systemet lenger :( hvis ikke hadde det jo vært "en smal sak"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk DIY :) husker du hva alt av deler kom på ex huset? Sånn i grove trekk.. Mobimech har tatt girkassa mi og tenkte han skulle få ta en omgang på diffen også etterhvert, men klart, slikt gir jo en svak motivasjon til å gjøre det selv :)

Husker det faktisk ikke. Prøver å ikke huske slikt, kan jo hende jeg finner ut at jeg ikke har råd til dette. :-)

Sjekk ETK på GS da vel. Du har vel tilgang på både verktøy og fine priser du.

Joda, men verktøyet ser ikke ut til å finnes i systemet lenger :( hvis ikke hadde det jo vært "en smal sak"..

Det eneste verktøyet som hadde vært kjekt å ha, er den ramma som settes nedi huset for å sette korrekt pinjonghøyde. Det går allikevel bra uten, og jeg tviler på at f.eks Mobimech sitter på dette utstyret.

Den momentmåleren får man jo kjøpt overalt, om du skal gjøre det etter boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...