mudbug Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Dette ble utført på E39 140K. Jeg fikk litt ristet da jeg bremset mellom 120-140 km/t. Jeg hadde nettopp skiftet hele forstillingen. Min bremseskiver er nær den minimum krav 20,4 mm. Jeg har 20,9 mm. Jeg byttet også hjullager pga jeg hørte litt ulyd da jeg spinnet rundt bremseskiver (uten bremsekossen). Hjullageret er kjøpt inn for lenger siden. Utstyr: Jekker og støttebukk Momentskaller KD-40 Engangshansker Pipenøkkelsett. Det er fordeler med å ha en liten 3/8” 18mm pipe slik at den kan sette inn bak støtdemper. Nøkkel 18mm, 16mm Bremsestempelverktøy Bremseskiver Zimmermann og hjullager fra FAG. Fremgangsmåte: 1. Jekk opp bilen bak og sette støttebukk på framme. 2. Ta av hjulet 3. Demonter kaliper , to bolter 18 mm. 4. Henge kaliper på fjær til støtdemper. 5. Demonter bremseskiver. 6. Monter bremseskiven og setter på kaliper. 2 bolter 18mm på kaliper skal strammes med 110 Nm. 7. Skifting av hjullager. Renser støtdemper og merker med tush slik at du slipper å ta 4-hjul kontroll etterpå. 8. Jekker opp og demonterer støttestag med 16mm nøkkel. Hold på den andre siden med en tynn sykkelnøkkel 16mm. 9. Demonter bolter nr. 3 som holder støtdemper. 10. Bruk ett stor flatskrujern og kiler mellom den som holder støtdemper. 11. Dytt ned spindel slik at du har tilgang til å skrue ut 4 bolter. 12. Største problem er den bolten på toppen, høyre siden er gjemt under demperen. Her bruker jeg en liten 18mm pipe av 3/8”, så er problem løst. 13. Slik ser det gamle hjullageret ute. Vær forsiktig med ABS sensor. Vask godt før montering igjen hjullager. 14. Sett på det nye hjullageret 15. Sett på bremseskiven 16. Bruk jekker og monter igjen støtdemper med tush merking og støttestag. 17. Montere igjen kaliper og hjulet 18. Her er moment detaljert: • 81 Nm mutter holder støtdemper • 110 Nm bolter til hjullager • 110 Nm bolter til kaliper • 65 Nm støttestag • 120 Nm på hjulet Da jeg demonterte hjullageret, så jeg at den var fra FAG. Nå er det bare bak hjullager, skal skiftes ut.
Alpejohn Skrevet April 8, 2012 Skrevet April 8, 2012 Dette skal jeg gjøre i sommer også! Veldig greit å se hva jeg har i vente. Takk for den!
mudbug Skrevet April 9, 2012 Forfatter Skrevet April 9, 2012 Dette skal jeg gjøre i sommer også! Veldig greit å se hva jeg har i vente. Takk for den! for å sjekke hjullager må du av med kaliper. Min hjullager er ikke så gale, men den har ullyd. Det er sammen jobb å demontere kaliper og bremseskive for å skifte hjullager. Nå er det ikke ulyd når du spinner . i USA kan de kjøre med OEM hjulllager til 200k før de skifter ut. I Norge har vi dårligere veier enn USA. Jeg anbefaler deg å ha en liten pipesett 3/8" og en liten kopling 3/8" 6-7 cm lang + kopling mellom 3/8" og 1/2" slik at du kan bruke 1/2" skaller eller latmannsarm. De boltene er veldig hard å skrue ut. Du bruker en dor for å slå den bolter (som gjemt bak støtfangen) ut etter hjullager er ute.
Alpejohn Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Dette skal jeg gjøre i sommer også! Veldig greit å se hva jeg har i vente. Takk for den! for å sjekke hjullager må du av med kaliper. Min hjullager er ikke så gale, men den har ullyd. Det er sammen jobb å demontere kaliper og bremseskive for å skifte hjullager. Nå er det ikke ulyd når du spinner . i USA kan de kjøre med OEM hjulllager til 200k før de skifter ut. I Norge har vi dårligere veier enn USA. Jeg anbefaler deg å ha en liten pipesett 3/8" og en liten kopling 3/8" 6-7 cm lang + kopling mellom 3/8" og 1/2" slik at du kan bruke 1/2" skaller eller latmannsarm. De boltene er veldig hard å skrue ut. Du bruker en dor for å slå den bolter (som gjemt bak støtfangen) ut etter hjullager er ute. Jeg har hatt av kaliper ok klosser en gang og det var veldig mye klokk klokk lyder når jeg snurra. Men kan ikke si jeg kjenner slakke når jeg river i hjulet Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mudbug Skrevet April 10, 2012 Forfatter Skrevet April 10, 2012 Risting ved nedbremsing 140-120 kmt er borte.
Nero Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Skulle skifte mine skiver nu,men på venstre side er umbraco skruen ødelagt,vil det gå ann at bore den ut eller er det fare for at ødelegge noe der??
Otis Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Umbrako til caliper trengs ikke å demonteres, du kan jo bare dele caliper når du har tatt av hele greia fra navet.
Nero Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Er umbraco skruen som holder bremseskiva på plads som er ødelagt,er en 6 mm umbraco.
Otis Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Åja, den ja. Bare bor den ut, om du ikke får til å bruke et annet bits.
Alpejohn Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Grisepikk funker sikkert knas, om den ikke sitter som faen da
Nero Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 Får vel stikke på biltema i morgen da Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Toby91 Skrevet Juli 1, 2013 Skrevet Juli 1, 2013 finn et flattjern av passe størrelse å slå inn i umbrako delen:) er såpass mykt metall at dette funker fint:) gjorde dette på min når jeg skiftet..
Stonescream Skrevet Mars 23, 2014 Skrevet Mars 23, 2014 Takk for flott DIY, men ble utslått av den hersens umbraco driten selv da den ikke løsna på ene sida og jeg ikke hadde med meg drill og borr for å få bort hodet på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå