Gå til innhold

E46 diesel, hva bør jeg se etter?

SSM
 Share

Anbefalte innlegg

318d er ikke en bedre motor, det finnes bare så ufattelig få av dem sammenlignet med 320d at man knapt hører om problemene. Forøvrig får du kanskje svar på noe av det du lurer på på side 1 i dieseltråden.

Dette er et poeng, men det er allikevel et par viktige "livstilsmessige" forskjeller. E46 318d og 320d med M47D20 motoren (direkte innsprøytning) er den samme, men trimmingsgraden er forskjellig (115 HK vs. 136 HK). Dette påvirker kjøremønsteret som igjen påvirker belastningen på motor og drivverk. I tillegg var 318d modellen påvirket av hva jeg kaller "316i" fenomenet. Modellene ble primært kjøpt av en relativt voksen kjøpegruppe og det gjør at de mest velholdte gjenværende originale modellene er "316i" modeller. Lavstatusmodellene som har unngått ungdommens oppmerksomhet (Noekult´s etterhvert berømte 518i modell er et godt eksempel på hva jeg mener).

E46 og ikke minst M47D20 motoren er grunnleggende solide konstruksjoner og som med de fleste andre BMW modellene holder de lenge med et fornuftig vedlikehold og en voksen kjørestil. E46 største svaket er rust og M47D20 motorens største svakhet er høytrykkspumpen. Mitt inntrykk er at drivverket (gear, clutch, svinghjul) også kan være følsomt for effekttrimming... om ikke selve trimmingen så iallefall kjøremønsteret som normalt følger trimmingen (les: de fleste bruker de ekstra hestekreftene når de har betalt for dem og dette kan føre til belastningsskader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel ett kupp?

e46 320d, AutoDB-kode: 1445018

Den er

Var å såg på denne i går AutoDB-kode: 1436299

Var noe småplukk. Rust i underkant av panser, der har det ligget mot en pakkning på fangeren, rust på støtdempertårn, front fangeren har vert lakkert og det har begynt å flasse, rattet var veldig slitt, girkula var skinnet slitt bort, glasset i bakluka gikk ikke an å åpne uten at man trykkte på knappen og åpna en av de andre dørene i bilen. Så hadde ene bakdøra vert klemt igjen med beltet hengende i døra, så der var det begynt å ruste.

Men det var ikke noe som helst rust under dørene. Motoren har vert bytta av BMW for 90 000km siden. Så var den chippet til 180hk/400nm.

Litt mye skavanker til den prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...