SpeedyIda Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Hei. 1998 E39 525tds sedan Følgende problem har oppstått: Bilen vil ikke gire fra 3 til 4 gir eller 2 til 3 gir er usikker på hvilket gir det egentlig er den har problemer med. For at jeg skal få den til å gire om må jeg gå fra Drive til Sport og deretter tilbake til Drive. Da girer den. Problem 2: Skiftet ABS sensor høyre bak da jeg mistet speedometer, ASC og ABS lampe lyste. Diagnose sa at det var ABS sensor venstre bak, noe som også stemte med at speedometeret forsvant. Det som nå skjer er at hver gang jeg startet bilen så forsvinner ABS og ASC lampen som de skal gjøre, men etter 1 minutt så kommer de opp igjen. Det som også skjer er at så lenge ABS og ASC lamper IKKE lyser, altså det første minuttet så bremser bilen som om det er speilblankt ute på tørt føre. Altså at ABS slår inn når jeg bremser. Så fort lampene kommer opp og ABS og ASC er koblet ut så fungerer bremsene slik de skal igjen. Problem nr3: Det er lekkasje fra kardangen bak. Del nr 1 på dette bildet. Lekkasjen virker å komme fra høyresiden ut mot høyre bakhjul. Noen tips til dette? Litt historie: Bilen har nå stått i ca 1 måned pga div rep. Har skiftet bremserør til begge bakhjul, har skiftet abs sensor venstre bak, denne måtte jeg borre ut pga at den knakk. Jeg har sjekket at det ikke er lekkasjer i bremesystemet. Både visuelt og ved å holde inn bremsepedal når motor og tenning har vært av. Bilen har vært tom for strøm da jeg skulle starte den etter rep. Jeg har nå ladet opp batteriet i 12 timer, men fortsatt samme problem. Bilen står forøvrig fortsatt til lading da den ikke var ferdigladet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Sjekk tannkrans på drivaksel venstre bak. Diffen trenger ny simring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 15, 2012 Forfatter Share Skrevet April 15, 2012 Er det likt ut begge sider, slik at jeg skal sjekke ut mot høyre side, eller skal jeg sjekke ut mot venstre side, selv om lekkasjen er sentrert ut mot høyre bakhjul? Skal ta bilde av det neste gang jeg er oppe i garasjen slik at det blir litt lettere å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Er ikke noe tannkrans på drivaksler. Sitter i lageret. Måtte du borre ut sensoren når du bytta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 15, 2012 Forfatter Share Skrevet April 15, 2012 Måtte borre ut sensoren ja. Men var veldig forsiktig. Borret et stykke og brukte deretter grisepikk som jeg måtte slå inn for å få festen den og deretter skru den inn. Fikk da dratt ut restene av den gamle sensoren. Sprayet godt med WD40 og trykkluft for å være sikker på at alt var borte. Men kan det være slik at det har ramlet noen rester inni der som gjør at den nye sensoren feiler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Du kan ha skadet ringen på lageret, men slik du beskriver fremgansmåten din så skulle man tru at du hadde klart unngå det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 15, 2012 Forfatter Share Skrevet April 15, 2012 Jeg får prøve å ta ut sensoren igjen, koble fra den og spraye litt wd40 i koblingene og deretter koble til igjen for å se om det blir bra da. Sensoren skal vel ikke ta skade av wd40 i koblingen? Hvis jeg har skadet lageret, vil symptomene jeg har stemme bra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Legg gjerne inn noen ord her..... viewtopic.php?f=9&t=224023 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 Ville i grunn ikke dynka på med fludium på abs kretsen. Uansett så ville jeg blåst med trykkluft i kontaktene etter og ha dynket og koblet dem sammen og fra hverandre noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet April 15, 2012 Share Skrevet April 15, 2012 ang girkassa så kan det gjerne være en abs sensor forran som tuller litt. en kompis hadde akkurat samme problemet! men de ga ikke noe feilkode. disse følerene fungerer nemmelig slik at girkassa ikke skal gire i sving, om om en føler tuller litt da så trur den kanskje at du svinger, og da holder den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 16, 2012 Forfatter Share Skrevet April 16, 2012 Hmm... Hvis jeg tenker litt høyt her nå så kan jeg sitter igjen med noe så enkelt som dette: Bilen gikk tom for strøm (nok til at den ikke startet men fortsatt lys i dashbord osv). Jeg får problemer med at abs slår inn på tørr vei så lenge abs lampe ikke lyser. Men ikke noe problem så lenge abs lampe lyser noe den gjør etter hver oppstart etter å ha kjørt i ca 1min. Jeg får problemer med å gire i 2 gir på grunn av abs sensor som tuller. Denne tuller pga av at jeg har vært strømtom og samtidig jobbet med abs sensor bak. Hvis jeg nå sletter alle feilkoder og i tilleg tar av plusspolen på batteriet i 30 sek så kan det hende at problemet løser seg. Absolutt verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KasperR Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Hadde eksakt samme problem som deg for en måned siden, tok diagnose på den og den viste feil på fartssensor foran (husker ikke hvilken side). Byttet den, og bilen ble bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedyIda Skrevet April 16, 2012 Forfatter Share Skrevet April 16, 2012 Ja, var i garasjen nettopp nå og tok diagnose. Fikk opp feilmelding på høyre foran, så denne blir byttet nå i morgen. Godt å høre at du hadde samme problem med din bil. Du hadde samme problem med automatkassen også, ikke sant? Jeg fikk opp feilmelding på automatkassen at den gikk i nødmodus på grunn av noe. Jeg antar det har med abs sensoren å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KasperR Skrevet April 16, 2012 Share Skrevet April 16, 2012 Ja, automatkassen ble helt rar, ville ikke gire opp fra 2. gir osv. Abs'en ble aktivert på tørr asfalt når jeg bremset (når lysene var slukket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eref91 Skrevet April 17, 2012 Share Skrevet April 17, 2012 Hadde same problemet på min 98 520IA. Da var det bremstøv på ABS følerene frame som gjorde at det leste feil. Men måtte bytte begge to pågrun av feste hullen knakk av når ej skulle ta dei ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå