Gå til innhold

Norsk veistandard, ikke rart den er elendig


inflames662
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke til å stikke under en stol at veistandarden i Norge er blant de dårligste i hele Europa. Mye skyldes mange år med grovt forfall og for lite bevilgninger, men også at når man først bygger skal man gjøre det så billig som mulig, da ender man opp med veier som dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 4sIx9X9yAd

Skal man først bygge vei bør man i det minste grave dypt nok og bredt nok så vannet kan dreneres skikkelig. Som en venn av meg som er sivilingeniør sa en gang: "Når man er ferdig å studere gjelder å holde Statens Vegvesen unna CVen din da ryktet deres mildt sagt er ganske dårlig innenfor bransjen."

Man ender altså kanskje opp med folk som kanskje ikke har de riktige forutsettningene og kunnskapene for å bygge vei. Et annet fint eksempel er E16 I Bærum. Veien er jo ikke mange årene, men allerde mens de byge raste en bro sammen grunnet feil bruk av armeringsjern. Og nå har hele veien slått sprekker og det er store humper i veien allerede noen få år etter at den åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk når alt settes ut på anbud. Da velges alltid det billigste dritet fremfor kvalitet.

Kommunen sparer penger (tror de) ihvertfall i det budsjettet de har ansvar for, og vi brukere blir sittende

igjen med dårlige veier/tjenester og til syvende og sist regningen i form av økte skatter/avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å skylde på vegvesenet når det er ENTREPRENØRENE som her har driti på draget. Det er entreprenørene som gjør den faktiske jobben, ikke vegvesenet. Og her er det ganske åpenbart at entreprenøren overhodet ikke har gjort jobben sin.

EDIT:

Hvis du bestiller en gitt bil og får den levert uten stempel i ene sylinder og med defekt bremsekaliper på det ene bakhjulet, ja så er det jo din feil din jæ*** idiot! Det er jo du som ikke har bestilt bilen skikkelig. Tar du poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å skylde på vegvesenet når det er ENTREPRENØRENE som her har driti på draget. Det er entreprenørene som gjør den faktiske jobben, ikke vegvesenet. Og her er det ganske åpenbart at entreprenøren overhodet ikke har gjort jobben sin.

EDIT:

Hvis du bestiller en gitt bil og får den levert uten stempel i ene sylinder og med defekt bremsekaliper på det ene bakhjulet, ja så er det jo din feil din jæ*** idiot! Det er jo du som ikke har bestilt bilen skikkelig. Tar du poenget?

Nå er det jo en vesentlig forskjell på å bestille en bil og det å bestille en vei da. Jeg håper statens vegvesen har ordentlige kontrakter og jeg regner med det er visse krav til hvordan de vil at veien skal bygges. Det står sikkert tydelig forklart hvor dypt entreprenøren skal grave osv. Bestiller du en bil skrives det ingen kontrakt på hvordan de skal bygge bilen.

Poenget er at det virker som staten ved Statens Vegvesen bestiller veier som egentlig ikke holder mål. Man kan se det flere ganger. Ikke bare på 18 i Østfold. Men ta E18 i Aust-Agder. Hvorfor bestiller de smal 4-feltsvei uten ordentlig sidestripe? Veier ender opp full av humper, og får en bil motorstopp må den stoppe halvveis ut i veibanen hvis ikke den greier å komme seg til en nød lomme. Hva sparte man egentlig på å bygge veien en meter smalere den dagen en bil suser i 100 inn i en annen som står defekt i veiskulderen. For ikke å tenke på alle setningsskadene pga. vannet som ikke blir skikkelig drenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynlig synes entrepenøren at det de faktisk gjør er ganske høl i huet med tanke prosjektering gjort av oppdragsgiver. Man gjør det kunden gir beskjed om at man skal gjøre.

Det er jo de som bestiller jobben som setter kravene og skal kartlegge og lage en plan på hvordan arbeidet skal gjøres i detalj.

Såvidt jeg vet bygges tyske veier mye bedre, her graves det dypt, for så å støpe. Før man legger asfalt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt:

Bestiller vil har best og/eller mest mulig for minst mulig penger.

Leverandør vil ha mest mulig penger for minst mulig arbeid.

Paradoksalt nok fungerer de fleste bransjer slik.

Bestiller (her vegvesenet) beskriver utforming og krevd kvalitet, i mange tilfeller også sterke spesifikasjoner på utførelse. Leverandør (her entreprenøren) forsøker så å gjøre jobben på enklest mulig måte, for å maksimere fortjenste eller minimalisere tap.

Krydre det med ufaglærte, uærlige, usæriøse underleverandører, mangelfull oppfølging, økonomisk press, tidpress, tynne/mangelfulle/dårlige beskrivelser osv. I mangel av arbeidskraft får enhver innavla og tilbakestående tulling lov til å kjøre maskin eller bruke en hammer, uten at han nødvendigvis er spesielt flink til det han gjør. Hva den enkelte mener er "godt nok" varierer enormt. Stygt sagt, men slik er det.

Jeg har jobbet på flere sider av bransjen og sett mye bra og endel dårlig. Nå jobber jeg på byggherresiden (bestiller) i et stort prosjekt med hovedfokus på kvalitet. Det er ingen dans på roser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk når alt settes ut på anbud. Da velges alltid det billigste dritet fremfor kvalitet.

Kommunen sparer penger (tror de) ihvertfall i det budsjettet de har ansvar for, og vi brukere blir sittende

igjen med dårlige veier/tjenester og til syvende og sist regningen i form av økte skatter/avgifter.

Så konklusjonen her er ikke å legge ting på anbud? :shock:

Her er det entrepenør som er ansvarlig, og jeg kan ikke skjønne at AF ikke legger seg flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt legge ting på anbud.

Men mitt poeng er at folkene i kommune/fylke/stat som legger ting på anbud er som regel papirpushere med meget

lite kunnskap. Og hovedfokus ender da opp på pris og ikke kvalitet.

Da ender man opp med som Odd-M sier lite kontrol og dårlig/billig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt legge ting på anbud.

Men mitt poeng er at folkene i kommune/fylke/stat som legger ting på anbud er som regel papirpushere med meget

lite kunnskap. Og hovedfokus ender da opp på pris og ikke kvalitet.

Da ender man opp med som Odd-M sier lite kontrol og dårlig/billig arbeid.

:applause: Er jo helt sjukt at så grove blokker blir brukt rett under asfalten :roll: Her har nok ikke vedkommende hatt særlig innsikt i hvordan telen påvirker grunnen. Her burde det vært kultet skikkelig opp, og i tillegg gravd dypere. I Finland graver de seg ned 2 meter, i Norge er er det maks en meter #-o Også etter hvert som telen knekker veien, så høvler de av og smører på ny asfalt rett oppå den gamle. Helt patetisk! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke standarder veiene i norge bygges etter kan fint diskuteres.

Oppfølgingen av prosjektene som blir gjort for statensvegsen er i mine øyne SVÆRT mangelfull.

-Når de gravde ned ny ledning i nabolaget til foreldrene mine tok det over 1år, og 4telefoner fra min far før de kom å asvalterte etter seg.

-For ikke å snakke om hvor dårlig asvaltering som blir gjort rundt omkring. Hvordan kan man forvente at asvalten skal sitte godt når man kun hiver noen spadetak med asvalt i hullet?

-Hvor er oppfølgingen når man kjenner humper og hull i en NYasvaltert vei (ref strekningen mellom straume og ågotnes, straume og brattholmen) og ingenting blir gjort for utbedring?

-Hvor er oppfølgingen på den asvaltklatten som ligger igjen i veien etter asvalteringsarbeid på østsiden av sartor senter?

Jeg kunne fortsatt i det uendelige..

For ikke å snakke om at de ikke forstår at det er SALTET som ødelegger asvalten (og derfor også er den store synderen for svevestøv, og ikke piggdekk. Slitasjen på veien etter vintrene er heller gått opp i bergenvest/sotra etter at piggdekkgebyret kom, og de tilsynelatende bruker dårligere asvalt og mer salt enn før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en gang tyske myndigheter skulle kontrollere arbeid på en vei. Det bare snakk om å legge nytt dekke på en motorvei bro, men her gikk de rundt og målte på mange steder om asfalten var tykk nok. Noen punkter var den noen cm for tynn og de nektet å åpne veien. I Norge skal det godt gjøre om asfalten i det hele tatt er noen cm tykk.

Det mest komiske var et ganske stort hull på en av hovedveien i Kristiansand. Det virket som hele grunnen bare hadde rast sammen. De eneste de greide var å fylle på mer asfalt. Så fikk det noen uker og den nye asfalten sank bare sammen. Slik holdt de på en hel sommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...