Gå til innhold

Ran på høylys dag? Eller oljeskift BMW-style?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg en ny 520d F11 tidligere i vinter, og kjøpte da også med servicepakken som inkluderer service i 5år/100 000 km.

Men, indikatoren i bilen viser at den ikke ønsker service før bilen har gått ca 35 000 km, som jeg synes er lenge. Jeg ønsker derfor å skifte olje/filter nå omtrent midtveis. Ringte Bilia for pris og fikk en pris på ren olje/filterskift på 3700 kroner. Da jeg er ny til BMW klarte jeg ikke å holde igjen min forskrekkelse, og fyren sa han skulle sjekke litt med sjefen og gi meg en ny pris. Han ringer opp, og sier 2700 kroner, som jeg fortsatt synes er helt hinsides.

Det er en billig forsikring for eventuelt trøbbel med garanti senere. Men trenger jeg den?

Vil jeg kunne få trøbbel med garanti el.l. om jeg skifter filter selv (ja, vil kjøpe orginalt filter ) og fyller på med Mobil 1 eller eventuelt får et rimeligere (ikke-BMW) verksted til å gjøre jobben?

Skrevet

Jeg har samme bil og avtale som deg, og tenker å ta et skift mellom selv. Garantien kan jeg ikke tro blir forringet så lenge man har kvitteringer på riktig type olje og originalfilter.

Skrevet
Jeg har samme bil og avtale som deg, og tenker å ta et skift mellom selv. Garantien kan jeg ikke tro blir forringet så lenge man har kvitteringer på riktig type olje og originalfilter.

Vil Mobil 1 være "riktig" type olje, eller må det stå BMW på flasken?

Skrevet
Garantien betinger at alle punkter i bilens serviceprogram er fulgt og dokumentert. Den nye garantien gjelder for både BMW og Mini. Om annen leverandør velges enn autorisert BMW eller MINI Service verksted, må det kunne dokumenteres at alle punkter i bilens service- og vedlikeholds-program er fulgt, samt at alle utbyttede deler og væsker har minst samme kvalitet som tilsvarende BMW og MINI originalprodukter
Skrevet

Slenger meg på OLEZZ ;-) Skift og hold kjeft så er det ingen som merker det om du ikke gjør det helt feil og ødelegger noe da..

Og BMW bruker vel Castrol olje =)

2700 for oljeskift var helt SINNSYKT dyrt ja...

Skrevet

Mobil 1 er riktig type ja,Castrol skvipet ville jeg ikke hatt i min motor,tåler jo ikke vinterklima.

Skrevet

Mobil 1 er riktig type ja,Castrol skvipet ville jeg ikke hatt i min motor,tåler jo ikke vinterklima.

Fortell.....

Skrevet

Hadde problem på 2 stk e39 med at det ble mye gørre i olja på vinterstid og rengjøring av veivhusventilasjon,etter råd fra en bmw mek byttet jeg til mobil 1 og problemet forsvant,kan jo være helt tilfeldig og ikke castrol olja sin skyld men har ikke brukt castrol etter det,dette er kun egne erfaringer som sagt og ikke noe råd om å kutte ut castrol som jo er en premium olje.

Skrevet

Jeg har en ny F11 og har ikke tengt å følge de lange skifteintervallene til BMW. BMW i Trondheim anbefalte et oljebytte mellom fabrikkens skifteintervall. Trur ikke dette (lange skifteintervallene) er utregnet etter Norske klimaforhold.

Jeg har alltid på mine nye biler byttet olje etter 2000km (første oljeskifte), jeg har også en ny Peugeot, her ble jeg også anbefalt å bytte bare etter 2000km. Dette er my kortere en det fabrikken anbefaler, å kjøre på første oljeskift til ca 30 000km er rett og slett å knuse motoren.

Om du skal bruke Castrol eller Mobil 1 er et vanskelig valg, jeg har lang erfaring med mange oljemerker og har i denne sammenheng sett resultatet av både gode og dårlige oljer. Jeg personlig har svermet for Mobil 1 helt til for noen år siden da de la om sin produksjon og salgsstrategi. Jeg fikk plutselig mistanke om at de oljekanner som ble solgt på f.eks SMART Club o.l hadde en annen oljekvalitet en de kannene som ble solgt på ESSO. Det ble til at jeg bare kjøpte min olje på ESSO da jeg følte at dette er original olje. Men fortsatt mener jeg at Mobil 1 er den beste oljen.... Men på min BMW så er jeg vist tvungt til å kjøre på Castrol da BMW kun har dette oljemerke som sin original olje. Jeg mener nok at Castrol er bra olje, men trur innerst inne at mobil 1 skaper en mer ren motor. Uansett merke så vil jeg nok anbefale en tynn olje, dvs en 0w-30 eller -40 olje. Dinne viskositeten skaper minst sot i motoren. Tykk olje - mer grøt.

Det jeg egentlig kunne tenkt meg kjørt på er den nye Mobil 1 0w-30 oljen, trur den har vært den helt perfekte oljen til min motor, men som sagt så trur jeg må gå for Castrol.

Skrevet
Hadde problem på 2 stk e39 med at det ble mye gørre i olja på vinterstid og rengjøring av veivhusventilasjon,etter råd fra en bmw mek byttet jeg til mobil 1 og problemet forsvant,kan jo være helt tilfeldig og ikke castrol olja sin skyld men har ikke brukt castrol etter det,dette er kun egne erfaringer som sagt og ikke noe råd om å kutte ut castrol som jo er en premium olje.

Hvilken Castrol olje brukte du?

Har kjørt på 5w40 Magnatech i 80.000km km uten noen av de problemen du nevner.

Bytter hver 10.000km

Skrevet

forrige eier av min bil kjørte med biltema-olje i 4 år før jeg kjøpte bilen...

var derfor imponert over at oljen var ganske så rein etter 9600 km på veien med biltemaolje,

Jeg skiftet da til castrol magnatec 5w40 og byttet selvfølgelig filter, filteret var skittent, men biltemaoljen så ut som den hadde blitt kjørt 2-3000km

etter ca 2500km med magnatec var den begynt å blir mørk, og etter 4000km byttet jeg olje igjen, denne gangen også til magnatec, men denne gangen tok jeg motorrens i den gamle oljen og kjørte bilen en liten stund med dette i før jeg byttet ut, flushet raskt gjennom og fylte ny magnatec i.

har nå kjørt 2 skiftintervaller med magnatec og den er fin den. Har kommet fram til konklusjonen at biltemaoljen mangler en del rensestoffer, resultatet blir da at avfall som oljen egentlig skal ta med seg legger seg som flak rundtom i motoren istedenfor å feste seg til oljen.

Fikk iallefall et helvete ut av oljen som ble brukt i motorrens i ca 30min, var kullsvart med masse drit i seg, delvis sandaktig noen steder...

Ble også kvitt en del tikking og ulyder som dukket opp i tide og utide...

kan også nevnes at jeg tok motorrens mellom de to skiftene etter første motorrens, da var det ingenting som kom ut, det lå allerede i oljen som så grei ut.

Dette er da min erfaring med diverse oljer, tror nok Mobil 1 er like god som Castrol. og så lenge oljen oppfyller kravene til BMW kan de heller ikke frafalle garantien. Men jeg ville nok ikke snakket høyt om at jeg hadde byttet motoroljen selv på min nye bil, noen er bare ute etter å kverulere :D

Skrevet

exactly :lol:

bytt olje/filter selv du hvis du ønsker det, eventuelt på verksted hvis du ikke har utstyr/kunnskap til det.

bare pass på at oljen som brukes oppfyller kravene til BMW, dette finner du i brukermanualen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...